واکسن آسترازنکا مال کدام کشور است؟

واکسن آسترازنکا مال کدام کشور است؟

واکسیناسیون کرونا در ایران در اواخر بهمن سال ۹۹ با تزریق واکسن های وارداتی به کادر درمان کشور رسماً آغاز شد. از آن زمان ایران اقدام به خرید میلیون ها دوز واکسن کرونا از کشورهای دیگر کرده و همزمان روند تحقیق و آزمایش بر روی واکسن های تولید داخل را ادامه داده تا پس از دریافت تأیید از سوی مراجع معتبر و رسمی، واکسن ایرانی نیز وارد چرخه ی واکسیناسیون داخلی شود.

از میان واکسن هایی که تاکنون برای مقابله با ویروس کرونا در دنیا تولید شده، پای چهار واکسن به کشورمان ایران باز شده است. اسپوتنیک وی، سینوفارم، کووکسین و آسترازنکا واکسن های خارجی هستند که مسئولان کشور از آن ها برای اجرای برنامه ی واکسیناسیون عمومی بهره گرفته اند.

واکسن اسپوتنیک وی به کشور روسیه تعلق دارد، سینوفارم محصول کشور چین است و کووکسین نیز ساخته ی دست هندی ها است. اما واکسن آسترازنکا چطور؟

آسترازنکا یک شرکت دارویی و زیست فناوری بریتانیایی – سوئدی است که دفتر مرکزی آن در پردیس زیست‌پزشکی دانشگاه کمبریج انگلیس واقع شده است.

اما واکسن کرونای آسترازنکا حاصل همکاری این شرکت با گروه واکسن دانشگاه آکسفورد انگلیس است.

واکسن آسترازنکایی که تاکنون از آن در واکسیناسیون عمومی ایران بهره گرفته شده، محصول کشورهای مختلفی است که با همکاری شرکت آسترازنکا اقدام به تولید داخلی این واکسن کرده و در مرحله ی بعدی، با افزایش تولیدات خود، صادرات واکسن آسترازنکا را نیز آغاز کرده اند.

کره جنوبی، روسیه و ایتالیا کشورهایی هستند که ایران تاکنون میلیون ها دوز از واکسن آسترازنکای تولیدی آن ها را خریداری کرده است. چندی قبل نیز خبری مبنی بر اهدای چند میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سوی کشور ژاپن به ایران منتشر شد.

واکسن آسترازنکای روسیه که تولید شرکت داروسازی روسی آرفارم است، در اوایل مرداد ماه توسط بخش خصوصی وارد کشور شد.

کویت نیز از جمله کشورهایی است که واکسن آسترازنکای ساخت روسیه را تحویل گرفته است.

واکسن آسترازنکا از جمله واکسن هایی است که استفاده از آن در برخی افراد با عوارض جانبی ای همراه بوده است. تعدادی از دریافت کنندگان این واکسن دچار عارضه ی خطرناک لخته شدن خون شدند که این امر به مرگ برخی از آن ها هم انجامیده بود. به دنبال این اتفاق برخی کشورها استفاده از واکسن آسترازنکا در برنامه واکسیناسیون عمومی خود را متوقف کردند اما بعد از مشخص شدن نادر بودن این عارضه، توزیع این واکسن در کشورها دوباره از سر گرفته شد. چندی قبل نیز دانشمندان آلمانی اعلام کردند علت اینکه واکسن آسترازنکا در بعضی افراد باعث لخته شدن خون می شود را یافته اند و مدعی شدند می توانند راه اصلاح این واکسن برای جلوگیری از لخته شدن خون را با تولیدکنندگان آن در میان بگذارند.

 

بیشتر بخوانید:

دانشمندان علت لخته شدن خون با واکسن آسترازنکا را کشف کردند

بدون نظر

ورود