این نشانه ها می گویند رابطه عاطفی سالمی دارید حتی اگر خودتان اینطور فکر نمی کنید

این نشانه ها می گویند رابطه عاطفی سالمی دارید حتی اگر خودتان اینطور فکر نمی کنید

بیتل ها آهنگ معروفی دارند به اسم «تنها چیزی که لازم داری عشق است». اما حقیقت آن است که این دعواها، با خود خلوت کردن ها و اختلاف نظرها است که به یک رابطه عاطفی استحکام و قدرت رویایی با مشکلات را می بخشد. شاید بعد از اولین جر و بحث تان با شریک عاطفی تان، دلتان بشکند و به انتخاب تان شک کنید، اما روانشناسان می گویند این آزمون و خطاها به زوج ها اجازه می دهند به شناخت بهتری از یکدیگر دست یابند و در نهایت رابطه ی مستحکم تری پیدا کنند.

در ادامه از نشانه هایی خواهیم گفت که از سالم بودن رابطه عاطفی تان حکایت دارند.

۱- به جای «من» می گویید «ما»

اشاره ی مداوم به خود به صورت جمع شاید برای دیگران کمی عجیب باشد اما دو نفری که در رابطه هستند را یک نفر می کند و علم روانشناسی می گوید استفاده از ضمیر «ما» به این حقیقت که شما و شریک عاطفی تان حالا در رابطه تان پشت هم هستید، عینیت می بخشد.

تحقیقی نشان داد زوج هایی که در مکالمات خود زیاد از ضمیر «من» استفاده می کردند رابطه ی سرد و مشکل داری با یکدیگر داشتند. از سویی دیگر، پژوهش ها از وجود ارتباط میان استفاده از ضمیر «ما» و یکدلی و تواضع حکایت دارد. استفاده از ضمیر جمع به این اشاره دارد که دو طرف رابطه عاطفی یک زوج اند، نه دو شخص جدا از هم که هر کدام به کار خود مشغول اند.

۲- برای خودتان هم وقت می گذارید

گرچه در رابطه عاطفی یک «ما» وجود دارد، اما رابطه ای رشد می کند که دو طرف آن با وجود آنکه یک زوج محسوب می شوند، اما کماکان هویت شخصی خود را حفظ می کنند تا خود منحصر به فردشان باقی بمانند. داشتن تجربیات انفرادی به شما امکان رشد می دهد و در زندگی شخصی تان بازتاب پیدا می کند، امری که می تواند برای رابطه عاطفی و ارتباطی که با همسر یا شریک عاطفی تان دارید هم مفید باشد.

فارغ از نقش های جدید و مختلفی که در زندگی تان به عهده می گیرد، شما کماکان یک شخص هستید. برای اینکه هم شما و هم شریک عاطفی تان بتوانید هویت خودتان را حفظ کنید، باید به مرزبندی های یکدیگر احترام بگذارید، صبور باشید و دائماً با یکدیگر صحبت کنید. این بدان معنی است که باید به یکدیگر زمان دهید و از هم فاصله بگیرید.

۳- از همدیگر سؤال می پرسید

هنوز از عشق زندگی تان می پرسید که حالش چطور است، کجا می رود، یا با چه کسی بیرون می رود؟ چیزی که شاید «کنجکاوی در زندگی دیگری» به نظر برسد، در حقیقت توجه شما نسبت به آن فرد را نشان می دهد، امری که به مستحکم شدن رابطه عاطفی و عشق تان کمک می کند و در عین حال، احساسات عاشقانه و حس صمیمیت و نزدیکی را زنده نگه می دارد.

به گفته ی کارشناسان، تنهایی و بی توجهی می تواند بر اثر اضطراب های شغلی، عادی شدن برای همدیگر و استفاده ی زیاد از دستگاه های الکترونیک رخ دهد. توصیه می شود برای قطع نشدن ارتباط تان، با پرسیدن سؤالات مشخصی از شریک عاطفی تان، مثل اینکه حالش چطور است، به چه نیاز دارد و آیا اختلافی هست که نیاز به رفع آن باشد، “پیگیر” او باشید.

