روز جهانی صدا فرصتی برای تکریم یک موهبت خدادادی

روز جهانی صدا فرصتی برای تکریم یک موهبت خدادادی

امروز ۲۷ فروردین ماه مصادف با روز جهانی صداست. این روز برای تأکید بر اهمیت پدیده صدا و تأثیر شگرف آن در زندگی انسان‌ها تعیین شده است. هدف اصلی روز جهانی صدا افزایش آگاهی پیرامون اهمیت صدا و آگاه‌سازی نسبت به مشکلات مربوط به صدا است.

برخی از جنبه‌های زندگی انسان‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند و در بخش‌های مختلف نیز تأثیر چشمگیری دارند، ولی توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود. به همین خاطر گاهی نام‌گذاری یک روز خاص برای یادآوری اهمیت آن و معطوف کردن توجهات به آن ضروری جلوه می‌کند. روز جهانی صدا را می‌توان مصداق همین موضوع دانست.

صدا بخش مهمی از زندگی روزانه هر فرد است. وقتی می‌خواهید با کسی صحبت کنید یا عقاید و نگرانی‌های خود را بیان کنید، صدا به کمک شما می‌آید. حتی جزئیات مربوط به احساسات و افکار شما نیز به کمک صدا قابل بیان هستند. قدرت صدا فراتر از حد تصور است؛ شما حتی می‌توانید با استفاده از توانایی‌های هنری خود، و از طریق جادوی موسیقی، یک آهنگ را به دنیا عرضه کنید. گاهی حتی یک فایل صوتی می‌تواند تغییری شگرف در زندگی هزاران نفر ایجاد کند و سبب ایجاد رویکردی جدید در جامعه شود.

روز جهانی صدا
فشار بیش از حد بر تارهای صوتی به صدا آسیب میزند

روز جهانی صدا بر ضرورت پیشگیری از مشکلات مربوط به صدا، بازیابی صدای آسیب دیده، آموزش صدای هنری و پژوهش پیرامون به‌کارگیری و کاربرد صدا تأکید دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که روز جهانی صدا می‌خواهد همه‌ی افرادی را که از صدای خود برای اهداف تجاری یا تفریحی استفاده می‌کنند به مراقبت و تعلیم صدای خود و حمایت از پژوهش‌های مربوطه ترغیب کند. خیلی مهم است که افراد از اهمیت صدا آگاه شوند و از آن غافل نشوند. صدای شما حتی رازهای زیادی را درباره شخصیت شما آشکار می کند.

سیگار کشیدن، استفاده از مواد مخدر و حتی فشار بیش از حد بر تارهای صوتی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر کیفیت صدا هستند. همین حالا که این مطلب را می خوانید میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به خاطر سرطان، صدای خود را از دست داده‌اند و پیامدهای آن را با تمام وجود در زندگی خود احساس می کنند.

تاریخچه روز جهانی صدا

روز جهانی صدا
تاریخچه روز جهانی صدا به سال ۱۹۹۹ باز می گردد.

روز جهانی صدا با یک جشن کوچک در سال ۱۹۹۹ در برزیل آغاز شد که در آن زمان روز ملی صدای برزیل نامیده شد و در آن پزشکان، آسیب شناسان گفتار و زبان و اساتید موسیقی گرد هم آمدند. روز ملی صدای برزیل کم‌کم به سایر کشورها همچون آرژانتین و پرتغال نیز گسترش پیدا کرد و کم‌کم از روز ملی صدای برزیل به روز جهانی صدا تغییر ماهیت داد. سپس در سال ۲۰۰۲ آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا نیز این روز را به رسمیت شناخت و از آن زمان به بعد ۲۷ فروردین به عنوان روز جهانی صدا شناخته می‌شود.

منبع: Free Press Journal
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود