چرا مردم از جف بزوس می خواهند تابلوی مونا لیزا را بخرد و بخورد؟

چرا مردم از جف بزوس می خواهند تابلوی مونا لیزا را بخرد و بخورد؟

به تازگی کاربران فضای مجازی در سایت Change.org از جف بزوس درخواست کرده اند که تابلوی مونا لیزا را بخرد و بخورد. این درخواست آنلاین که تاکنون ۹۲۰۰ امضا کننده داشته است با تلاش فردی به نام کین پاول به راه افتاد. او در توضیحات خود برای این درخواست چنین نوشته است:

تابحال هیچکس مونا لیزا را نخورده و ما احساس می کردیم که جف بزوس باید چنین کاری را انجام دهد.

البته تا حدودی هم حق با پاول است چراکه این نقاشی را لئوناردو داوینچی ر اوایل سال ۱۵۰۰ میلادی کشیده و پس از آن نقاشی مونا لیزا به سرقت می رود. در ادامه نسخه کپی از این نقاشی کشیده می شود و اتفاقی یک فنجان چای روی این نقاشی ریخته می شود اما تا بحال کسی آن را نخورده است.

ایده راه اندازی این طومار زمانی به ذهن پاول رسید که پیش از پاندمی همراه با نامزد و دو دوست خود به رستوران رفته بود. این چهار نفر بعد از صرف شام خود در رستوران را صرف کردند و تصمیم گرفتند که نوشیدنی های یک دلاری برای بعد از غذا سفارش دهند. در آن زمان جف بزوس مدیرعامل آمازون در صدر خبرها بود. پاول به دوستانش گفت چه می شد اگر بزوس این نوشیدنی را می خرید و می خورد؟ حتما بسیار کار احمقانه ای از نظرش بود.

در همان زمان بود که پاول تصمیم به جمع آوری امضا برای این کار کرد و تقریبا آن را فراموش کرده بود که متوجه شد بسیاری از افراد به آن علاقمند شده اند. سوفی گرنج معاون ارتباطات موزه لوور پاریس که محل نگهداری از تابلو مونا لیزا هم محسوب می شود در ایمیلی گفته است: ما این طومار آنلاین را دیده ایم اما در این باره اظهار نظر نمی کنیم.

پاول در دادخواست آنلاین خود به مساله ثروت اندونزی هنگفت بزوس پرداخته و همچنین از دوران عجیب اینترنت سخن گفته است. همه ما می دانیم که مدیرعامل آمازون خیلی بیشتر از مقدار نیازش پول دارد و به نظرم آمد که شوخی با آدمی که این مقدار قدرت و ثروت دارد می تواند بسیار جالب باشد.

مونا لیزا

شاید بد نباشد اشاره کنیم که بزوس ثروت خالصی معادل با ۲۰۰ میلیارد دلار دارد. طبق گزارشی که در سال ۱۹۶۲ میلادی در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید ارزش تابلو مونا لیزا به رقم ۱۰۰ میلیون دلار رسید و با قیمت گذاری امروز این رقم به ارزش ۸۵۰ میلیون دلار می رسد. البته به لحاظ نظری پرداخت این پول برای آقای بزوس کاری ندارد اما مونا لیزا فروشی نیست و فرانسه نیز علاقه ای به فروش آن ندارد.

طبق یک قانون کلی در فرانسه، آثاری که به کلکسیون های ملی فرانسه تعلق دارند متعلق به خزانه ملی فرانسه هستند. علیرغم این قانون اما، آنطور که یکی از اساتید دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک می گوید خوردن تابلو مونا لیزا در آمریکا در صورتی که متعلق به شما باشد، ممنوع نیست.

 

بیشتر بخوانید: 

همسر سابق جف بزوس ثروتمندترین زن دنیا شد

منبع: nytimes
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود