چرا آب تصفیه شده تلخ است؟

چرا آب تصفیه شده تلخ است؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

آب خوش طعم ممکن است برای یک فرد معمولی امری عادی به نظر برسد. طعم آب لوله کشی ممکن است از یک مکان به مکان دیگر متفاوت باشد، به خصوص که اگر از دستگاه آب تصفیه کن نیز استفاده نکنید. اگر آب لوله کشی در خانه شما کمی مزه دارد، معمولاً می‌توانید عطر و طعم ناخوشایند را به گردن یکی از این سه مقصر بیندازید: مواد شیمیایی که برای تصفیه آب در منطقه شما از آنها استفاده می‌شود، آلاینده‌های محیطی یا فرسایش فلز لوله کشی‌های قدیمی. اما این حالت برای آب تصفیه شده چرا اتفاق می‌افتد و در زمان نوشیدن آب تصفیه شده احساس می‌کنیم که مزه آن تلخ است؟

حس بویایی اولین خط دفاعی ما است که به ما اجازه می‌دهد تا قبل از نوشین آب از مزه و بوی بد باخبر شویم. در ادامه ما را همراهی کنید تا با هم بررسی کنیم که مزه‌های مختلف در آب تصفیه شده به چه دلیل است و از همه مهم‌تر تلخی آب برای چیست.

علت تلخی آب در آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب

طبق مقاله منتشر شده در بلاگ مینروا فیلتر، بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی نمک‌های محلول، مواد معدنی و میکروب‌ها را از بین می‌برند و طعم آب را برای مصرف مناسب می‌کند. اما گاهی اوقات برخی از دستگاه‌های تصفیه آب قادر به حذف ناخالصی‌های محلول نیستند. این موضوع می‌تواند طعم آب را تحت تأثیر قرار دهد.

افزایش دی اکسید کربن در آب

یکی از مهم‌ترین دلایل تلخی آب تصفیه شده این است که دی اکسید کربن در آب افزایش پیدا می‌کند که سطح pH آب را افزایش می‌دهد و در نهایت این تغییرات باعث تلخی طعم آب تصفیه شده می‌شود.

از بین نرفتن کلر موجود در آب

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از تصفیه خانه‌ها چه در ایران و چه در دیگر کشورها برای تصفیه آب و از بین بردن آلودگی‌های آن از کلر استفاده می‌کنند. این ماده وقتی در آب باقی می‌ماند مزه و طعم بدی به آب می‌دهد و وقتی از دستگاه مناسب برای از بین بردن کلر استفاده نشود، این مزه در آب تصفیه شده نیز باقی خواهند ماند.

وقتی بدون تحقیق و بررسی سراغ خرید دستگاه تصفیه آب می‌روید، نتیجه این می‌شود که دستگاهی می‌خرید که توانایی حذف کلر از آب آشامیدنی را ندارد یا اینکه در بهترین حالت،‌ می‌تواند کمی اثر کلر را کم کند که در نهایت باز هم مزه تلخی را دارد. توصیه ما به شما این است که در زمان خرید سراغ دستگاه‌هایی بروید که فیلترهای کربنی داشته باشند که در بهترین دستگاه های تصفیه آب برای منزل مسئولیت حذف طعم و مزه کلر از آب را، این فیلترها بر عهده دارند.

فلزات محلول در آب آشامیدنی

بسیاری از لوله کشی‌های شهری سال‌ها است که در زیر زمین قرار دارند و برای تمام آنها ممکن است فرسودگی و حل فلزات در آب پیش بیاید. تمام فلزات با برخورد طولانی مدت با آب تجزیه می‌شوند و این می‌تواند طعم و مزه تمام این فلزات را به آب بدهد. البته که وجود همین فلزات در آب علاوه بر مزه تلخی که به آب می‌دهند، خطرات بسیاری برای سلامتی انسان دارد.

فلزاتی مانند مس و آهن نیز به طور طبیعی در آب یافت می‌شوند که منطقه به منطقه میزان و غلظت آنها می‌تواند متغیر باشد. خرید دستگاه تصفیه آب عالی و با کیفیت باید بتواند این مزه و وجود این فلزات در آب را حذف کند. به عنوان مثال دستگاه‌های دارای سیستم اسمز معکوس به خوبی می‌توانند فلزات محلول در آب را حذف کنند. اما اگر دستگاه را به اشتباه خریداری کنید، این تلخی در آب باقی می‌ماند؛ چرا که این فلزات خصوصا سرب در آب هنوز وجود دارد و در فرایند تصفیه، این فلز از آن حذف نشده است.

جدید بودن مزه آب تصفیه شده

از آنجایی که آب تصفیه شده بسیاری از مواد محلول در آب لوله کشی شهری را ندارد، به همین دلیل ممکن است برای شمایی که به تازگی آن را می‌نوشید، کمی تلخ و یا عجیب به نظر برسد.

وجود باکتری‌ها در آب

در بسیاری از مناطق مانند شهرک‌ها و حتی برخی شهرهای شمال ایران، مردم از آب چاه استفاده می‌کنند و آب نوشیدنی خود را از این طریق تأمین می‌کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که چاه‌های آب بهترین منطقه برای رشد میکروب و جلبک هستند و اگر نتوانید به خوبی این مواد را از آب حذف کنید، مزه آب رو به تلخی می‌رود و بوی بد نیز می‌دهد.

برای خانه‌هایی که آب چاه دارند، دستگاه تصفیه آب با فیلتر کربن فعال می‌تواند باکتری‌هایی را از بین ببرد که اساساً باعث به وجود آمدن بوی بد در آب می‌شوند. کربن طعم و بوی نامطبوع آب چاه را از بین می‌برد و شما دیگر مزه تلخی را در آب احساس نخواهید کرد.

نگهداری نادرست از دستگاه تصفیه آب

وقتی دستگاه تصفیه آب می‌خرید، باید به نگهداری آن بسیار توجه کنید و در زمان مشخص شده فیلترهای آن را تعویض کنید. اگر از آب تصفیه شده مصرف می‌کنید و مزه تلخی در آن حس می‌کنید، این زنگ هشداری برای شماست که سراغ تعویض فیلترهای آن بروید. در این حالت فیلترها مانند اول کار نمی‌کنند و کارایی خود را از دست داده‌اند.

سخن پایانی

طبق آنچه در این مقاله عنوان کردیم، اولین و آخرین دلیل در تلخی آب انتخاب نادرست دستگاه تصفیه آب است. زمانی که دستگاهی را به اشتباه انتخاب کنید و آن را در خانه خود نصب کنید، علاوه بر تلخی در آب می‌توانید انتظار وجود تمام آلاینده‌ها در آب را داشته باشید و در واقع آب را سالم مصرف نخواهید کرد. برای این منظور بهتر است که ابتدا آب منطقه خود را بررسی کنید، سپس سراغ فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های معتبر بروید و انواع دستگاه تصفیه آب خانگی به همراه قیمت و هزینه های جانبی آنها را بررسی کنید. در نهایت و با مشورت کارشناسان باید بتوانید بهترین و مناسب‌ترین دستگاه آب تصفیه کن را برای خانه خود بخرید و مزه تلخی آب را دیگر نچشید.

 

دیجیاتو
بدون نظر

ورود