زیارت خانه خدا فقط برای آنهایی ممکن است که واکسن کرونا دریافت کرده باشند؛ عربستان اعلام کرد

زیارت خانه خدا فقط برای آنهایی ممکن است که واکسن کرونا دریافت کرده باشند؛ عربستان اعلام کرد

مقامات سعودی اعلام کرده‌اند آن دسته از مسلمانانی که می‌خواهند به زیارت خانه خدا و مسجد الحرام بروند باید واکسن ویروس کووید-۱۹ را زده باشند. علاوه بر واکسینه شدن، زائرین مکه باید پروتکل‌های بهداشتی مثل رعایت فاصله اجتماعی و ضد عفونی دست‌ها را مرتب انجام دهند.

این قوانین امروز و با توجه به شروع ماه مبارک رمضان به سمع و نظر مسلمانان و زائرین برای حج عمره در مکه رسیده است. مشخص نیست که حج واجب نیز آیا زیر نظر این قوانین و مقررات کرونایی خواهند بود یا خیر. حج واجب یکی از اعمالی است که هر مسلمان بالغی باید در صورت داشتن استطاعت مالی و جسمی یکبار در طول عمر خود آن را انجام دهد.

وزارت حج و عمره عربستان سعودی، ارگان مسئول مدیریت این دو زیارت، در یک بیانیه اعلام کرد که ۳ دسته از افراد مصون و ایمن تلقی می‌شوند. این افراد شامل کسانی می‌شوند که دو دوز واکسن را زده‌اند، کسانی که حداقل در ۱۴ روز گذشته یک دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند و کسانی که به بیماری مبتلا شده و بهبود یافته‌اند. مقامات عربستان گفته‌اند فقط افراد نام برده شده مجاز هستند تا برای انجام عمره و همچنین نماز در مسجد الحرام شرکت کنند.

گفتنی است شرایط ذکر شده برای مسجدالنبی در شهر مدینه نیز اعمال خواهد شد و شروع آن همزمان با شروع ماه رمضان خواهد بود. مشخص نیست که این مقررات چه شرایطی را برای اوضاع کرونایی عربستان به وجود خواهد آورد و آیا به حج سالیانه نیز خواهد رسید یا خیر.

در سال گذشته عربستان سعودی سفر حج را برای مسلمانان به شکل کوچکتری اجرا کرد به طوری که در کل تا ۱۰ هزار نفر از ساکنان عربستان سعودی توانستند به زیارت بروند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ این رقم ۲.۵ نفر بوده است. این که امسال چه تعداد خواهند توانست به زیارت بروند معلوم نیست. حج عمره که زیارت آن می‌تواند هر موقع از سال انجام گیرد همه ساله میلیون‌ها مسلمان را از سرتاسر جهان به سمت مکه می‌رساند.

در اکتبر سال ۲۰۲۰ بود که عربستان سعودی حج عمره را پس از هفت ماه بصورت محدود آغاز کرد. در آن زمان داشتن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به عنوان وظیفه زائرین در نظر گرفته شده بود. عربستان سعودی از ابتدای ابتلا به این پاندمی بیش از ۳۹۳ هزار مورد ابتلا و ۶۷۰۰ نفر مرگ ناشی از ویروس کرونا را به ثبت رسانده است.

بیشتر بخوانید:

گزارش تصویری برگزاری مراسم حج بر فراز کوه نور

کناره‌گیری حلیمه عدن ، مدل باحجاب معروف، از نمایش‌های مد و فشن به خاطر باورهای دینی

 

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود