ماجرای واکسن زدن ایرانی ها در ارمنستان چیست؟

ماجرای واکسن زدن ایرانی ها در ارمنستان چیست؟

با ناامید شدن مردم از روند واکسیناسیون در داخل کشور، طی هفته های گذشته شمار زیادی از هموطنان مان برای دریافت واکسن کرونا راهی کشورهای همسایه شده اند. به طوری که حالا حتی شاهد تبلیغ تورهای واکسن از سوی آژانس های مسافرتی داخلی نیز هستیم.

در این میان اما استقبال از کشور ارمنستان بیشتر از سایر گزینه های موجود بوده است. چرا که علاوه بر اینکه هزینه ی رفت و آمد به آن نسبت به سایر کشورها ارزان تر است، امکان سفر زمینی به آن نیز وجود دارد. به علاوه واکسیناسیون در این کشور برای گردشگران به طور رایگان انجام می گیرد و در آنجا می توانید ظرف مدت کوتاهی واکسن خود را دریافت کنید. ارمنستان دو میلیون دوز واکسن برای گردشگران کنار گذاشته است.

احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌ های حمل و نقل مسافری نیز از افزایش تقاضای سفر زمینی به ارمنستان خبر داده است.

به گفته ی عامری در روزهای اخیر با وجود کاهش اساسی سفر زمینی به مقاصد خارجی، تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس به سمت مرزهای ارمنستان افزایش یافته است. متقاضیان واکسن پس از رسیدن به مرز، وسیله ی خود را عوض می کنند چون اتوبوس‌ های ایرانی اجازه ی ورود به خاک کشورهای دیگر از جمله ارمنستان را ندارند. آن ها با اتوبوس‌ های ناوگان داخلی تا شهر نوردوز در لب مرز می روند و از آنجا با ناوگان ارمنی وارد خاک این کشور می‌ شوند.

یک منبع آگاه نیز گفته کرایه ی اتوبوس‌ های دربستی از تهران تا شهر مرزی نوردوز بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است اما اگر اتوبوس‌ ها حد نصاب ۱۷ مسافر را رعایت کنند، مبلغ پرداختی هر یک از سرنشینان می‌تواند ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان باشد که کاملاً به صرفه است. حداقل قیمت تورهای هوایی به مقصد ارمنستان ۵ میلیون و تور اتوبوسی ۳ میلیون تومان اعلام شده است. با جایگزینی سفرهای دربستی اتوبوسی و واکسیناسیون لب مرز، این هزینه ۷۰ درصد کمتر خواهد بود.

به گفته ی یک منبع آگاه دیگر، اتوبوس‌های آمبولانسی در ابتدای خاک ارمنستان مستقر هستند و واکسیناسیون را انجام می‌ دهند و گردشگران حق انتخاب هر نوع واکسنی را دارند. البته مسافران حتماً باید تست پی سی آر منفی به همراه داشته باشند.

طی روزهای اخیر درخواست مسافران برای اتوبوس‌ های دربستی به ارمنستان به قدری زیاد شده که بسیاری از شرکت‌ های حمل و نقل داخلی دیگر بلیت نمی‌ فروشند و به عبارتی برای رفتن به ارمنستان ترافیک ایجاد شده است. حتی تصاویری هم در فضای مجازی منتشر شده که نشان از صف ایرانیان در ارمنستان برای واکسن می‌ دهد.

البته این سفر جز دریافت واکسن، گزینه ی دیگری هم پیش پای مسافران قرار داده است. از قرار معلوم آن ها هم می‌ توانند واکسن بزنند و هم چند دوز وارد کنند. برخی رانندگان می گویند تهیه ی واکسن برای خرید در ارمنستان کار سختی نیست و آشنایانی در لب مرز دارند که می توانند به راحتی این کار را برای گردشگران انجام دهند. البته شرایط نگهداری واکسن مسأله ای است که باید به آن توجه شود چرا که برای نگهداری از واکسن های کرونا به یخچال های مخصوصی نیاز است که دمای بسیار پایینی دارند.

اما یک نکته ی قابل توجه در این میان درآمدی است که از این سفرهای موسوم به تور واکسن به طور مستقیم نصیب دولت می شود.

در حقیقت هر ایرانی که برای واکسن کرونا به ارمنستان می‌ رود برای سفر به‌ منظور تزریق دوز اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دوز دوم ۶۰۰ هزار تومان به دولت، به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت می‌ کند.

انتشار این اخبار طی روزهای گذشته واکنش مسئولین ایرانی را نیز به دنبال است.

کیانوش جهانپور دیروز در خصوص تزریق واکسن کرونا به گردشگران در ارمنستان گفت: «در برخی از کشور‌های همسایه ما از جمله ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده است.»

وی افزود: «این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده اند و از آنجایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند، به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود.»

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است واکسن‌ هایی که در این کشور به گردشگران زده می‌ شود، تاریخ مصرف گذشته باشد، توضیح داد: «خیر، واکسن‌ ها تاریخ مصرف گذشته نیستند و برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد آن‌ ها را به توریست‌های خارجی با پاسپورت تزریق می‌کنند.»

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به اینکه در برخی دیگر از کشور‌های همسایه ی ما هم وضع به همین گونه است و در حال حاضر کشوری داریم که سرعت واکسیناسیون در آن یک دهم ایران است، افزود: «در این کشور‌ها از واکسیناسیون استقبال عمومی صورت نگرفته است و تاریخ انقضاء واکسن‌ در حال اتمام است و ممکن است در برخی از شهر‌های عراق هم شاهد این وضعیت باشیم.»

جهانپور در انتها عدم استقبال مردم برخی از کشورهای منطقه از واکسیناسیون و تزریق واکسن‌های مازاد به توریست‌ها را از معضلات این کشورها دانست و تأکید کرد که این موضوع را نباید به عنوان نقطه این قوت این کشورها حساب کرد.

اما دکتر مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا دیروز به مردم توصیه کرد برای دریافت واکسن کرونا به ارمنستان نروند چون برای تزریق دوز دوم هم باید به این کشور سفر کنند و این در حالی است که ویزای ارمنستان قابل تمدید نیست.

محمدعلی ابطحی، فعال اصلاح طلب نیز با اشاره به سفرهای اخیر مردم برای دریافت واکسن به ارمنستان، به مدیریت کرونا در کشور انتقاد کرد و خواستار برکناری وزیر بهداشت شد.

ابطحی خطاب به روحانی نوشت: «‏اقای ‎روحانی در همین چند روزه هم اگر وزیر با نمکتون را عوض کنید و واکسن را از دست بازی های سیاسی در بیاورید، آقای ‎رییسی هم دعاتون میکنه. اتوبوس های ارمنستان را دیده اید؟»

یک نظر

ورود

  • سهند تیر ۱۴, ۱۴۰۰

    لعنت به کسانیکه ایرانیها رو آواره کشورهای اطراف کردند. برای ساده ترین کارها مثل ویزا گرفتن، امتحانات بین المللی، حساب ارزی بازکردن و … ملت بدبخت باید پاشن برند کشورهای دیگه. حالا هم که حکومت بی عرضه نمی تونه واکسن مناسب تامین کنه و مجبورند برن کشورهای اطراف واکسن بزنند.