تغییراتی که بعد از پدر شدن در مردان رخ می دهد

تغییراتی که بعد از پدر شدن در مردان رخ می دهد

بارداری و زایمان تغییرات فیزیکی و روانی زیادی در تازه مادرها ایجاد می کند اما معلوم شده مردان هم بعد از پدر شدن می توانند تغییرات بدنی و روانی را تجربه کنند. وقوع نوسانات هورمونی و عاطفی، احساس علاقه ی شدید به نوزاد خود، اضطراب و افسردگی و حتی تجربه ی علائم بارداری – شاید باور نکردنی به نظر برسد اما این چیزی است که در بسیاری از مردان بعد از به دنیا آمدن فرزندشان رخ می دهد.

در ادامه می خواهیم ببینیم چه تغییراتی ممکن است در بدن و ذهن مردان بعد از پدر شدن شان رخ دهد.

۱- سطح تستوسترون ممکن است کاهش یابد

تستوسترون بالا عامل ویژگی های رفتاری ای همچون پرخاشگری، رقابت جویی و جذب یک شریک جدید است. اما وقتی مردی پدر می شود، سطح این هورمون در بدن او کاهش می یابد، یعنی حالا تمام توجه مرد باید معطوف به درون خانواده اش باشد نه بیرون آن.

تحقیقات نشان داده سطح تستوسترون در مردانی که شریک عاطفی دارند و آن هایی که صاحب فرزند هم هستند، در مقایسه با مردانی که فرزندی ندارند و آن هایی که هنوز به دنبال یک شریک عاطفی هستند، کمتر است. از قرار معلوم بدن مردان به مرور یاد گرفته که چطور سطح تستوسترون را پایین آورد تا اولویت های زندگی مردان تغییر یابد و آن ها به پدرانی متعهد بدل شوند.

۲- سطح اکسی توسین و دوپامین بالا می رود

اکسی توسین و دوپامین دو ماده ی شیمیایی هستند که کار آن ها ایجاد پیوند میان والدین و فرزندان است. مردان وقتی پدر می شوند، گرچه سطح تستوسترون در بدن آن ها پایین می آید، اما افزایش سطح اکسی توسین و دوپامین آثار مثبتی دارد که سبب می شود تازه پدرها از بازی و در آغوش گرفتن هر چه بیشتر نوزاد خود لذت ببرند.

۳- نوسانات هورمونی می تواند منجر به افسردگی پس از تولد فرزند در مردان شود

گرچه بسیاری از ما با افسردگی پس از زایمان در زنان آشنایی داریم، اما احتمالاً کمتر کسی از ما درباره ی افسردگی پس از تولد فرزند در مردان شنیده است. هورمون تستوسترون جدا از دیگر کاربردهایش نقش بزرگی هم در حفظ ما در برابر احساس غم ایفا می کند و کاهش سطح آن ممکن است تازه پدرها را مستعد افسردگی سازد. تغییرات هورمونی و همراه شدن این مسأله با حجم وظایفی که بر دوش تازه پدرها قرار می گیرد، مردان را مستعد تجربه ی مشکلات روانی می کند. به همین دلیل است که باید بدانید بعد از به دنیا آمدن فرزند، در بدن مردان هم تغییرات هورمونی و رفتاری رخ می دهد.

۴- ممکن است تغییرات مغزی ای هم رخ دهد

دانمشندان فعالیت مغزی گروهی از تازه پدرها را مورد مطالعه قرار دادند و معلوم شد طی چهار ماه ابتدایی پس از تولد فرزند، تغییرات قابل توجهی در ماده خاکستری مغز آن ها به وجود آمده بود. این تغییرات به تازه پدرها کمک می کند مهارت های بچه داری خود را رشد دهند و پیوند مستحکمی با نوزاد خود برقرار کنند. این تعاملات اولیه میان پدر و فرزند سنگ بنای مستحکمی برای رابطه ی والد-فرزندی آن ها در آینده می شود و نقش بزرگی در رشد شناختی و اجتماعی کودکان دارد.

مغز تازه پدرها به خصوص می تواند در بخش هایی که کار آن ها برنامه ریزی، حل مسأله و تشخیص خطر است فعالیت بیشتری نشان دهد. به عبارتی دیگر، این ها بخش هایی هستند که به پدرها کمک می کنند ازحفظ جان و سلامت نوزاد خود مطمئن شود.

۵- مردان حتی ممکن است در دوره ی بارداری همسرشان، خود هم علائم بارداری را تجربه کنند

تنها پس از به دنیا آمدن فرزند نیست که تغییراتی در بدن مردان رخ می دهد. مردان در زمان بارداری همسرشان می توانند علائم مرتبط با بارداری مثل تهوع، تغییر اشتها، نفخ و پشت درد را تجربه کنند. به این پدیده «بارداری سمپاتیک» یا «کوواد» گفته می شود. این حالت رسماً به عنوان یک مورد پزشکی شناخته نمی شود اما این علائم ممکن است بین پدران آینده شایع باشد.

۶- مردان می توانند فشار عاطفی زیادی را تجربه کنند

مسئولیت های فرزند پروری می تواند اضطراب و نگرانی زیادی در تازه پدرها ایجاد کند اما خطرناک ترین بخش این مسأله آن است که ممکن است مردان احساس کنند نمی توانند از کسی کمک بخواهند. تازه پدرها اغلب تصور می کنند درخواست آن ها برای حمایت و کمک می تواند توجه ها را از نیازهای تازه مادرها که به عقیده ی آن ها از اهمیت بیشتری برخوردار است، کمک کند. تازه پدرها می توانند فشار جسمی و عاطفی عظیمی را تجربه کنند اما معمولاً توجه ها را به شریک زندگی شان معطوف می کنند.

به همین دلیل است که برای هم پدر و هم مادر بسیار مهم است که با یکدیگر وقت بگذرانند و درباره ی آنچه که با آمدن فرزندشان در حال تجربه ی آن هستند با یکدیگر صحبت کنند. این بار سنگین را با یکدیگر نصف کنید و فراموش نکنید که گاهی یک گفتگوی صادقانه با شریک زندگی تان می تواند معجزه کند.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود