افتتاح موزه زیرآبی در کن فرانسه با مجسمه های ۱۰ تنی

افتتاح موزه زیرآبی در کن فرانسه با مجسمه های ۱۰ تنی

یک هنرمند انگلیسی اخیرا با استفاده از مجسمه هایش موزه زیرآبی شگفت انگیزی را در کن افتتاح کرده است. این موزه در منطقه کورت دازور یا ریویرای فرانسه (خط ساحل در گوشه جنوب شرقی فرانسه) واقع شده که بخاطر خط ساحلی رویایی و ساحل پر زرق و برق و تفرجگاه هایش شناخته می شود. اکنون یک جاذبه توریستی دیگر به سواحل شهر کن (همان شهری که جشنواره کن در آن برگزار می شود) اضافه شده و آن موزه زیرآبی یاد شده است.

هنرمند انگلیسی، جیسون تیلور، اخیرا از پروژه جدیدش در آب های مدیترانه رونمایی کرده است. او تعدادی مجسمه را در نزدیکی جزیره سنت مارگریت درون آب قرار داده است. این مجسمه ها که با pH (میزان اسیدی و بازی) خنثی ساخته شده اند پرتره ای از مردمان محلی شهر کن را از کودک تا بزرگسال به تصویر می کشند. بودجه انجام این پروژه توسط شهرداری و تالار شهر تامین شده و ساخت و اجرای آن نیز ۴ سال به طول انجامیده است. هدف از انجام این کار هم جلب توجه مردم به وضعیت رو به زوال اقیانوس های سراسر جهان و نابودی آنهاست. مانند دریای مدیترانه که آلودگی و ماهیگیری بیش از حد در آن دیده می شود.

این هنرمند خوش ذوق می گوید:

«کیفیت اکوسیستم درون آب ها طی سال های اخیر بطور مداوم به واسطه فعالیت انسان ها در حال آسیب دیدن است.»

او که هر کدام از مجسمه هایش ۱۰ تن وزن دارد در ادامه گفت:

«برای بازدیدکنندگان هزینه ورودی در نظر گرفته نشده است و بازدید از مجسمه ها به صورت کاملا رایگان است. تنها چیزی که لازم است تامین تجهیزات مانند کپسول اکسیژن است تا بتوان از مجسمه ها با خیال راحت دیدن کرد.»

تیلور قبل از انجام این کار با انتشار یک آگهی در روزنامه از مردم محلی این شهر خواست تا به این پروژه بپیوندند و چهره خود را در اختیار این هنرمند قرار دهند. او ۴۰ نفر را در کل انتخاب کرد و در انتها ۶ نفر را برای ساخت مجسمه از میان آنها گلچین کرد. او می گوید آن ها را بصورت تصادفی انتخاب کرده است. این شش نفر نیز به ترتیب یک موزه دار، کارآفرین، دانش آموز و یک ماهیگیر پیر بوده اند. کار انتقال مجسمه هایی که ساخت شان تمام شده بود بعد از جمع آوری زباله های درون آب انجام شد. هر کدام از این مجسمه ها از نصف بریده شده اند و نماد مشکل اقیانوس ها است. گفتنی است این اولین پروژه زیرآبی این هنرمند نبود و البته آخرین آن نخواهد بود. این هنرمند بالای ۱۰۰۰ مجسمه زیرآبی در سرتاسر جهان ساخته است.

با توجه به این که در قرنطینه به سر می بریم و بیشتر موزه ها بسته شده اند اما این موزه یک استثناست و می توان با استفاده از وسایل غواصی به بازدید از آن پرداخت.

 

بیشتر بخوانید:

با ۱۰ تا از زیباترین موزه‌های دنیا آشنا شوید

دیجیاتو
بدون نظر

ورود