دانشگاهی که به دانشجوهایش در ازای دستشویی رفتن پول می دهد

دانشگاهی که به دانشجوهایش در ازای دستشویی رفتن پول می دهد

در ازای استفاده از یک نوع دستشویی خاص در کره جنوبی می توانید کتاب، میوه و حتی قهوه ی تازه دم بخرید.

استادان مؤسسه ی ملی علوم و فناوری اولسان در کره جنوبی، نوعی توالت فرنگی طراحی کرده اند که گاز متانی که از مدفوع افراد خارج می شود را تبدیل به یک منبع انرژی می کند.

دانشجویانی که از این توالت استفاده کنند در ازای این کار روزانه ۱۰ واحد از نوعی ارز دیجیتال به نام Ggool دریافت می کنند. از Ggool که در زبان کره ای به معنای عسل است، در فروشگاه داخل دانشگاه می توان استفاده و در آنجا چیزهایی مثل موز، لوازم تحریر و نودل های آماده خریداری کرد.

نام این توالت را BeeVi گذاشته اند و قرار است دستگاهی سازگار با محیط زیست و پایدار باشد.

BeeVi با استفاده از یک مکنده و کمی آب، مدفوع را از توالت به درون یک مخزن و مخزن زیرزمینی و راکتور زیستی می فرستد، به همین دلیل سازندگانش آن را یک توالت مکشی توصیف کرده اند که به شدت در مصرف آب صرفه جویی می کند.

گاز متانی که از مدفوع آزاد می شود، به منبعی برای تأمین انرژی وسایل درون ساختمان بدل می شود، از جمله یک اجاق گاز، یک سماور و یک پیل سوختی که برق تولید می کند.

به گفته ی یکی از طرحان این توالت، پروفسور چو جا-وئون، مقدار مدفوع تولیدی یک فرد عادی در یک روز می تواند سوخت مورد نیاز برای حرکت یک خودرو به اندازه ی سه چهارم یک مایل (حدود ۲۰۰ متر) را تأمین می کند.

چو در اینباره می گوید: «اگر نگاه متفاوتی داشته باشیم و از جنبه ی دیگری به ماجرا فکر کنیم، مدفوع ارزش زیادی از جهت تولید انرژی و کود دارد.»

یکی از دانشجویانی که از فروشگاه Ggool در مؤسسه ی اولسان خرید می کند، می گوید حالا به خاطر این دستشویی جدید به مدفوع خود به چشم یک «گنج» نگاه می کند.

او در اینباره می گوید: «حتی موقع غذا خوردن هم درباره ی مدفوع حرف می زنم چون به این فکر می کنم که با آن می توانم هر کتابی که می خواهم را بخرم.»

 

بیشتر بخوانید:

آداب جالب و عجیب دستشویی رفتن در کشورهای مختلف دنیا

منبع: insider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود