با مواد غذایی چربی سوز آشنا شوید

با مواد غذایی چربی سوز آشنا شوید

گرچه هیچ ماده غذایی واقعاً چربی سوزی وجود ندارد اما برخی مواد غذایی هستند که ممکن است با کسری کالری به کاهش وزن تان کمک کنند. کسری کالری یعنی زمانی که میزان کالری دریافتی کمتر از میزان کالری مصرفی باشد.

این مواد غذایی از یکی یا تعدادی از معیارهای زیر برخوردارند:

  • اثر گرمایی بالایی دارند: یعنی هضم آن ها مدت زمان بیشتری می برد و بنابراین بدن کالری بیشتری طی این فرآیند می سوزاند.
  • خواص ضد التهابی دارند: بروز التهاب در بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری و افزایش وزن را بالا ببرد، بنابراین بهتر است تمرکز خود را بر روی مواد غذایی ای بگذارید که از خواص ضد التهابی برخوردارند.
  • سیر کننده هستند: بعضی مواد غذایی مدت زمان بیشتری سیرتان نگه می دارند. معمولاً مواد غذایی ای از اثر سیرکنندگی بیشتری برخوردارند که حاوی مواد مغذی ای مانند فیبر، چربی های سالم و پروتئین هستند.

در ادامه از مواد غذایی ای خواهیم گفت که ممکن است بر اساس معیارهای فوق به کاهش وزن تان کمک کنند.

۱- ماهی سالمون

ماهی سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ است که از خواص ضد التهابی برخوردارند و منبع بسیار خوبی برای پروتئین هم به شمار می رود که اثر سیرکنندگی زیادی دارد.

۴ اونس (حدود ۱۱۰ گرم) سالمون حاوی ۳۰ گرم پروتئین است که نیمی از مقدار نیاز روزانه ی شما به این ماده را تأمین می کند.

۲- تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از منابع خوب ماده ی پروتئین است و هر پرس تخم مرغ ۶ گرم پروتئین دارد. مواد غذایی پروتئینی مانند تخم مرغ اثر گرمایی بالایی هم دارند.

مصرف تخم مرغ در صبحانه باعث سیر شدن و انرژی گرفتن شما می شود، امری که به کنترل هوس های غذایی که تا پیش از زمان ناهار به سراغ تان می آید، کمک می کند.

۳- سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی شامل موارد زیر هستند:

  • کلم بروکلی
  • گل کلم
  • کلم بروکسل
  • کلم
  • کلم کیل
  • کلم سبز
  • آروگولا

سبزیجات چلیپایی کالری کم اما فیبر زیادی دارند، امری که کمک می کند مدت زمان طولانی تری سیر بمانید و مقداری کالری دریافتی تان در مجموع کاهش پیدا کند و درنتیجه وزن کم کنید.

فیبر به محتویات وعده های غذایی ما حجم می دهد، امری که باعث کند شدن فرآیند هضم و در نتیجه، ایجاد حس سیری می شود.

این سبزیجات حاوی مواد معدنی و مغذی مهمی مانند فیتو نوترینت ها هم هستند که بدن به آن ها نیاز دارد. فیتونوترینت ها می توانند باعث کاهش التهاب شوند.

۴- سرکه سیب

سرکه سیب از تخمیر آب سیب به دست می آید و تحقیقات نشان داده احتمالاً اثری نسبی در کاهش وزن دارد. البته برای رسیدن به نتایج قطعی در این مورد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۵- مواد غذایی تند

مواد غذایی تند ضربان قلب و دمای بدن را بالا می برند، امری که باعث می شود کالری بیشتری بسوزانید، درنتیجه به کاهش وزن تان کمک می شود.

تحقیقات نشان داده ماده شیمیایی تند مزه ی کپسایسین – که در فلفل های تندی مثل هالاپینو، کاین و هابانرو وجود دارد – به سوزاندن ۵۰ کالری بیشتر در روز کمک می کند. به علاوه، کپسایسین مانند یک سرکوبگر اشتها عمل می کند.

دیگر ادویه جات مانند زنجبیل، زیره سبز، زردچوبه، گشنیز، پودر فلفل قرمز و دارچین هم می توانند به افزایش سرعت سوخت و ساز بدن کمک کنند. به خصوص دارچین حاوی فلاونوئیدی به نام کورستین است که می تواند التهاب درون بدن را کاهش دهد.

۶- بخش های کم چربی گوشت مرغ

گوشت کم چربی مرغ، چربی و کالری کم دارد و از منابع خوب پروتئین به شمار می رود و بنابراین مدت طولانی تری سیرتان نگه می دارد. بخش های کم چربی گوشت مرغ مثل سینه ی بدون پوست و استخوان، چربی کمتری دارند تا بال یا ران مرغ.

۳/۵ اونس (حدود ۱۰۰ گرم) گوشت بدون استخوان و پوست سینه حاوی ۲۰ گرم پروتئین، یک گرم چربی و ۹۸ کالری است.

۷- چای سبز

چای سبز از جهت کاهش وزن حاوی ماده ای به نام اپی‌گالو کاتشین گالات است، نوعی آنتی اکسیدان که ممکن است سوخت و ساز بدن را فعال و چربی سوزی را بیشتر سازد. با این حال، هنوز تحقیقات زیادی درباره ی چای سبز و کاهش وزن صورت نگرفته و به پژوهش های بیشتری نیاز است.

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • Khorkhe اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۰

    اینایی ک گفتی خ خوبه ولی دیگه همه میدونن!!

  • KunGolabi اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

    چای سبز طبع سردی داره و مناسب رژیم نیست