خالق مجموعه اوشین در ۹۵ سالگی درگذشت

خالق مجموعه اوشین در ۹۵ سالگی درگذشت

سوگاکو هاشیدا نویسنده خالق مجموعه اوشین در ۹۵ سالگی بر اثر سرطان غدد لنفاوی در گذشت. این فیلمنامه نویس معروف بیشتر بخاطر سریال محبوبش یعنی اوشین شناخته می‌شود. هاشیدا از ابتدای سال جاری تحت درمان برای سرطان لنفوم قرار گرفت که متاسفانه موفقیت آمیز نبود. به گفته پینکو ایزومی یکی از بازیگرانی که در بسیاری از کارهای هاشیدا از جمله اوشین حضور داشت، او در روز یک شنبه در خانه خود در غرب توکیو فوت کرد.

هاشیدا در سال ۱۹۲۵ و در زمان استعمار کره توسط ژاپن به دنیا آمد. در اواخر سال ۱۹۳۰ هاشیدا به ژاپن مهاجرت کرد و چند سال در شهر اوزاکا به زندگی پرداخت. در سال ۱۹۴۹ او به استودیوی فیلمسازی شوچیکو پیوست و به نویسنده مستقل درام‌های تلویزیونی تبدیل شد. یکی از این سریال‌های محبوب و موفق او نیز اوشین بود که طی سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ از تلویزیون ژاپن به نمایش درامد. هاشیدا در سال ۲۰۲۰ برای دستاوردهای متعدد خود از دولت ژاپن نشان فرهنگی را دریافت کرد.

مجموعه اوشین داستان زندگی شخصیت زنی خیالی را به تصویر می کشد که یکی از بنیانگذاران فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌‎ای در ژاپن است و داستان زندگی سخت خود از کودکی تا بزرگسالی و پیری‌اش را روایت می‌کند. این مجموعه در بیش از ۶۰ کشور به نمایش درامد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. او در بین زنان بخاطر به تصویر کشیدن نقش مهم زنان ژاپنی در حفظ زندگی و خانواده و صبر و استقامت آن‌ها در برابر مشکلات از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

پینکو ایزومی که نقش فوجی در سریال اوشین را برعهده داشت و در چند اثر دیگر هاشیدا به ایفای نقش پرداخته بود تا لحظات آخر در کنار هاشیدا بود. ایزومی در اینباره می‌گوید: «من او را مادر خطاب می‌کردم و او به وضوح چشمان خود را باز می‌کرد. سپس دوباره به خواب فرو می‌رفت.» طبق درخواست هاشیدا مراسم خاکسپاری برای او برگزار نخواهد شد.

مجموعه اوشین با نام سال‌های دور از خانه در ایران شناخته می‌شود و در کشورمان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. این سریال در دهه شصت از صدا و سیما پخش می‌شد. تغییر داستان واقعی این سریال در صدا و سیما از جمله شایعاتی است که سال ها پس از پخش اوشین از تلویزیون خبرساز شد و برخی مدعی شدند که ماجرای این داستان به کلی تغییر یافته در حالی که اینگونه نبود.

بیشتر بخوانید:

چرا مردم ژاپن با خوردن هر روز برنج چاق نمی شوند و جوان می مانند؟

دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • کیان فروردین ۱۸, ۱۴۰۰

    داستان واقعی سریال اوشین تغییر خاصی نکرده بود. این شایعه بین بعضی مردم عادی هست که تلویزیون ایران داستانش رو تغییر داده بود. اما شما که مثلا فرهیخته هستید و دارید کار رسانه‌ای میکنید نباید بدون منبع معتبر هر شایعه‌ مسخره‌ای رو باور کنید و بهش دامن بزنید.

    • asqar فروردین ۱۸, ۱۴۰۰

      از شایعات حرف زده تصدیق نکرده که شرلوک هلمز!

      • کیان فروردین ۱۹, ۱۴۰۰

        بله آقای دانشمند دارم میبینم که تاییدش نکرده. تکرار کردن شایعات یعنی همون دامن زدن و کمک کردن به پخش شایعه. این کار رو عوام انجام میدن اما باید بین مثلا یک نویسنده و مردم عوام یه فرقی باشه. نباید باشه؟

  • سعید فروردین ۱۸, ۱۴۰۰

    یعنی اینکه در قسمتهایی اوشین به عنوان گیشا (نوعی فاحشه) در سریال حضور داشته و صدا وسیما اون قسمتها رو سانسور و تغییر داده شایعه است و حقیقت نداره؟ آخه از این دست کارها زیاد کرده و میکنه صدا و سیما چیز عجیبی نیست.

    • کیان فروردین ۱۹, ۱۴۰۰

      اولا که گیشا به هیچ وجه فاحشه نیست. دوما اصلا همچین چیزی نبوده. دلیل اینکه سریال اوشین تو خیلی از کشورها محبوب و قابل احترام شد اینه که مبارزه یک زن با سختی‌های زندگی و رسیدن به موفقیت با تلاش و کوشش شرافتمندانه رو نشون میده. نه اون چیزایی که ذهن مریض بعضی از هموطنان عزیز ما ساخته.

      • رهام فروردین ۲۰, ۱۴۰۰

        چه ربطی داشت؟ مگه گفته که به خاطر این قضیه توی ایران یا جاهای دیگه معروف شده؟
        کاراکتر اوشین در هیچ بخشی از سریال فاحشه نبوده ولی کاراکتر دیگر سریال به نام کایو قبل از مرگش به فاحشگی رو آورده بود و صدا و سیما در این مورد و مواردی مثل روابط عاشقانه این دو با کاراکتر کوتا تغییراتی در داستان داده. هرچند این تغییرات تاثیر زیادی در داستان اصلی نداشتند.
        در مورد گیشاها درسته اونها فاحشه به معنای متداول نبوده اند. تو این سریال هم هیچکدوم از کاراکترهای اصلی گیشا نیستن.