دانشمندان علت لخته شدن خون با واکسن آسترازنکا را کشف کردند

دانشمندان علت لخته شدن خون با واکسن آسترازنکا را کشف کردند

گروهی از دانشمندان آلمانی معتقدند علت اینکه واکسن کرونای آسترازنکا و جانسون اند جانسون در بعضی افراد باعث لخته شدن خون می شود را یافته اند و مدعی هستند می توانند راه اصلاح واکسن ها برای جلوگیری از لخته شدن خون را با تولیدکنندگان آن ها در میان بگذارند.

کلید حل این معما آدنو ویروس است، ویروس سرماخوردگی که از آن برای انتقال پروتئین اسپایک ویروس کرونا به داخل بدن استفاده می شود. در واکسن های mRNA شرکت های فایزر/ بیون تک و مادرنا از این سیستم انتقال استفاده نمی شود و تا کنون هیچ موردی از لخته شدن خون در رابطه با این واکسن ها گزارش نشده است.

در گروه های سنی جوان تر که بیشترین خطر لخته شدگی خون را دارند و احتمال ابتلا به نوع شدید کرونا در آن ها کمتر است، لخته شدن خون اتفاقی نادر اما مشکل ساز است.

دانشمندان در تحقیقی که هنوز به چاپ نرسیده و مورد بررسی مجدد قرار نگرفته، می گویند آن ها معتقدند مشکل در وارد کردن آدنو ویروس در هسته ی سلول به جای وارد کردن آن تنها در مایع سلولی است، یعنی جایی که ویروس معمولاً پروتئین می سازد.

در این پژوهش آمده: «چرخه زندگی آدنو ویروس شامل عفونی کردن سلول ها… ورود دی‌ان‌ای آدنو ویروس به هسته، و متعاقباً نسخه برداری از ژن توسط اندامگان نسخه برداری از میزبان می شود.»

«و مشکل نیز دقیقاً در همینجا نهفته است: بخش ویروسی دی‌ان‌ای… برای نسخه برداری شدن درون هسته بهینه سازی نمی شود.»

به عقیده ی دانشمندان، در هسته ی سلول، بخش هایی از پروتئین اسپایک به یکدیگر می چسبند یا از هم جدا می شوند. این امر باعث به وجود آمدن پروتئین هایی جهشی می شود که درون بدن به حرکت درمی آیند و می توانند زمینه ساز ایجاد لخته های خونی بسیار نادر شوند.

دانشمندان می گویند با بازطراحی واکسن ها می توان جلوی بروز این مشکل را گرفت. به گفته ی آن ها، شرکت جانسون اند جانسون تعامل با آن ها را آغاز کرده است.

این دانشمندان می گویند شرکت جانسون اند جانسون حالا در تلاش است تا واکسن خود را بهینه سازی کنید. به گفته ی دانشمندان، با اطلاعاتی که در اختیار دارند، می توانند به شرکت های تولید واکسن بگویند که چگونه این توالی ها را جهش دهند، و به گونه ای برای پروتئین اسپایک برنامه نویسی کنند که مانع از به هم چسبیدگی ناخواسته ی آن شوند.

با این حال، آن ها تاکنون صحبتی با شرکت آسترازنکا نداشته اند. این دانشمندان می گویند شرکت مذکور تاکنون تماسی با آن ها نداشته اما اگر این کار صورت گیرد، می توانند به آن ها بگویند که چطور واکسن بهتری بسازند.

با این حال، دیگر دانشمندان هم نظریات دیگری مطرح کرده اند و توضیحات دانشمندان آلمانی درباره ی عوارض شدید این واکسن ها هنوز یک فرضیه است که باید توسط کارشناسان دیگر هم مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: theguardian
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • بهنود خرداد ۱۰, ۱۴۰۰

    یه هندی میشناختم ادبیات فارسی میخوند میگفت پدرش تو شرکت واکسن سازی کار میکنه برا استرا ولی تو هنده تاسیساتش. میگفت سخت ترین دانش همین واکسن سازی و بیولوژی هست.