بیل گیتس مخالف اشتراک گذاری فرمول واکسن کرونا با کشورهای در حال توسعه

بیل گیتس مخالف اشتراک گذاری فرمول واکسن کرونا با کشورهای در حال توسعه

مصاحبه اخیر بیل گیتس، بنیانگذار و مدیرعامل سابق مایکروسافت، با شبکه اسکای نیوز سبب ایجاد موجی از واکنش های منفی علیه وی شده است. او در این مصاحبه مخالفت خود با اینکار را صراحتا اعلام نکرده و ترجیح داده است به مشکلات تولید واکسن کرونا با تجهیزات موجود در کشورهای فقیر به عنوان یکی از موانع مهم تولید واکسن ایمن اشاره کند.

بیل گیتس که به کارهای خیرخواهانه اش معروف است، سال ها درباره یک همه گیری جهانی اخطار داده بود و از همه خواسته بود تا خود را برای آن آماده کنند؛ حتی در سال ۲۰۱۵ در برنامه TED یک سخنرانی درباره میزان تلفات و بزرگی یک همه گیری بالقوه ارائه داد.

بیل گیتس

اکنون که بسیاری از کشورهای دنیا در حال واکسینه کردن جمعیت خود هستند، بیل گیتس به دلیل مخالفت خود با در اختیار گذاشتن فرمول واکسن کرونا به کشورهای در حال توسعه، خبرساز شده است.

در این مصاحبه از او پرسیدند که آیا موافق است تا حقوق معنوی واکسن در اختیار کشورهای درحال توسعه گذاشته شود؟ و او پاسخ می دهد: «نه». اینگونه برداشت می شود که او با اشتراک فرمول واکسن با کشورهای در حال توسعه مخالف است، اما در ادامه می گوید: «چرا که نه؟»

بیل گیتس

دلیل نه گفتن او به دلیل پیچیدگی های تولید واکسن ایمن است. او در ادامه اینگونه توضیح می دهد:

«در دنیا کارخانه های واکسن سازی زیادی وجود دارند، اما تولید واکسن ایمن از اهمیت بالایی برخوردار است. درمورد واکسن کرونا چیزی که مانع به اشتراک گذاری آن می شود حقوق معنوی نیست؛ بلکه عدم وجود کارخانه های مورد تایید است. باید تمام مراحل تولید واکسن با استانداردهای دقیق طی شود.

علاوه بر این، تولیدکنندگان واکسن کرونا مانند فایزر، مدرنا، آسترازنکا و جانسون اند جانسون پیش تر فرمول واکسن های خود را در اختیار کشورهایی همچون هند قرار داده اند. ما تمام حقوق معنوی این شرکت ها را دریافت کرده ایم؛ آنها مخالفتی ندارند بلکه کاملا همکاری هم می کنند.»

واکنش ها به نظر بیل گیتس

افراد زیادی حرف های او را سرزنش کردند. استفان برانی، نویسنده خبرگزاری گاردین در توئیتر خود نوشت: «این میلیارد ادعا می کند که عینک بدبینی بر چشم ندارد اما نگاه ناخوشایندی به جهان دارد. ما نمی توانیم واکسن بیشتری تولید کنیم، نمی توانیم سود خود را به خطر بیندازیم، نمی توانیم فناوری خود را در اختیار کشورهای فقیر قرار دهیم؛ آنها باید پس مانده غذای ما را بخورند. واقعا نگاه زشتی به دنیا دارد.»

بیل گیتس

آنجلا راسموسن، ویروس شناس دانشگاه جورج تاون اینگونه توئیت زد: «جوناس سالک، مخترع واکسن فلج اطفال، در مورد به اشتراک گذاشتن حقوق معنوی واکسن فلج اطفال گفت که این واکسن مانند خورشید می ماند، آیا شما می توانید عده ای را از خورشید محروم کنید؟ حال این دیدگاه را با دیگاه یک جانبه بیل گیتس مقایسه کنید که حفاظت از حقوق معنوی واکسن را از سلامتی مردم جهان مهم تر می داند.»

بیل گیتس در مصاحبه اش با اسکای نیوز بیان کرد که الویت قرار دادن کشورهای پیشرفته برای واکسینه کردن خود خیلی عجیب نیست. او از اینکه در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا و انگلیس افراد ۳۰ ساله در حال واکسن زدن هستند ولی در برزیل و آفریقای جنوی هنوز افراد ۶۰ ساله به طور کامل واکسینه نشده اند، ابراز ناراحتی کرد؛ اما گفت که در سه تا چهار ماه آینده به همه کشورهایی که از اپیدمی شدید رنج می برند، واکسن اعطا می شود.

بیل گیتس

جوزف استیگلیتز، برنده جایزه نوبل اقتصاد، و لوری والاچ، مدیر نظارت بر تجارت جهانی، روز دوشنبه در واشنگتن پست اظهار کردند که حفظ حقوق معنوی واکسن کرونا از نظر اخلاقی درست نیست و این کار بسیار احمقانه است.

آنها نوشتند: «چشم پوشی از حقوق معنوی واکسن و اشتراک گذاشتن فرمول آن با کشورهای در حال توسعه، خیلی سریع تر جهان را به ایمنی جمعی می رساند. در غیر این صورت، همه گیری با روند رو به رشدی ادامه پیدا خواهد کرد و منجر به افزایش نرخ مرگ و میر و در نهایت مقاومت ویروس به واکسن می شود که دوباره دنیا را به سمت قرنطینه می برد.»

بیل گیتس

صحبت های بیل گیتس در حالی مطرح می شود که در حال حاضر یک شکاف بزرگ در پیشرفت واکسیناسیون کرونا بین کشورهای ثروتمند و کشورهای فقیر و در حال توسعه وجود دارد. در کشورهای پیشرفته، بیش از نیمی از بزرگسالان حداقل یک دوز از واکسن را دریافت کرده اند. در مقابل، اکثر کشورهای فقیر هنوز به واکسنی با ایمنی بالا دسترسی ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند طرحی برای واکسیناسیون عمومی تدوین کنند.

نظر شما درباره صحبت های بیل گیتس چیست؟ آیا شرکت ها باید از حقوق معنوی خود در زمینه تولید واکسن کرونا صرف نظر کنند؟

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • جاوید اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۰

    دلیل مخالفتش کاملا منطقیه. نمونه اش رو توی کشور خودمون خواهیم دید. وقتی که واکسنهای تولید داخل به مردم تزریق بشن ولی متاسفانه همچنان شاهد بیماری و مرگ مردم براثر کرونا باشیم (البته نه در آمارهای دولتی). واکسیناسیون نافرجام ایران رو توی تکست بوکهای پزشکی خواهند نوشت.

  • ناشناس اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۰

    بیل گیتس. یه تروریست از نوع کت و شلواریشه

  • علیرضا اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۰

    این که مشخصه یک کشور ثروتمند امکانات بهتری در اختیار مردمش قرار میده
    قرار نیست همینجوری فرمول شو بدن بره که امکانات شو بدن به کشور های فقیر تر