ذوق زدگی پائولو کوئیلو از دیدن نام کتابش در روستای رسول آباد همدان

ذوق زدگی پائولو کوئیلو از دیدن نام کتابش در روستای رسول آباد همدان

پائولو کوئیلو ، نویسنده مشهور برزیلی، در اینستاگرام خود عکسی از تابلوی خیابانی در روستای رسول آباد همدان منتشر کرد که نام مشهورترین اثر وی یعنی «کیمیاگر» را بر خود دارد.

کوئیلو با انتشار این عکس نوشت که در این روستا خیابان ها به نام شاهکارهای ادبی جهان نامگذاری شده اند.

او در این پست اینستاگرامی نوشت: «ابتکار کتابخوان‌ ها و عاشقان ادبیات به روستای رسول‌ آباد موقعیتی منحصر به‌ فرد بخشیده و این روستا را در منطقه مطرح کرده است. کوچه‌ های این روستا در استان همدان همه با شاهکارهای ادبیات جهان نامگذاری شده است.»

‎‎گلستان و بوستان، مثنوی معنوی، شاهنامه، شازده کوچولو، صد سال تنهایی، دن آرام و دالان سبز، از دیگر کوچه های این روستا هستند.

برخی معابر این روستا هم نام مشاهیر هنر و ادبیات جهان مانند رودکی، کیهان کلهر و آسترید لیندگرن را بر خود دارند.

ساکنان روستای رسول‌ آباد به کردی صحبت می‌ کنند به همین دلیل نام‌ خیابان‌ های آن به فارسی، کردی و انگلیسی بر روی تابلو‌ها نوشته شده است. ‌

روستای رسول آباد همدان که گاهی از نام قدیمی آن یعنی تاج‌ آباد سفلی استفاده می‌ شود، با جمعیتی بیش از ۲ هزار نفر در شهرستان بهار در غرب استان همدان واقع شده است.

این روستا به علت ویژگی های خاصش هر ساله مقصد جمعی از گردشگران است، به همین دلیل اهالی روستا تصمیم گرفتند اسامی قابل فهمی برای معابر آن انتخاب کنند اما از آنجایی که مردم این روستا انس عجیبی با کتاب و کتابخوانی دارند، این علاقه ی زیاد سبب شد تا پس از مشورت با یکدیگر تصمیم بگیرند هر خیابان و کوچه ی روستای خود را به نام یک کتاب نامگذاری کنند.

حدود ۸۵ درصد مردم این روستا با سواد و از بیش از ۲ هزار نفر جمعیت روستا، ۴۵۰ نفر عضو کتابخانه ی آن هستند، کتابخانه‌ای که منشأ بسیاری از اتفاقات خاطره انگیز برای اهالی این روستا است. این کتابخانه که در محل حمام قدیمی و متروکه ی روستا ساخته شده حدود ۶ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف دارد.

بیشتر اهالی، از چوپان روستا گرفته تا کشاورزان، کودکان، نوجوانان، جوانان و سالخوردگان روستا کتابخوانند. گفته می شود سرانه مطالعه در این روستا روزی ۳۰ دقیقه به ازای هر نفر است که ۲ برابر میانگین کشوری است.

یکی از اهالی روستا که چوپان است می گوید همیشه کتابی با خود دارد تا هنگام ظهر که گوسفندان خوابند چند صفحه ای از آن را بخواند. اهالی کتاب هایی را که می خوانند بین خودشان دست به دست می کنند تا دیگران هم آن ها را بخوانند. یکی از پیرمردهای روستا در مورد سابقه ی کتابخوانی در این روستا می گوید در زمان های قدیم در شب نشینی ها کسانی که سواد داشتند برای دیگران کتاب های حافظ و سعدی و فردوسی را می خواندند و همین رویه بین ساکنان روستا ادامه پیدا کرد.

روستای رسول‌ آباد در سال ۹۴ به نام روستای دوستدار کتاب نامگذاری شد. ‌

قباد یاری، عضو شورای اسلامی روستای رسول آباد همدان در این زمینه می گوید: «مردم این روستا برای کتاب خواندن وقت و هزینه می گذارند و این موضوع را در سبد زندگی خود قرار داده اند که امروزه روستای ما را با کتاب در ایران می شناسند.»

یاری درباره ی تغییر نام معابر روستا به نام کتاب می گوید: «این حرکت باعث شد در توئیتر ترند جهانی شویم، روزنامه های مختلف مصاحبه کردند و ۳ شبکه رادیویی به طور زنده با من مصاحبه کردند و تاکنون چندین بار تلویزیون مصاحبه و گزارش از روستا تهیه کرده و همین باعث شد که کانون خبر شویم.»

قباد یاری در سال ۹۸ در هفته کتاب و کتابخوانی به عنوان برترین مروج کتاب کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

یاری در خصوص علت انتخاب وی به عنوان مروج کتاب می گوید: «وقتی برای دریافت جایزه از وزیر ارشاد و مدیر کل کتابخانه های کشور در یزد حاضر شدم دلیل این انتخاب را پرسیدم و در جواب گفتند که اثرگذارترین کار در ترویج کتاب کار شما بود که باعث شد این همه خبرساز شوید و باعث نشر فرهنگ کتاب و کتابخوانی شدید.»

دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • نازنین اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰

    چه جالب… آفرین اسم های به این قشنگی بعد ورداشتن اسم خیابون تهرانپارسو گذاشتن حجربن العدی معلوم نیست معنیش چیه، این یارو کی بوده…چطوری خونده میشه…کاش برای نامگذاری خیابون ها و محله ها نظر مردم رو هم میخواستن!

  • فاطمه عرفانیان مهر ۷, ۱۴۰۰

    سلام روزخوش.
    ممنونم از این خبر خیلی خیلی خوب
    چطور می تونیم با شورای روستا یا مسئول کتابخانه تماس بگیریم و برای این روستا کتاب اهدایی بفرستیم؟؟
    پیشاپیش از لطف شما ممنونم