معرفی شرکت های مسافربری قطار

معرفی شرکت های مسافربری قطار

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

قطار یک وسیله نقلیه امن و راحت شناخته می شود که طرفداران خاص خود را دارد. اولین خط راه آهن ایران بین تهران و شاه عبدالعظیم حسنی راه اندازی شد. در سال ۷۶ تصمیم گرفته شد تا با هدف توسعه و پیشرفت ناوگان حمل و نقل ریلی در کشور، راه آهن به شرکت های خصوصی واگذار شود. این فرآیند آرام آرام تا امروز انجام گرفته است و حالا امروز شرکت های مسافربری ریلی مختلفی در کشور مشغول فعالیت هستند. از بین این شرکت ها، بعضی در زمینه قطارهای باری و برخی در زمینه قطار های مسافربری فعال هستند. اگر به دنبال آشنایی با شرکت های ریلی فعال در کشور و امکانات آنها هستید، ادامه متن را از دست ندهید.

شرکت حمل و نقل ریلی رجا

قدیمی ترین شرکت حمل و نقل ریلی در کشور محسوب می شود که در سال ۷۶ تاسیس شد و امروز نیز یکی از بزرگترین و بهترین شرکت های ریلی در کشور محسوب می شود. به طوری که بلیط قطار این شرکت مروز یکی از بهترین ها شناخته می شود. حالا شرکت رجا مجهز به انواع قطار های پنج ستاره می باشد. رجا تاکنون موفق به دریافت جوایز و تندیس های زیادی شده است که همه نشان از عملکرد خوب وروبه جلو این شرکت دارد. قطارهای رجا ۶ و ۴ تخته هستند، گرچه این شرکت قطارهای تندرو را نیز ارایه می دهد. از امکانات قطارهای این شرکت می توان به تجهیزات صوتی و تصویری، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، سیستم تهویه‌ی مطبوع، رستوران‌های بسیار لوکس و شبکه ‌ی اینترنت را نام برد. قطار زندگی یکی از بهترین قطارهای شرکت رجا می باشد و بعد از آن قطارهای سیمرغ و پلورسبز در رده قطارهای باکیفیت این شرکت هستند.

شرکت حمل و نقل ریلی فدک

فدک امروزه یکی از بهترین و شناخته شده ترین شرکت های مسافربری قطار در کشور شناخته می شود. این شرکت کار خود را با خرید ۲۰۰ واگن خارجی آغاز کرد. این شرکت در بسیاری از مسیرهای ریلی در کشور فعال است و قطار های خود را در سه کلاس عادی (اقتصادی)، تجاری و ویژه ارایه می دهد. این شرکت گواهینامه های معتبر و مختلف بین المللی را نیز دریافت کرده است. شرکت ریل پرداز نوآفرین مالک فدک می باشد.

شرکت ریلی نورالرضا

قطار های نور الرضا جزو جدید ترین قطارها در کشور محسوب می شود و در واگن های لوکس ۴ تخته به مسافران خدمات ارایه می دهد. این قطار ها در مسیرهای اصفهان مشهد، تهران مشهد، تهران شیراز و کرج مشهد خدمت رسانی می کند. شبکه‌ی اینترنت، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، پذیرایی بسیار کامل، امکان سفارش غذا هنگام خرید بلیط قطار، سیستم تهویه‌ی هوا، سیستم مجهز صوتی و تصویری، روزنامه، کتاب، هدفون و چراغ مطالعه جزو امکانات قطار های نورالرضا می باشد.

شرکت بنیاد (قطارهای بن ریل)

این شرکت در سال ۷۱  شروع به کار کرد. در سال ۱۳۹۶ تعداد واگن‌های مسافربری خود را از ۱۰ به ۱۳۱ دستگاه رساند. هم‌اکنون بن ریل با مالکیت قطار‌های مسافری غزال، سروش، پرستو، پارسی و سفیر، ۹% از سهم جا‌به‌جایی ریلی کشور و ظرفیت حمل ۲ میلیون نفر مسافر در ۶ محور اصلی را داراست. غزال (چهارستاره)، سروش (چهار ستاره)، کرخه (چهار ستاره) و پارسی (۳ ستاره) قطار های این شرکت هستند.

شرکت قطارهای مسافربری و باری جوپار

این شرکت از سال ۸۱ کار خود را آغاز کرد. این شرکت در آغاز کار، با ۲۲ واگن ۶ تخته پارسی شروع کرد و در سال ۸۸ نیز ۸۴ واگن خارجی دیگر سفارش داد. این شرکت ۴۵ واگن آلمانی خریداری کرد و به یکی از بزرگترین شرکت های مسافربری ایران تبدیل شد. نام این شرکت برگرفته از شهر زیبای جوپار در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر کرمان است. در سال ۹۸ این شرکت اقدام به بازسازی تعدادی واگن آلمانی و تبدیل به واگن های لوکس ۵ ستاره با نام تجاری ارگ نموده است.

شرکت قطارهای مسافربری رعد تبریز

این شرکت در سال ۸۲ شروع به کار کرد و امروز یکی از شناخته شده ترین شرکت های ریلی شناخته می شود. معروف ترین قطار این شرکت، قطار سهند می باشد.

شرکت ریل ترابر سبا

از ابتدای سال ۱۳۹۲ شرکت ریل ترابر سبا اقدام به وارد نمودن ۲۸ دستگاه واگن کره ای اتوبوسی نمود و اقدام به بازسازی انها کرد. در این راستا تا پایان سال ۹۴ پروژه تعمیرات واگن های کره ای به پایان رسید و به ناوگان ریلی کشور وارد شد. در سال ۱۳۹۳ نیز قراردادی با شرکت واگن پارس جهت تولید ۳۷دستگاه واگن پارسی ۴ تخته منعقد نمود و سپس مورد بهره برداری قرار داد. قطار نگین چهار تخته و اتوبوسی و قطار غدیر، قطارهای این شرکت است.

دیگر شرکت های ریلی کشور

از شرکت های ریلی مختلف موجود در کشور می توان به شرکت راه آهن شرقی بنیاد، شرکت مهتاب سیر جم، شرکت قطارهای مسافری کوثر، وانیا، پارسیا ریل شرق، شرکت راه آهن حمل و نقل، آسیا سیر ارس، شرکت قطارهای مسافری هستیا، شرکت قطاری پارس لاریم و… اشاره کرد.

 

مقالات مرتبط:

باشگاه های لیگ جزیره چطور از اسپانسرینگ شرکت های هواپیمایی استفاده می کنند؟

 

یک نظر

ورود

  • دی جی اردیبهشت ۲, ۱۴۰۰

    اکثرشونو سوار شدم. واگن خارجی خریدن. اره اما مال ۵۰ سال پیشه.
    واگن ۵۰ سال پیش اوراقی المانی رو وارد کردن.
    واگنهایی که طرف میخواسته اوراق کنه اینا رفتن با قیمت اوراقی خریدن.