فروش نقاشی ۷ سانتیمتری داوینچی به قیمت ۱۲ میلیون دلار

فروش نقاشی ۷ سانتیمتری داوینچی به قیمت ۱۲ میلیون دلار

حاضر هستید برای نقاشی ای به اندازه ی یک کاغذ یادداشت کوچک ۱۲ میلیون دلار بدهید؟ یک خریدار آثار هنری هست که به این سؤال جواب مثبت داده است.

این نقاشی یک طراحی از لئوناردو داوینچی و یکی از معدود طراحی های این استاد بزرگ از دوران رنسانس ایتالیا است که ظرف ۲۰ سال اخیر به مزایده گذاشته شده است.

این نقاشی که «سر خرس» نام دارد، با استفاده از تکنیکی به نام «نوک نقره ای» خلق شده است. در این روش نقاش یک سیم باریک نقره ای را تبدیل به یک وسیله ی حکاکی موقت می کند تا با آن بر روی کاغذ نقش بیاندازد.

این طراحی ۷ در ۷ سانتیمتری روز هشتم ژوئیه در مزایده ای در خانه حراج کریستی لندن توسط خریدار ناشناسی خریداری شد.

خانه حراج کریستی در یادداشتی درباره ی این اثر نوشته بود: «این نقاشی با استفاده از روش نوک نقره ای بر روی کاغذی خالی اجرا شده است، یک روش سریع و سخت که لئوناردو آن را در جوانی از استادش، آندرئا دیل وروچیو یاد گرفته بود که در آن زمان هنرمند پیشروی شهر فلورانس بود.»

خانه حراج کریستی ضمن اشاره به اندازه ی کوچک این اثر گفت این نقاشی مهارت پیشی ناپذیر لئوناردو داوینچی به عنوان یک هنرمند و همینطور نگاه مبتکرانه ی او از حیث مطالعه ی طبیعت را به خوبی نشان می دهد.

طبق اطلاعات خانه حراج کریستی، «سر خرس» یکی از کمتر از ۸ نقاشی داوینچی است که هنوز مالک خصوصی دارند و در اختیار موزه ها نیستند.

خانه حراج کریستی همچنین متذکر شد که این نقاشی از محل معتبر و سرشناسی به دست آمده، به طوری که قبلاً در مجموعه ی خصوصی یک نقاش پرتره و کلکسیونر نقاشی های استادان کهنه کار اروپایی  (به انگلیسی: The Old Masters – لقبی که به نقاشان اروپایی پیش از قرن نوزدهم اطلاق می شد) بوده. جالب آنکه این نقاشی در سال ۱۸۶۰ در خانه حراج کریستی به قیمت تنها ۲/۵۰ پوند (۳/۴۰ دلار) فروخته شده بود که معادل حدوداً ۳۱۱ پوند (۴۲۸ دلار) امروزی است.

نقاشی های داوینچی به ندرت به مزایده گذاشته می شود. آخرین مورد دیده شده در یک مزایده، نقاشی ای به نام «اسب و سوارکار» بود. این نقاشی ۱۲ در ۸ سانتیمتری هم به روش نوک نقره ای ترسیم شده بود و در سال ۲۰۰۱ در خانه حراج کریستی به قیمت ۱۱/۲ میلیون دلار فروخته شد.

این مقدار اما بسیار کمتر از بالاترین مبلغی است که یک اثر داوینچی در یک مزایده به فروش رفته است.

در سال ۲۰۱۷، نقاشی «منجی عالم» داوینچی، پرتره ای از حضرت مسیح که در حدود سال ۱۵۰۰ میلادی ترسیم شده بود، در خانه ی حراج کریستی در شهر نیویورک به قیمت ۴۵۰/۳ میلیون دلار فروخته شد. این نقاشی گران قیمت ترین اثر هنری ای است که تاکنون در یک مزایده فروخته شده است.

منبع: insider
بدون نظر

ورود