چرا تخم مرغ را با وجود کلسترول بالایش هر روز می توانیم بخوریم؟

چرا تخم مرغ را با وجود کلسترول بالایش هر روز می توانیم بخوریم؟

تخم مرغ را غذایی جهانی می دانند چون در دستور پخت تقریباً همه ی غذاهای دنیا می توان آن را پیدا کرد، اما در عین حال، سردرگمی ای هم در مورد آن وجود دارد.

برخی هر روز یک یا دو عدد تخم مرغ می خورند چون آن را غذایی مملوء از مواد مغذی می دانند. از سویی دیگر، در بعضی دستور غذاها می بینیم که به جای تخم مرغ تنها از سفیده ی آن یا به کلی چیز دیگری استفاده می شود. این امر طبیعتاً باعث سردرگمی می شود و این سؤال را به وجود می آورد که آیا تخم مرغ ماده غذایی سالمی است و هر روز می توان آن را خورد یا باید از مصرفش خودداری کرد؟

سردرگمی ای که در بحث مصرف تخم مرغ وجود دارد از ناآگاهی ای ناشی می شود که درخصوص کلسترول وجود دارد

این سردرگمی به این دلیل است که اطلاعات ضد و نقیض زیادی درباره ی تخم مرغ وجود دارد. این موضوع بیشتر به این خاطر است که یک دهه قبل متخصصان تغذیه و کارشناسان بهداشتی به مردم توصیه می کردند از مصرف تخم مرغ پرهیز کنند.

تا قبل از سال ۲۰۱۵ محققان ارتباطی که میان کلسترول غذایی و بیماری های قلبی عروقی وجود دارد را درک نمی کردند. تصور بر این بود که مواد غذایی ای که کلسترول بالایی دارند سطح کلسترول خون را افزایش می دهند و متعاقباً احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را بالا می برند که یکی از علل اصلی مرگ و میر در دنیا است.

به همین دلیل در دستورالعمل های غذایی، مصرف کلسترول غذایی به ۳۰۰ میلی گرم در روز محدود شد. از آنجایی که تخم مرغ ۱۸۵ میلی گرم کلسترول دارد، به مردم گفته می شد از مصرف آن خودداری کنند.

با این حال، در سال ۲۰۱۵، در دستورالعمل های غذایی آمریکا گفته می شد هیچ مدرکی دال بر نقش مستقیم کلسترول غذایی در افزایش کلسترول خون وجود ندارد.

کارشناسان توصیه می کنند به چربی های اشباع شده، چربی های ترانس و قندهای افزودنی توجه شود که از قرار معلوم نقش پررنگ تری در ابتلا به بیماری های قلبی دارند.

این بدان معنی است که شما باید به مواد غذایی اب مثل سوسیس توجه کنید که معمولاً به همراه تخم مرغ مصرف می شوند و به خاطر چربی بالایشان می توانند به سلامت کلی شما صدمه بزنند.

بحث بر سر سفیده و زرده تخم مرغ کماکان ادامه دارد

گرچه تخم مرغ را دیگر ماده غذایی ناسالمی نمی دانند اما برخی هنوز ترجیح می دهند تنها سفیده تخم مرغ را مصرف کنند و از زرده ی آن استفاده نکنند. چون بیشتر کلسترول و چربی تخم مرغ در زرده ی آن است، به همین دلیل از خوردن آن پرهیز می کنند.

نکته ای که در مورد تخم مرغ وجود دارد این است که اگر زرده اش را مصرف نکنید، از بعضی مواد مغذی آن هم محروم می شوید. اگر قصد مدیریت وزن تان را داشته باشید محدود کردن مصرف تخم مرغ به سفیده ی آن برایتان مفید خواهد بود چون باید کالری دریافتی تان را کمتر کنید. اما در عین حال، مواد مغذی موجود در زرده را از دست می دهید.

به گفته ی کارشناسان، به این بستگی دارد که هدف تان چه باشد، اما به طور کلی نباید نگرانی ای در خصوص مصرف کل تخم مرغ داشته باشید.

تخم مرغ یکی از منابع بسیار خوب مواد مغذی ای است که بدن تان به آن ها نیاز دارد

از همه مهم تر اینکه تخم مرغ منبع بسیار خوب پروتئین است، ماده ای که می تواند به ساخت عضله بدون چربی و رشد سلولی کمک کند و باعث می شود مدت طولانی تری سیر بمانید.

تخم مرغ نه تنها یکی از منابع خوب پروتئین است، بلکه می تواند از برخی مواد مغذی هم به میزان بالایی برخوردار باشد. تخم مرغ دارای ریزمغذی هایی است که می توانند برای سلامت شما مفید باشند.

تخم مرغ حاوی مقادیر فراوانی ویتامین های دی، ب ۱۲، آ و ای، زینک و کولین است.

منبع: insider
بدون نظر

ورود