چطور به افسردگی زمستانی غلبه کنیم؟

چطور به افسردگی زمستانی غلبه کنیم؟

زمستان یکی از فصل های جادویی سال است اما همه چنین احساسی به آن ندارد. اگر پایتان را از خانه بیرون نمی گذارید، بدخلق و خسته هستید، احتمالاً گرفتار چیزی شده اید که به آن افسردگی زمستانی می گویند.

هوای سرد بازدهی و فعالیت ما را به اجبار کم می کند. در نتیجه احساس اضطراب می کنیم و حس می کنیم انگیزه ی انجام هیچ کاری را نداریم.

در ادامه راهکارهایی به شما یاد خواهیم داد که کمک می کنند به افسردگی زمستانی خود غلبه کنید.

۱- از دستگاه های الکترونیک کمتر استفاده کنید

نور آبی که از صفحه ی دستگاه های الکترونیک ساطع می شود ساعت زیستی بدن (چرخه ی خواب/ بیداری) را برهم می زند. وقتی به مدت طولانی در معرض این نور قرار می گیرید سطح ملاتونین که به هورمون خواب معروف است در بدن کاهش پیدا می کند. اگر پیش از خواب با تلفن همراه خود کار کنید، صبح خسته از خواب بیدار خواهید شد. این نور آبی از صفحه ی تمام دستگاه های الکترونیک، از تلفن همراه و کامپیوتر گرفته تا تلویزیون و حتی کتابخوان نه چندان بی ضررتان، ساطع می شود. دست کم یک ساعت قبل از خواب از استفاده از دستگاه های الکترونیک خودداری کنید.

۲- به خودتان برسید

یکی از اشتباهات رایجی که آدم ها مرتکب می شوند این است که وقتی حال روحی خوبی ندارند به خودشان نمی رسند. در اینصورت، نه تنها احساس افسردگی، بلکه احساس آشفتگی هم می کنید. لباسی که واقعاً دوست دارید را به تن کنید، به پوست تان برسید و به موهایتان مدل دهید. بعد از آنکه به خودتان رسیدید، حس خوبی به ظاهر خود پیدا می کنید و انگیزه ی بیشتری برای ادامه ی روز خواهید داشت.

۳- برقصید

اگر نمی توانید احساسات خود را با کلمات توصیف کنید، این کار را با انجام حرکات موزون انجام دهید. با این کار با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ هم ورزش می کنید هم روحیه ی خود را بهبود می بخشید. رقصیدن باعث ترشح اندورفین یا همان هورمون شادی می شود که به مقابله با افسردگی کمک می کند. علاوه بر این، رقصیدن می تواند راه خوبی برای فاصله گرفتن از وظایف خسته کننده ی روز باشد.

۴- برای خود یک سند چشم انداز درست کنید

ویژن برد یا سند چشم انداز در حقیقت کلاژی است متشکل از عکس، متن یا نقاشی. سند چشم انداز مانند یک انگیزه ی روزانه شما را به محقق کردن آرزوهایتان وا می دارد. ویژن برد به شما کمک می کند متوجه شوید از زندگی چه می خواهید. صرف فکر کردن به آینده ی روشن و موفقیت خود می تواند به شما روحیه دهد. می توانید تصاویر مجلات قدیمی را ببرید و یا عکس های مورد نظرتان را پرینت کنید و آن ها را به ویژن برد خود بچسبانید، از نقل قول ها استفاده کنید و چند عکس هم از خودتان به آن اضافه کنید. حالا آماده ی فتح دنیا هستید.

۵- محل زندگی خود را مرتب کنید

تصورش را کنید: احساس خستگی و تنبلی همه ی وجودتان را گرفته و هیچ انگیزه ای برای کار کردن ندارید. و از همه مهم تر آنکه، اتاق تان کاملاً به هم ریخته است. بی نظمی محیط زندگی تان حس خستگی را در شما بیشتر می کند که این اصلاً چیز خوبی نیست. به خودتان دست کم ۵ دقیقه وقت دهید و تصمیم بگیرید کجا را باید مرتب کنید. آنجا می تواند میز کار یا حتی تختخواب تان باشد. احساسات منفی با آشغال هایی که دور می ریزید از وجودتان زدوده خواهد شد. حتی می توانید برای خود موسیقی بگذارید و برقصید. خواهید دید که حال بدتان از بین خواهد رفت.

۶- از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید

دیدن زندگی «کامل و بی عیب و نقص» دیگران در فضای مجازی بسیار مأیوس کننده است، به خصوص وقتی که حال روحی تان بد باشد. چرا خودتان را شکنجه بدهید وقتی این مشکل را با چند ضربه ی انگشت می توان حل کرد؟ کافی است حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی که حس بدی به شما می دهند را پاک کنید. حتی علم هم این موضوع را اثبات کرده است: کسانی که با شبکه های اجتماعی سر و کار دارند بیشتر احساس تنهایی و افسردگی می کنند.

۷- از خانه بیرون بزنید

ماندن در زیر پتوی گرم و نرم خود می تواند هوس انگیز باشد، اما مثل یک تله در آن گرفتار می شوید و در نهایت تنها حال تان بدتر خواهد شد. به جای تماشای بی وقفه ی فیلم و سریال، از خانه بیرون بزنید تا کمی هوای تازه بخورید. به لحاظ علمی هم اثبات شده با کاهش قرارگیری در معرض نور خورشید، سطح ملاتونین یا همان هورمون خواب در بدن افزایش پیدا می کند.

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود