اگر تصادفاً به آثار قیمتی موزه ها آسیب بزنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر تصادفاً به آثار قیمتی موزه ها آسیب بزنیم چه اتفاقی می افتد؟

چه بازدیدکننده ی موزه باشید و چه کارمند آن، موزه ها شیوه ی خودشان را برای برخورد با کسانی دارند که تصادفاً به آثار تک و تکرار نشدنی شان آسیب بزند. موزه ها تمام تلاش خود را می کنند تا از شاهکارهایی که از آن ها نگهداری می کنند، محافظت کنند و برای این منظور از روش های مختلفی مثل فناوری اشعه ایکس بهره می گیرند.

در ادامه می خواهیم ببینیم اگر تصادفاً به آثار ارزشمند موزه ها صدمه بزنیم چه عواقبی در انتظارمان خواهد بود.

۱- اگر چیزی را در موزه بشکنید لازم نیست خسارتش را بدهید

اگر به یک اثر منحصر به فرد هنری مثل یک تابلوی نقاشی، مجسمه یا گلدان، ناخواسته صدمه بزنید، مسئولیت مرمت آن در نهایت با خود موزه خواهد بود. موزه ها تشکیلات بزرگی هستند و از چیزهایی که از آن ها نگهداری می کنند بسیار مراقبت می کنند. به همین دلیل، از بیمه های ویژه ای برخوردارند. این بیمه ها شرایط خاصی دارند و هر چه که فکر کنید را تحت پوشش قرار می دهند.

به همین خاطر ممکن است موزه از شما بخواهد تعدادی فرم را به اسم خود پر کنید تا بتواند از بیمه ی خود استفاده کند. و گرچه آن ها می توانند بازدید از موزه شان را برای شما قدغن کنند، اما به ندرت چنین می شود. بعد از آن بیمه تمامی هزینه های مورد نیاز برای مرمت را تقبل می کند؛ فرقی هم نمی کند برای مرمت چه لازم باشد و چقدر زمان ببرد.

۲- اگر چیزی که خراب کردید تکرار نشدنی باشد فقط بهتان بد و بیراه می گویند و دلیلش هم این است

رعایت ادب و احترام هنگام بازدید از موزه امری ضروری است. دست و پا چلفتی باشید یا نه، ممکن است چیز مهمی را بشکنید. اما خیلی نباید نگران باشید.

از نظر موزه ها همه ی بازدیدکنندگان مهمان محسوب می شوند، به همین دلیل بازدیدکنندگان مسئولیتی در قبال هزینه های مرمت ندارند. به علاوه، به موزه ها کمک های مالی ای می شود که با استفاده از آن ها می توانند هزینه های مرمت و نگهداری را بپردازند.

۳- اگر آن کسی که به چیزی صدمه زده، کارمند موزه باشد اینچنین می شود

شاید آنقدر خوش شانس هستید که روزهایتان را به کار در یک موزه، در محاصره ی آثار حیرت انگیز هنری می گذارنید و هر روز از تاریخ لذت می برید. مانند هر شغل دیگری شما هم اجازه ی اشتباه کردن دارید اما ممکن است بهای اشتباه تان بیشتر از معمول باشد. در سال ۲۰۱۴، مستخدم موزه ای در ایتالیا تابلویی به سبک هنر مدرن را در سطل آشغال انداخته بود. متأسفانه این مرد تابلو را با زباله اشتباه گرفته بود.

عمدی در کار نبود. به همین دلیل هم موزه موقعیت پیش آمده را درک کرد. خوشبختانه موزه بیمه ی ویژه ای مخصوص مواقعی داشت که صدمه ی وارده از سوی کارکنان موزه است. امیدواریم او از آن به بعد بیشتر حواسش را جمع کرده باشد!

۴- موزه ها هم تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی می کنند

موزه ها طی دهه ها روش های خود برای حفظ آثار هنری را ارتقا داده اند. موزه هایی مثل گتی سنتر (در کالیفرنیا) به لطف دیوارهای مستحکم بتنی شان در برابر آتش مقاوم هستند. این موزه از یک سیستم گردش هوای مخصوص هم برخوردار است که جلوی ورود هر نوع دودی را می گیرد و در مواقع اضطراری به عنوان آخرین چاره دست به آبپاشی می زند.

موزه ی هنرهای آمریکای ویتنی در نیویورک بعد از طوفان سال ۲۰۱۲ سندی ، در محل جدید خود دیوارهای مخصوص ضد سیل ساخت تا جلوی سیل احتمالی رودخانه ی هادسون را بگیرد. به علاوه، هم شیشه ی پنجره ها هم شیشه ای که جلوی تابلوی نقاشی نصب می شود، دارای یک لایه ی مخصوص است که جلوی پرتوهایش فرابنفش را می گیرد. این امر اهمیت زیادی دارد چون پرتوهای فرابنفش می توانند صدمه ی زیادی به رنگ های نقاشی بزنند.

اما اگر از عمد صدمه زده باشید دیگر آنقدرها با شما مهربان نیستند

اگر راستش را بگویید که چه اتفاقی افتاده مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اگر نیت سوئی داشته باشید و سعی کنید آثار موزه را بشکنید یا به آن ها صدمه بزنید، عواقبی برایتان خواهد داشت. مثل بازدیدکننده ی یک موزه در پرتقال که مجبور شد با عواقب شکستن یک مجسمه با دسته ی سلفی اش رو به رو شود. تلاش برای انجام چنین کارهایی ممکن است به سپری یک شب در زندان منتهی شود.

همچنین اگر به یکی از دارایی های عمومی صدمه بزنید، به احتمال زیاد چند سال زندان در انتظارتان خواهد بود.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود