اگر زنی در هواپیما وضع حمل کند چه اتفاقی می افتد؟

اگر زنی در هواپیما وضع حمل کند چه اتفاقی می افتد؟

گرچه هیچگاه به طور رسمی در مورد این موضوع صحبت نشده اما گفته می شود تا به حال نزدیک به ۶۰ کودک میان آسمان و زمین، در هواپیما به دنیا آمده اند. البته هواپیما آن اتاق زایمانی نیست که مادرهای آینده در رویاهایشان برای خود تصور می کنند، اما احتمال وقوع این اتفاق وجود دارد و حتی در مواردی کودکی که در هواپیما به دنیا آمده از هدایایی ویژه و مزایایی برخوردار شده است.

در ادامه می خواهیم ببینیم در صورت وضع حمل در هواپیما اتفاقات احتمالی چه خواهد بود.

۱- این خدمه هواپیما هستند که تصمیم می گیرند نیاز به فرود اضطراری هست یا خیر

گرچه حالا در اغلب هواپیمایی ها محدودیت هایی در خصوص مدت زمان سپری شده از بارداری زنان هنگام سفر با هواپیما وجود دارد (معمولاً نباید کمتر از ۳۸ هفته یا ۳۰ روز تا زمان زایمان باقی مانده باشد و داشتن تأیید کتبی پزشک هم الزامی است) اما باز هم امکان وقوع یک زایمان غیر منتظره در هواپیما وجود دارد.

این اتفاق با همه ی نادر بودنش، اگر رخ دهد و زنی در شرف زایمان قرار گیرد، خدمه هواپیما انتخاب زیادی ندارند. اول از همه آنکه، مهمانداران هواپیما آموزشی برای به دنیا آوردن بچه نمی بینند. بنابراین در آن لحظه امید همه به آن است که پزشک یا پرستاری در هواپیما باشد.

اگر هیچ نیروی درمانی در پرواز وجود نداشته باشد، مهمانداران در نقش قابله دست به کار می شوند و بچه را به دنیا می آورند. این اتفاق زمانی ممکن است رخ دهد که هیچ امکانی برای فرود اضطراری وجود نداشته باشد و هواپیما سفر خود را به سمت همان مقصد اولیه ادامه دهد.

۲- قوانین مختلفی برای تعیین تابعیت کودک وجود دارد

گرچه قوانین ثابت نیستند و می توانند بر حسب هواپیمایی و کشوری که هواپیما بر فراز آن در حال پرواز است، تغییر کنند، اما یک چیز قطعی است: کودک همان تابعیت پدر و مادرش را خواهد گرفت.

دو احتمال دیگر هم آن است که کودک تابعیت کشوری را بگیرد که هواپیما به نام آن ثبت شده یا کشوری که هواپیما در زمان تولد بچه در آنجا بوده است. مثلاً اگر کودکی در هر نقطه ای از ایالات متحده آمریکا، حتی در آسمان آن متولد شود، فوراً تابعیت آمریکا را دریافت خواهد کرد. اما اگر کودکی در حریم هوایی انگلیس متولد شود، تابعیت این کشور به او تعلق نمی گیرد.

۳- بعضی هواپیمایی ها ممکن است بلیت رایگان به کودک دهند

شایعاتی هست که کودکانی که در هواپیما متولد می شوند تا مادام العمر بلیت رایگان دریافت می کنند. متأسفانه، این مسأله درمورد همه صدق نمی کند. معدود کودکانی بوده اند که از این مزیت برخوردار شده اند، مثل پسری که در یک هواپیمایی هندی به دنیا آمد و دختری که در پرواز یک هواپیمایی مصری متولد شد.

به کودکانی که در هواپیمایی های Polar Airlines، AirAsia، Asia Pacific Airlines یا Airways به دنیا آمدند و کودکی که در پرواز هواپیمایی Virgin Atlantic متولد شد، تا سن ۲۱ سالگی بلیت رایگان تعلق گرفت. در سال ۲۰۱۷ نیز کودکی در پرواز هواپیمایی Spirit Airlines به دنیا آمد که در همان روز تولدش اعلام شد هم مادام العمر بلیت رایگان دریافت خواهد کرد و هم می تواند یک مهمان به همراه خود داشته باشد.

۴- ممکن است نام هواپیما را به نام کودک تغییر دهند

در سال ۲۰۱۹، یک پرواز هواپیمایی JetBlue با یک مسافر بیشتر به زمین نشست. با کمک نیروهای درمانی حاضر در پرواز و خدمه هواپیما در ارتفاع چند هزار مایلی از زمین، کودک پسری متولد شد. آن ها نام هواپیما را به افتخار این کودک که جوان ترین مسافر آن ها تا به آن زمان بود، به Born to Be Blue (زاده شده برای آبی بودن) تغییر دادند.

حتی ممکن است هدایایی از سوی هواپیمایی ها به کودک تعلق گیرد. در سال ۲۰۱۸ کودک دختری در پرواز هواپیمایی  Chick-fil-A متولد شد. قرار شد به این کودک مادام العمر غذای رایگان تعلق گیرد و حتی تضمین شد که وقتی به سن قانونی رسید برایش شغلی دست و پا خواهند کرد.

۵- سلامت کودک ممکن است به خطر افتد

هواپیما به چند دلیل جای ایده آلی برای زایمان نیست. اول از همه آنکه، هوا در آنجا کمتر است و همین امر تنفس را برای کودک سخت می کند. دوم آنکه، در هواپیما هیچ تجهیزات پزشکی پیشرفته ای برای کمک به زایمان وجود ندارد، به خصوص اگر نیاز به سزارین باشد. علاوه بر این، گوش های کودک ممکن است به خاطر فشار هوا دچار مشکلاتی شود.

گرچه وضع حمل در هواپیما اتفاق بسیار نادری است اما خدمه هواپیما اطمینان حاصل خواهند کرد که مادر تا حد ممکن است احساس راحتی و امنیت کند. ممکن است مادر را به جای بزرگ تری، مثل بخش فرست کلاس یا بیزنس کلاس هواپیما انتقال دهند.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • آنتی رضا ستوده اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰

    اگر زنی در داخل هواپبما وضع حمل کنه اتفاقی که میفته اینه که بچش به دنیا میاد.