چرا هر چه می گذرد حیوانات کوچک تر می شوند؟

چرا هر چه می گذرد حیوانات کوچک تر می شوند؟

حیوانات کره زمین جلوی چشم مان دارند آب می روند و ما حتی متوجهش نیستیم. جثه ی پستاندارانی مانند وشق کانادایی، خرس قطبی و حتی برخی پرندگان کوچک تر شده است و پیش بینی می شود این روند تا دست کم یک دهه ی دیگر ادامه یابد. علت این اتفاق گرمایش جهانی است و انسان در آن ها نقش دارند.

در ادامه دراینباره بیشتر صحبت خواهیم رد.

یک علت کوچک تر شدن جثه ی حیوانات تغییر دمای هوا است

سیاره ما سال ها قبل چیزی به نام هایپرترمال را تجربه کرد که به دوره های مختصر اما متعدد گرمایش جهانی اطلاق می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دمای هوا به حدود ۱۲- تا ۱۰- می رسد و همین مسأله باعث می شود جثه ی حیوانات به مرور زمان ۳۰ درصد کوچک تر شود. به عقیده ی محققان گرمایش جهانی باعث کوچک تر شدن حیوانات شد چون بدن وقتی کوچک تر باشد زودتر خنک می شود.

دم جنبانک کوهی یکی از پرنده هایی است که جثه اش کوچک تر و کوچک تر می شود

تحقیقات نشان داده تغییرات آب و هوایی باعث کوچک تر شدن جثه ی حیوانات طی یک دوره ی ۲۳ ساله (از ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۹) شده است. این تحقیقات با تمرکز بر نوعی گنجشک به نام دم جنبانک کوهی بود و نشان داد با توجه به افزایش دمای زیستگاه آن ها، پرندگانی که در آنجا زندگی می کردند کوچک تر شده بودند. اجبار فرگشتی باعث شده بود این پرندگان کوچک تر و کوچک تر شوند.

جثه ی خرس های قطبی هم به میزان قابل توجهی کوچک تر شده است

دیگر پستانداری که جثه ی آن در حال کوچک تر شدن است خرس قطبی است. دانشمندان به بررسی ۲۸۲ جمجمه ی خرس قطبی پرداختند که طی دو دهه جمع آوری شده بود و متوجه شدند اندازه ی جمجمه ها در اواخر این بازه ی بیست ساله کوچک تر بود. به گفته ی این دانشمندان، افزایش آلودگی های محیطی، ذوب یخ ها و دشوار شدن شکار برای خرس های قطبی علل تغییر جثه ی این پستانداران هستند.

حیوانات دیگری هم درست جلوی چشمان مان آب رفته اند

تحقیقی بر روی ۵۰۰ جمجمه ی وشق کانادایی نشان داد جثه ی این حیوان طی ۵۰ سال گذشته کوچک تر شده است، امری که ممکن است نتیجه ی کمبود غذا یا گرم تر شدن هوا باشد.

گوسفندهای نژاد سوی در اسکاتلند نیز گرفتار پیامدهای گرمایش جهانی شده اند و جثه ی آن ها هم کوچک تر شده است.

پروانه های شهریار هم آب رفته اند. کمبود غذا در زمانی که پروانه هنوز لارو است می تواند منجر به کوچک تر شدن بال های آن شود.

این تحقیقات و نتایج آن ها مؤید این نکته است که کوچک تر شدن جثه ی حیوانات واکنشی به تغییرات آب و هوایی و مداخلات انسانی است. اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود و تحقیقات می گوید جثه ی حیوانات طی این دهه تا ۲۵ درصد کوچک تر خواهد شد.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود