چرا وقتی می خوابیم دست مان خواب می رود؟

چرا وقتی می خوابیم دست مان خواب می رود؟

بیشترمان تجربه اش را داشته ایم؛ نیمه شب از خواب بیدار می شویم و می بینیم دست مان بی حس شده یا اصطلاحاً به خواب رفته است. گاهی یک حس سوزن سوزن شدن را هم تجربه می کنیم، انگار که سوزن های ریزی را در پوست مان فرو می کنند. در پزشکی به این حالت اصطلاحاً پارستزی یا همان خواب رفتگی می گویند. اما اصلاً چرا چنین اتفاقی رخ می دهند و آیا باید نگرانش باشیم؟ برای دانستن پاسخ این سؤالات با ادامه ی مطلب همراه باشید.

توجه: به خاطر داشته باشید که این مطلب هدفی جز آگاهی بخشی ندارد و برای دریافت مشاوره حرفه ای یا تشخیص مشکل خود باید به پزشک مراجعه کنید.

به گفته ی کارشناسان پاراستزی یا همان خواب رفتگی در قسمت های مختلفی از بدن می تواند رخ دهد. این حالت بدون هیچ نشانه ی قبلی هشدار دهنده ای و معمولاً در اثر فشار ممتد به عصب ها رخ می دهد. خواب رفتگی اگر زودگذر باشد معمولاً بی خطر است اما اگر زیاد دچار این حالت می شوید می تواند نشانه ی یک بیماری پنهان باشد.

دلایل احتمالی خواب رفتگی به شرح زیر است:

۱- حالت خوابیدن

خوابیدن روی شکم و گذاشتن دست ها زیر بدن، خوابیدن به پشت و قرار دادن دست ها زیر سر، یا خوابیدن به پهلو و پیچ دادن دست، همگی حالت های نامناسبی از خوابیدن هستند که می توانند باعث وارد شدن فشار اضافه به عصب ها شوند. این امر منجر به مختل شدن گردش خون می شود و دستگاه عصبی بدن با یک حس سوزن سوزن شدن به آن واکنش نشان می دهد.

۲- وارد شدن فشار به عصب ها

عصب اولنار یا زند زیرین از کتف تا آرنج امتداد دارد و کار آن حس بخشی به دست های ما است. مچ درد، کم شدن قدرت چنگ زنی و گرفتن در دست ها و بی حس شدن دست ها، نشانه های احتمالی وارد شدن فشار به عصب اولنار هستند. درد ناشی از این حالت معمولاً خود به خود رفع می شود اما اگر بیشتر از دو روز ادامه یافت باید به پزشک مراجعه کنید.

۳- کمبود ویتامین ب ۱۲

ویتامین ب ۱۲ که به طور طبیعی در گوشت قرمز، ماهی، ماکیان و لبنیات وجود دارد – سلامت عصب ها و سلول های خونی ما را حفظ می کند. کمبود ویتامین ب ۱۲ می تواند باعث بروز مشکلات عصبی ای شود که ممکن است با کم شدن حس یا سوزن سوزن شدن بروز کند.

۴- اضطراب و نگرانی

وقتی مضطرب یا نگران هستیم، بدن مان وارد حالت جنگ یا گریز می شود که در آن هورمون های اضطراب در نقاط خاصی ترشح می کنند، تا بیشتر بتوانیم از عهده ی تهدید موجود برآییم. در این واکنش فیزیولوژیکال جریان خون به سمت اندام هایی هدایت می شود که از اهمیت بیشتری برای بقای ما برخوردارند. کاهش گردش خون در برخی قسمت های بدن باعث حس سوزن سوزن شدن می شود.

اضطراب می تواند باعث ایجاد تنش در عضلات هم شود، امری که ممکن است منجر به حس سوزن سوزن شدن شود.

۵- مشکلات پزشکی زمینه ای

خواب رفتگی مزمن هم ممکن است نشانه ی وجود یک مشکل پزشکی باشد که دستگاه عصبی بدن را تحت تأثیر قرار داده است. اگر بی حسی با ضعف عضلانی یا دیگر نشانه ها همراه بود، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید.

چطور خواب رفتگی را به حداقل برسانیم:

  • دست هایتان را بالا ببرید

معمولاً به محض برداشته شدن فشار حس دست ها بازمی گردد. اما تکان دادن دست ها می تواند به افزایش گردش خون کمک کند.

می توانید دست هایتان را بالای سرتان ببرید و شانه هایتان را بالا و پایین کنید تا از فشار وارده به گردن کاسته شود و عصب ها شل شوند.

  • حالت خوابیدن تان را عوض کنید

دست هایتان را درست بگذارید و از جمع کردن آن ها زیر بدن خودداری کنید. سعی کنید مچ دست هایتان را صاف نگه دارید تا خون درست و روان گردش یابد. طوری بخوابید که دست هایتان را به جای اینکه بالای سرتان بگذارید، دو طرف بدن تان قرار دهید تا جریان خون به سمت دست ها قطع نشود.

از خوابیدن به حالت جنینی پرهیز کنید چون خم کردن دست ها و آرنج ها می تواند باعث وارد آمدن فشار به عصب ها شود.

  • هنگام خواب از مچ بند یا حوله استفاده کنید

آتل یا مچ بند به صاف ماندن مچ دست کمک می کند و بنابراین دیگر لازم نیست نگران خم شدن دست تان در هنگام خواب باشید. می توانید یک حوله هم دور آرنج تان ببندید و با یک بانداژ محکمش کنید تا آرنج تان خم نشود.

  • سبک زندگی سالمی داشته باشید

ورزش منظم سلامت قلبی عروقی را به طور کلی بهبود می بخشد و به گردش خون کمک می کند. داشتن عادت های غذایی مناسب هم مانع از کمبود ویتامین می شود و دردهای عصبی را به حداقل می رساند.

  • اگر مشکل تان پزشکی است دنبال درمانش باشید

اگر مشکل تان شدید یا مزمن است، به پزشک مراجعه کنید تا معلوم شود که بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست تان دلیل پزشکی دارد یا خیر و در صورت لزوم، درمان یا داروی مناسب برایتان تجویز شود.

  • به دنبال نشانه های هشدار دهنده ای باشید که از لزوم توجه فوری حکایت دارند

بی حسی ناگهانی می تواند نشانه ی سکته مغزی هم باشد، بنابراین اگر خواب رفتگی دست تان با سرگیجه، فلج شدن، دشواری در صحبت کردن، از دست دادن تعادل و سردرد شدید همراه بود، باید فوراً کمک بگیرید.

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود