پیام جو بایدن به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم

پیام جو بایدن به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم پیامی در توییتر خود منتشر کرد.

او در این توییت نوشت: «من و جیل (همسر بایدن) برای همه کسانی که سال نو اسلامی (اول محرم الحرام) و یاد فداکاری های تاریخی در ماه مقدس محرم را گرامی می دارند، بهترین آرزو ها را داریم. ما در گرامیداشت ارزش های جهانی عدالت، برابری و شفقت با شما هستیم.»

جو بایدن پیش از این هم برای مناسبت های اسلامی پیام داده بود.

رئیس جمهور آمریکا چند ماه قبل در پیامی آغاز ماه رمضان را به مسلمانان دنیا تبریک گفته بود.

او در حساب توییتری خود نوشته بود: «همزمان با حلول ماه رمضان، من و جیل (همسر بایدن) برای جامعه مسلمان در آمریکا و سراسر جهان، صمیمانه ترین درودها و بهترین آرزوها را داریم.»

بایدن همچنین در بیانیه ای به افزایش جرایم نفرت محور علیه مسلمانان آمریکا اشاره و با بیان اینکه مسلمانان هنوز هدف قلدری، تعصب و جنایات نفرت‌ آمیز قرار دارند، بر غیر قابل قبول بودن این موارد تأکید کرد.

او با اشاره به اینکه مسلمانان آمریکایی از زمان تأسیس آمریکا موجب رشد این کشور شده‌ اند، گفت: «مسلمانان نقش اصلی در تولید واکسن علیه ویروس کرونا را داشتند و به عنوان پرسنل مراقبت‌ های بهداشتی در خط مقدم مبارزه ما علیه کووید-۱۹ حضور دارند.»

بایدن در پیام خود از دشواری روزه داری در شرایط کرونا هم گفت که امکان جمع شدن خانواده ها و دوستان به دور هم در هنگام افطار را از مسلمانان گرفته بود.

او در این پیام اعلام کرد که به دلیل همه‌گیری کرونا، مراسم عید فطر امسال در کاخ سفید به طور مجازی برگزار می‌ شود. بایدن در عین حال گفت: «ان‌شاء‌الله مراسم سنتی عید فطر در کاخ سفید را سال دیگر به طور حضوری جشن بگیریم.»

اما این نخستین باری نبود که جو بایدن از عبارت «ان‌شاء‌الله» استفاده می کرد.

او سال گذشته در نخستین مناظره انتخاباتی خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، زمانی که می‌خواست درباره ی فرار مالیاتی ترامپ به او طعنه بزند، گفت: «[ترامپ] کِی اسناد مالیاتی اش را منتشر می کند؟ ان‌شاء‌الله؟»

بایدن با استفاده از عبارت «ان‌شاء‌الله» که رواج زیادی در کلام روزمره ی مسلمانان دنیا دارد، شگفتی تماشاگران را برانگیخت. ستاد انتخاباتی بایدن هم استفاده از این عبارت در صحبت های او را رسماً تأیید کرد.

استفاده از این عبارت در زمانی که ترامپ وعده ی انتشار اسناد مالیاتی خود در آینده را می‌ داد، حاکی از آن بود که بایدن با آگاهی از معنای دو پهلوی «ان‌‌شاءالله» آن را به زبان آورده بود.

برخی استفاده از عبارت «ان‌شاء‌الله» را تاکتیک انتخاباتی بایدن برای جذب رأی‌ دهندگان مسلمان آمریکا می دانستند.

او پیش‌ از آن هم در کارزار انتخاباتی خود از این عبارت استفاده کرده بود.

بایدن در کارزار انتخاباتی خود در نیوهمشایر گفته بود «ان‌ شاءالله» بیمه همگانی در آمریکا برقرار می‌ شود.

او همچنین در سخنرانی اینترنتی خود برای انجمن «یک میلیون مسلمان برای رأی به جو بایدن» برای آن ها حدیثی از پیامبر اسلام خوانده بود.

 

بیشتر بخوانید:

وزارت امور خارجه آمریکا با فارسی نستعلیق به ایران پیام داد

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • h مرداد ۱۹, ۱۴۰۰

    لعنت به شما گلوبالیستهای فریبکار