چرا مقایسه خودمان با دیگران همیشه هم بد نیست؟

چرا مقایسه خودمان با دیگران همیشه هم بد نیست؟

خیلی ها می گویند مقایسه کردن خودمان با دیگران به ما لطمه می زند و در مجموع کار درستی نیست. با این حال، آن ها هرگز سعی نکرده اند از زاویه ی دیگری به این موضوع نگاه کنند. شما می توانید خودتان را با دیگران مقایسه می کنید و در عین حال، فردیت خود را حفظ کنید (و برخلاف باوری که هست، از دستش ندهید) و حتی اعتماد به نفس تان را بالا ببرید. اگر حتی فکر مقایسه ی خودتان با دیگران هم حالتان را بد می کند، سعی کنید آن را تبدیل به یک عادت مثبت کنید.

همانطور که از قدیم گفته اند: چیزی که نمی توانی شکستش دهی را به آن ملحق شو.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا عادت مقایسه کردن خود با دیگران همیشه هم بد نیست.

۱- دستاوردهای بیشتری خواهید داشت

وقتی خودتان را با دیگران مقایسه می کنید این کار باعث می شود از آن ها الهام بگیرید و همین مسأله به رشد شما کمک می کند. راندمان یا اراده ی دیگران می تواند برای شما انگیزه بخش باشد. خودتان را با این چنین آدم هایی مقایسه کنید و سعی کنید بهترین عادت هایشان را در خودتان ایجاد کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که تعداد لایک های شبکه های اجتماعی ارزش مقایسه کردن را ندارد.

وضعیت مالی تان را هم نباید مقایسه کنید چون نتیجه ای ندارد جز اینکه فکر کنید این دنیا عادلانه نیست. به جایش، مثلاً سعی کنید متوجه شوید که چرا یک نفر چنین ثروت زیادی دارد (البته اگر آن را به ارث نبرده باشد). با این کار، متوجه می شوید که چقدر باید تلاش کنید تا بتوانید زندگی خوبی داشته باشید. باید ببینید آدم های موفق چه می کنند و از آن ها درس بگیرید.

به خاطر داشته باشید که تقلید کورکورانه فایده ای ندارد. این دانش باید با نیازهای شما تطابق پیدا کند. در این صورت، باید آگاهانه و فکر شده این دانش را به کار بگیرید، سؤال بپرسید و از دیگران صرفاً تقلید نکنید.

۲- یاد می گیرید که بیشتر قدر داشته هایتان را بدانید

وقتی دائماً برای بهتر و بهتر شدن تلاش می کنیم، معمولاً چیزهای معمولی برایمان پیش پا افتاده می شوند و دیگر به چشم مان نمی آیند. خوشبختانه مقایسه ی زندگی خود با دیگران می تواند ما را به آدم های قدرشناس تری تبدیل کند. صرف اینکه بدانید جایی برای زندگی و خواب و غذایی برای خوردن دارید می تواند شما را قدرشناس زندگی تان کند. بعضی آدم ها حتی همین ها را هم ندارند، بنابراین بار دیگر که خواستید در رختخواب تان بخوابید، قبل از آنکه سرتان را روی بالش بگذارید، به خودتان یادآوری کنید که چقدر از داشتن یک رختخواب گرم و نرم خوشحال هستید.

۳- کمک می کند با حسرت هایتان مواجه شوید

دانشمندان کانادایی در پژوهشی پی بردند مقایسه ی حسرت های خود با مال دیگران می تواند احساسات مثبت در ما ایجاد کند. ۱۰۴ نفر از سنین مختلف در این آزمایش شرکت کردند. از آن ها خواسته شد بزرگ ترین حسرت هایشان را با یکدیگر در میان بگذارند. آن هایی که فکر می کردند حسرت های دیگران بزرگ تر از خودشان است، حس مثبت بیشتری داشتند.

به این امر مقایسه اجتماعی رو به پایین گفته می شود. اعتقاد بر این است که فکر بدتر بودن وضعیت دیگران از مال ما باعث می شود احساس بهتری پیدا کنیم. این امر باعث می شود اعتماد به نفس مان بالا برود، احساسات مثبت در ما ایجاد می کند و اضطراب مان را از بین می برد.

۴- کمک می کند مشکلات تان را حل کنید

مقایسه ی خود با کسانی که از مشکلاتی که ما با آن ها درگیر هستیم عبور کرده اند، می تواند تسلی بخش و انگیزه بخش باشد. حتی می توانیم از آن ها بخواهیم که ما را مثل پدر و مادرمان نصیحت کنند. می توانیم بفهمیم که دیگران چطور با همان مشکلات رو به رو شدند و راه حل های آن ها را در مورد مشکلات خودمان هم به کار بگیریم. علاوه بر این، می توانید با فکر کردن به علت شکست دیگران جلوی بروز مشکل را از همان ابتدای کار بگیرید.

بعد از یک تجزیه و تحلیل و مقایسه ی موشکافانه، احتمال خرابکاری کمتر می شود.

۵- می توانید نقص های شخصیتی تان را برطرف کنید

واقعاً می شود خود را با دیگران مقایسه کرد و در عین حال، اعتماد به نفس خود را بالا برد. مثلاً اگر خیلی خجالتی هستید، می توانید با مقایسه ی خودتان با دیگران و الگو قرار دادن آن ها به آدم معاشرتی تری تبدیل شوید. حتی اگر ذاتاً آدم برونگرایی نباشید هم می توانید این کار را با تقلید از دیگران یاد بگیرید. بالاخره انسان به همین شکل تکامل یافته، یعنی از همین طریق مقایسه و تقلید.

علاوه بر این، با دیدن کسانی که رفتار بدی مشابه شما دارند می توانید رفتار بدتان را کنار بگذارید. این مثال های بارز فوراً در حافظه تان تثبیت می شوند و احتمالاً دیگر هرگز آن رفتار را تکرار نخواهید کرد.

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود