صادر شدن حکم قصاص حمید صفت و حمایت رضا صادقی

صادر شدن حکم قصاص حمید صفت و حمایت رضا صادقی

وکیل حمید صفت از صدور و ابلاغ حکم قصاص موکل خود از سوی دادگاه کیفری یک استان تهران خبر داد.

قاسم عسگری‌ آقباش یکی از وکلای مدافع حمید صفت، رپر معروف گفت: «حکم قصاص موکلم به بنده ابلاغ شده است. بنده و آقای عزیزمحمدی، دیگر وکیل پرونده، ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ حکم فرصت داریم نسبت به حکم صادره فرجام‌ خواهی کنیم.»

او افزود: «به حکم صادره اعتراض خواهیم کرد و پرونده با فرجام‌خواهی ما به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.»

حمید صفت

رسیدگی به این پرونده از روز ۲۴ مرداد سال ۹۶، به دنبال درگیری حمید صفت با ناپدری ۶۶ ساله‌ خود به‌نام هوشنگ آغاز شد. چند روز پس از این درگیری مرد سالخورده در بیمارستان جان باخت. متهم پس از دستگیری منکر قتل شد، ولی درگیری را قبول کرد.

وی در تشریح جزییات درگیری گفت: «روز حادثه با مقتول بحثم شد و یک گلدان برداشتم و به دیوار کوبیدم تا او را بترسانم. بعد به سمتش رفتم و ضربه‌ای به‌صورتش زدم. همسایه‌ها با شنیدن صدای دعوا مقابل خانه ما آمدند و در نهایت دعوا خاتمه یافت.»

او گفت: «آن روز همراه مادرم از خانه خارج شدیم، اما گویا ۲ ساعت بعد ناپدری‌ام دچار حالت تهوع و به بیمارستان منتقل شده و پس از ۴ روز جان باخت.»

کارشناسان پزشکی قانونی در تحقیقات اولیه علت مرگ را خونریزی و آسیب مغزی بر اثر اصابت جسم سخت به سر قربانی اعلام کردند.

خواننده معروف با دستور قاضی جنایی بازداشت و راهی زندان شد.

با اعتراض اولیای دم و متهم به نظریه پزشکی قانونی پرونده چندین بار به کمیسیون پزشکی قانونی فرستاده شد. وقتی کارشناسان اعلام کردند اقدام حمید صفت درصدی از علت مرگ ناپدری اش است و عامل اصلی مرگ نبوده، وی در سال ۹۷ با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

با اعتراض اولیای دم به آزادی وی این بار پرونده به کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی قانونی فرستاده شد و برای برطرف شدن ابهامات، بازپرس رسیدگی کننده به پرونده در دادسرای جنایی تهران ،دستور تشکیل هیأت ۱۱ نفر متخصصان پزشکی قانونی را صادر کرد.

با تکمیل تحقیقات، با توجه به نظریه کمیسیون پزشکی و طبق ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی (اگر کسی آگاهی داشته باشد که فرد بیمار است، با او درگیر شود، گرچه عمل نوعاً کشنده نباشد، او مرتکب قتل عمد شده است) آذرماه سال گذشته بازپرس جنایی تهران، حمید صفت را در مرگ ناپدری‌اش مجرم شناخت و برای وی به اتهام قتل عمد کیفرخواست صادر کرد. به این ترتیب پرونده به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و رپر معروف پای میز محاکمه رفت.

حمید صفت

اواسط اسفند سال گذشته جلسه ی رسیدگی به پرونده حمید صفت با حضور هیأت قضایی، نماینده دادستان، پسر مقتول و وکلای وی، متهم و مادرش و وکلای آنها برگزار شد.

اختیاری، نماینده دادستان در ابتدا به تشریح پرونده متهم پرداخت و گفت: «حمیدرضا امیر صفت معروف به حمید صفت که با قرار وثیقه آزاد است ۲۷ سال دارد و دارای یک خواهر و دو برادر است که رابطه خوبی با آنها دارد.»

وی سپس به تشریح اختلاف میان حمید صفت و ناپدری اش پرداخت و گفت: «مادر حمید به نام مهناز از مدت ها قبل با همسرش اختلاف داشته .متهم می گوید هوشنگ بارها مادرش را کتک زده و به همین خاطر مهناز قصد جدایی از وی را داشته است . آن روز برادر حمید که مقیم آمریکا است با او تماس گرفته و گفته مادرش ناراحت بوده و از شوهرش گلایه کرده است .برادر حمید از او خواسته تا با مادرش صحبت کند .متهم می گوید شب قبل مادرم از کشور آلمان میهمان داشت و از من ماشین خواسته بود تا میهمانها را به فرودگاه برساند. اما من آن شب ماشینی در اختیار نداشتم.به همین خاطر ظهر روز بعد به خانه مادرم رفتم تا لباس هایم بردارم .اما متوجه شدم شب قبل هوشنگ با مادرم درگیر شده و مادرم را مقابل چشمان میهمانان کتک زده است .من از شنیدن این ماجرا عصبانی شدم و با هوشنگ درگیری لفظی پیدا کردم .»

نماینده دادستان ادامه داد: «متهم می گوید دعوا میان من و هوشنگ بالا گرفت .او می خواست به آشپزخانه برود و چاقو بردارد که دستش را گرفتم .من برای ترساندن او گلدانی را شکستم و ما با هم درگیر شدیم . من با دست به سرش ضربه زدم اما شی در دست نداشتم که به سر او ضربه وارد کند.»

نماینده دادستان در ادامه به نوع دو نکته اساسی اشاره کرد و گفت: «در کمیسیون های ۹ و ۱۱ نفره پزشکی قانونی که متهم به نظر کارشناسان اعتراض داشته موضوع غیر قانونی وجود دارد. در آن کمیسیون ها متهم دو پزشک را با خود به کمیسیون آورده و برای اظهارنظر معرفی کرده بود .این در حالی است که هیئت پزشکی قانونی باید پزشکان معتمد خود را در کمیسیون حاضر کند و آنجا محیطی برای اظهار نظر پزشکان غریبه وجود ندارد. متهم سعی داشته اظهار نظر کمیسیون پزشکی قانونی را به سمت غیرقانونی بودن پیش ببرد.»

حمید صفت
حمید صفت در کنار مادرش

اختیاری گفت: «دومین نکته این است که حمید صفت مدعی است هنگامی که هوشنگ را به بیمارستان رساندیم در بیمارستان سه قرص به او خورانده شد که قرص ها در مرگ او موثر بوده اند. او می گوید اگر این سه قرص همزمان به یک فرد خورانده شود موجب مرگ او می شود. اما در تحقیقات روشن شد این موضوع صحت ندارد .ما متوجه شدیم در بیمارستان تنها دو قرص مورد تایید به هوشنگ خورانده شده است. اما حمید همچنان تاکید دارد خورانده شدن قرص ها در مرگ هوشنگ موثر بوده است.»

نماینده دادستان سپس به درخواست اولیای دم اشاره کرد و گفت: «هوشنگ پیشتر سه همسر داشته است که دو نفر از آنها مقیم خارج از کشور بوده اند و هوشنگ درخواست طلاق دو همسر قبلی اش را مطرح کرده و آنها را به خواست خودشان طلاق داده بود. حمید مدعی است قربانی بدخلق بوده و بارها مادرش را کتک زده است اما بررسی ها نشان می دهد قربانی با دو همسر سابقش رابطه خوبی داشته و حتی برای یکی از آنها که در آلمان ساکن است قبری در ایران خریده و این موضوع نشان دهنده رابطه خوب میان آنها است.»

اختیاری در پایان گفت: «قربانی دو پسر و یک دختر دارد که همگی مقیم خارج هستند و همه درخواست قصاص را مطرح کرده اند. یکی از فرزندان مقتول به نام سهیل مدعی است مهناز در تلاش بوده تا وصیتنامه هوشنگ را جلب کند و به نظر می رسد اختلاف بین مقتول و همسرش اختلاف مادی بر سر ساخت و ساز یک ملک بوده ،چرا که هوشنگ ،مهناز و یکی از دوستانش بر سر ملکی با هم شریک بوده اند .اکنون با توجه به درخواست اولیای دم و وصی آنها برای حمید درخواست قصاص دارم.»

به دلیل طولانی شدن قرائت کیفرخواست ادامه ی جلسه ی این دادگاه به یک روز دیگر موکول شد.

در جلسه ی بعدی دادگاه، که با حضور سهیل، یکی از فرزندان قربانی برگزار شد، حمید صفت بار دیگر اتهام قتل را قبول نکرد و گفت از عمل قلب ناپدری خود مطلع نبود و درگیری فیزیکی اش با قربانی به حدی نبود که منجر به مرگ وی شود. او همچنین گفت هوشنگ جای پدرش بود و هرگز فکر نمی کرد مشاجره ی میان شان باعث مرگش شود. حمید صفت از اولیای دم طلب بخشش و از دادگاه طلب کمک کرد.

سهیل فرزند هوشنگ اما گفت از حمید صفت به اتهام مباشرت در قتل پدرش و از مادر وی به اتهام معاونت در قتل شکایت دارد که قاضی دادگاه تبرئه شدن مادر حمید صفت از این اتهام را یادآور شد. پسر قربانی ادعا کرد پدرش ۱۰ سال با حمید صفت و مادرش زندگی کرده بود و بنابراین صفت از بیماری وی مطلع بود، به همین خاطر درخواست قصاص او را دارد. او گفت حاضر است دیه را بپردازد تا حمید صفت قصاص شود.

در پایان جلسه دستور انتقال حمید صفت به زندان صادر شد و قضات پس از مشورت و با توجه به مدارک موجود در پرونده صفت را مستحق مرگ دانسته و وی را به قصاص محکوم کردند.

انتشار خبر صادر شدن حکم قصاص حمید صفت واکنش رضا صادقی را به دنبال داشت.

او در پستی اینستاگرامی نوشت:

«من این جوون و ندیدم و اشنایی باهاش از موسیقیش دارم ، نمیدونم دنیاش چه شکلیه اما میدونم دنیای مردمش براش مهمه ، حال مردمش براش عزیزه و از همه مهمتر درد مردمش براش درد خودشه .

امروز خبری شنیدم از ” قصاص ” که دعا میکنم صحت نداشته باشه …

خانواده مرحوم کاملا حق دارن قلبشون شکسته باشه و خشم داشته باشن ، اما به عنوان یه کمترین اهل هنر و سرزمینم و ریش سفیدى که دارم ،خواهش کنم و حتى التماس کنم از این خانواده داغ دیده ، با بخشش و بزرگیشون کام مردم و شیرین کنن ، روزاى تلخیه و شک ندارم شما این تلخى رو از همه بیشتر لمس کردین ،

پس تمنا دارم با بزرگیتون دل مردم و اول سالى شاد کنید که قطعا کار اسونى نیست اما از شما بعید نیست این بخشش …

از همه مردم عزیزم بخصوص هنرمندان خواهش دارم ، تقاضاى بخشش کنن براى حمید ، یه جوون که اینده میتونه جلو راهش باشه با کلى اتفاق خوب ..

دوستان سکوت نکنید، این سکوت فقط حسرت و شرم به بار میاره.»

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۷ نظر

ورود

  • فخری اسفند ۱۷, ۱۳۹۹

    قانونی نداریم از زن حمایت کنه.
    زن باید کتک بخوره سکوت کنه.

    • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      این همه قانون حمایت از زنان وجود داره! اگر یک زنی اینقدر بدبخته که حاضره توسری خور باشه ولی شکایت نکنه مقصر خودشه (اکثر موارد اینطوری هم انگیزه مالی پشت قضیه هست). کی شما زنها میخواین بزرگ بشین و دست از ناله کردن بیخود بردارین؟ فقط مونده قانونگذار سند بردگی شوهر رو بهتون بده هرچند مطمئنم بعد از اونهم باز دست از ناله کردن و مظلوم نمایی برنمی دارین.

      • بی نام فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

        اره یکی از همین قانونا اینه که وقتی به زنی تجاوز شد.برای اثبات تجاوز باید ۴ مرد عادل شهادت بدن?سوال اینجاست که چرا وقتی به کسی تجاوز میشه باید چهار نفر دیگه باشن ?مثلا ۴ تا مرد نشستن تجاوز رو تماشا میکنن که بعدا شهادت بدن?

      • بی نام فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

        فقط میخوام بدونم اگه ی زمانی برای خواهر یا مادرت اتفاقی افتاد.مثلا مورد تجاوز قرار گرفتن و ۴ تا شاهد عادل پیدا نکردی بازم میگی بیخود زنا بی خود آه و ناله میکنن.(امیدوارم هیچ وقت برای هیچ کس همچین اتفاقی نیوفته.)

        • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

          چرا اینقدر با قطعیت اصرار به تکرار چنین دروغی میکنی؟ معلوم نیست از کدوم رسانه دروغ پراکنی این چرندیات رو شنیدی. تجاوز خیلی راحت تر از چیزی که فکر میکنی قابل اثبات در دادگاهه و توی ایران هم مجازاتش اعدامه که خیلی شدیدتر از بسیاری کشورهای دیگه است. لابد بی سوادی و نادانی شما هم تقصیر مردهاست.

          • بی نام فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

            باش تکرار دروغ رو من میگم.میتونی بری توی خبرگزاری های ایرانی همین رو بخونی.لینک هم خواهم گذاشت میتونی بری مطالعه کنی و ببینی راسته یا دروغ.قبل تهمت زدن لطفا مطالعه کن و بعد بگو بقیه اصرار به دروغ گفتن دارن.ی تیتر کوتاهیی درمورد همین موضوع میزارم.در قانون برای اثبات تجاوز پیش بینی شده که شامل چهار بار اقرار متهم، شهادت چهار مرد عادل و در نهایت علم قاضی است.این تیتر هستش.نه توی ی خبرگزاری بلکه تو خبرگزاری های مختلف میتونی ببینی ولی من توی پیام بعدی لینک چندتا از صفحاتی که مربوط به این موضوع هستش رو میزارم و بهتره که بری مطالعه کنی 🙂

          • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

            خوبه باعث شدم یکم مطالعه و سرچ کنی. اتفاقا من کاملا با قوانین حقوقی آشنا هستم (به دلایلی نمیخوام شغلم رو بگم). معلومه توی خبرگزاریها و رسانه های غیرتخصصی چیزهایی می نویسند که احساسات خواننده های ناآگاه رو تحریک کنند.
            چندتا لینک از سایتهای علمی و حقوقی میذارم برو بخونشون.

            تجاوز به عنف در حقوق کیفری ایران:
            https://journals.ui.ac.ir/article_24285.html
            بررسی تطبیقی تجاوز به عنف در حقوق کیفری ایران و امریکا:
            https://civilica.com/doc/881777/
            آزار و اذیت جنسی؛ مجازات آزار جنسی در قانون:
            https://vakiltop.com/blog/sexual-harassment-and-its-punishment-in-law/
            چگونه می‌توان تجاوز و ازار جنسی را در دادگاه اثبات کرد؟:
            https://www.bonyadvokala.com/blog/how-can-rape-and-sexual-harassment-be-proven-in-court
            همینن لینک آخر رو که خودت هم گذاشتی اگر منصفانه میخوندی کافی بود ولی ظاهرا فقط اون قسمتهاییش رو که دوست داشتی خوندی با تعبیری که مناسب با افکار غلطت بوده. برای همین هم احتمال میدم برخلاف تصور اولیه ام حرفهایی که زدی از سر عقده گشاییهای معمول فمینیستی بوده نه ناآگاهی.

          • بی نام فروردین ۱۶, ۱۴۰۰

            ببینید یا واقعا با دقت نخوندید من چی گفتم یا اصرار دارید بگید من گفتم که فقط شهادت ۴ مرد مهمه.درباره همون آخرین لینک اگر خوب مطالعه کرده باشید همچین چیزی ذکر شده?

            شهادت

            در مورد تجاوز و تعرض جنسی، به طور معمول این عمل در خفا و دور از چشم سایرین انجام می شود؛ بنابراین عمدتا افراد دیگری بغیر از متجاوز یا متجاوزین شاهد تجاوز نیست تا بتواند شهادت بدهد.

            تعداد شهود هم اثبات این امر را دشوارتر ساخته است؛ شهادت چهار مرد یا سه مرد و دو زن در این مورد الزامی می باشد.
            نوشته شهادت چهار مرد و یا سه مرد و دو زن در این الزامی میباشد!در ضمن من نگفتم فقط همین امر شهادت باعث صادر شدن حکم میشه.اگه توجه کنید روش های ثابت کردن جرم رو نوشته بودم.اقرار .شهادت.علم قاضی.
            درباره لینک یکی به آخر اگر کامنت هاشو بخونید یکی پرسیده اگه شاهدی نباشه چی؟پاسخ دادن اثبات بسیار مشکله
            درمورد لینک اول و دوم هم که درمورد روش اثبات چیزی نگفته!در مورد اعدام مجرم گفته که خب من نگفتم اعدام نمیشن!اما در صورتی اعدام میشن که جرمشون اثبات شه!یا شاید هم من اشتباه میکنم حتی اگه جرمشون اثبات نشه اعدام میشن!این دلیل نمیشه که چون شما فقط اون جاهایی که دوس دارید رو میخونید فرض رو بر این بگیرید که بقیه هم این کار رو انجام میدن!

  • امیر اسفند ۱۸, ۱۳۹۹

    چقدرم که زنا تو سری خور شدن ???

  • علی۲ فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

    حمید صفت من ازت حمایت میکنم. کسی که دست رو مادر بلند کنه حقشه.
    کار خوبی کردی.

  • جیم موریارتی فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

    تقصیر مادرش بوده که تو این سن و سال هوس رابطه کرده و دوباره شوهر کرده و پسرشو تو این وضعیت انداخته. همین پسرهای مقتول هم اگه مادرشون از یکی دیگه کتک می‌خورد همین کار رو می کردند .

  • محسن خرداد ۲۵, ۱۴۰۰

    ممنون واقعا مطلب مفیدی بود من در مورد این مطلب تحقیق کردم و پیشنهاد میکنم به سایت هم مراجعه کنید
    https://vakiltop.com/blog/sexual-harassment-and-its-punishment-in-law/