۴- اختلاف نظر دارید

اختلاف در هر نوع رابطه ای وجود دارد و امری کاملاً طبیعی است – و حتی برای حفظ یک رابطه ی سالم ضروری است. داشتن اختلاف نظر در برخی مسائل نشان دهنده ی این است که شما دو شخص متفاوت با دو طرز فکر متفاوت هستید اما می توانید کماکان باهم باشید و دلایلی برای دوست داشتن همدیگر پیدا کنید.

شاید به عنوان دو شخص مستقل دیدگاه های خودتان را داشته باشید اما باید این را هم به خاطر داشته باشید که یک زوج هستید. به گفته ی کارشناسان، نکته ی کلیدی این است که بدون قضاوت به صحبت های یکدیگر گوش دهید و دست آخر باهم کنار بیایید. در نهایت اینکه چیزی که در یک رابطه عاطفی سالم اهمیت دارد این است که باهم تلاش کنید تا روش های جدیدی برای برقراری ارتباط و لذت بردن از یکدیگر پیدا کنید.

۵- درباره ی تجربه های بد عاطفی تان راحت صحبت می کنید

آیا باید درباره ی روابط و شکست های عاطفی قبلی خود با شریک عاطفی یا همسرتان صحبت کنید؟ به گفته ی روانشناسان، بله باید صحبت کنید، اما تنها درباره ی چیزهای مثبتی که از تجربه های منفی تان یاد گرفته اید. تحقیقات نشان داده همه ی شکست های عاطفی مضر نیستند چون به عنوان کسی که شکست عشقی را تجربه کرده می توانید از آن درس بگیرید و رشد کنید و در نهایت به فرد بهتری بدل شوید.

اگر در گذشته ضربه ی روانی ای خورده اید، این هم موضوعی است که می توانید با شریک عاطفی تان درمورد آن صحبت کنید تا بهتر بتواند درک تان کند. صحبت از گذشته و در میان گذاشتن رازهایتان نه تنها اعتماد شما به شریک عاطفی تان را نشان می دهد، بلکه اشاره ای ضمنی است به اینکه او هم می تواند به شما اعتماد کند و حرف هایش را راحت به شما بزند. باید به خاطر داشته باشید که اعتماد یکی از فاکتورهای اصلی یک رابطه عاطفی سالم است.

۶- برای خودتان مرزبندی دارید

مرزبندی ها برای این تعیین می شوند که هم عشق و هم احترام تان را به شریک عاطفی تان نشان دهید. به گفته ی کارشناسان، هیچ رابطه ی سالمی نیست که مرزبندی ای در آن وجود نداشته باشد و این امر سنگ بنای صمیمیت عاطفی است. برخی مرزبندی هایی که شما و شریک عاطفی تان می توانید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • نامی که یکدیگر را با آن می توانید صدا بزنید
  • میزانی از صمیمیت و ابراز احساسات در ملأعام که با آن راحت هستید
  • حریم و فضای شخصی تان (اجازه ی دست زدن به کدام وسایل تان را ندارد؟ آیا مشکلی با اینکه اوقاتی را به خودتان اختصاص دهید ندارد؟)
  • نحوه ی فعالیت تان در شبکه های اجتماعی (آیا مشکلی با اینکه عکس هایش را منتشر کنید ندارد؟ آیا می خواهید در رابطه بودن تان را در شبکه های اجتماعی اعلام کنید؟)

۷- گاهی برای تمرکز بر رابطه عاطفی تان از بچه هایتان دور می شوید

بیشتر پدر و مادرها همه ی تلاش خود را می کنند تا مطمئن شوند رسیدگی درستی به بچه هایشان می شود، بنابراین طبیعی است که وقتی فرصتی برای یک گردش یا شام دو نفره پیش می آید، از سپردن بچه هایشان به دیگران کمی احساس گناه کنند. اما روانشناسان می گویند تمرکز شرکای عاطفی باید اول بر ازدواج و رابطه عاطفی شان باشد، بعداً بر خانواده شان.

فرصتی برای قرارها یا سفرهای دو نفره فراهم کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که رابطه ی مستحکم تر و بهتری با یکدیگر برقرار کنید، بدون اینکه حواس تان پرت وظایف خانوادگی تان شود و به شما اجازه می دهد عشق و احساس تان به یکدیگر را احیا کنید. با سپردن بچه ها به اقوام یا آشنایان شاید اینطور به نظر برسد که والدین همیشه آماده به خدمتی نیستید اما یک دوری چند ساعته از آن ها امر واقعاً سالم و مفیدی است.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود