بازداشت دومین دانشمند روس به خاطر جاسوسی و افشای اسرار موشکی برای ناتو

بازداشت دومین دانشمند روس به خاطر جاسوسی و افشای اسرار موشکی برای ناتو

در پی اتهام افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به یک کشور عضو ناتو، دانشمند روس به جرم خیانت دستگیر شد. انتظار می‌رود الکساندر کورانف ۷۳ ساله، که طراح اصلی «موسسه پژوهش‌های علمی سامانه‌های فراصوتی» است، تا دو ماه آینده برای بازرسی‌های بیشتر در بازداشت به سر ببرد. سرویس‌های امنیتی فدرال (FSB) او را به انتقال اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و افشای اسرار موشک فراصوت روسیه به یک منبع اطلاعاتی غربی متهم کرده‌اند.

وی شخصیتی کلیدی در برنامه‌ی اخیر تسلیحات فراصوت روسیه است و هر گونه افشای داده، برای او دارای تبعات بسیار خواهد بود. کورانف دومین دانشمندی است که امسال در کوران سختگیری‌های سال‌های اخیر روسیه در قبال متهمان به خیانت، بازداشت می‌شود.

افشای اسرار موشک فراصوت روسیه
والری گلوبکین

در ماه آوریل، پروفسور والری گلوبکین ۶۹ ساله که در انستیتوی فیزیک و تکنولوژی مسکو تدریس می‌کند نیز در پی اتهامات مرتبط به جاسوسی برای ناتو بازداشت شد. وی همچنان منتظر محاکمه است و در صورت گناهکار شناخته شدن، ممکن است ۲۰ سال حبس در انتظارش باشد.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که روسیه در مقابل دیدگان غرب در حال تقویت برنامه‌ی موشکی فراصوتش است. در ماه ژوئیه، روسیه موشک‌های فراصوتی را با سرعت ۹۸۰۰ کیلومتر بر ساعت با موفقیت آزمایش کرد؛ موشک‌هایی که گفته می‌شود توانایی مقابله با حملات غرب را دارد.

موشک مرگبار «Zircon» با سرعت ۷ ماخ از ناوچه‌ی دریاسالار گُرشکُف به سوی هدف زمینی‌اش در دریای سفید شلیک شد. در اولین نوبت پرتاب Zircon، هدف که ۳۵۵ کیلومتر با محل شلیک فاصله داشت، مورد اصابت قرار گرفت و بنابر گزارش خبرگزاری دولتی ریانووستی، و کانال تلویزیونی زوزدا، کانال وزارت دفاع روسیه، «ویژگی‌های تاکتیکی و تکنیکی موشک به اثبات رسید.»

موشک فراصوت روسیه
آزمایش موشک فراصوت Zircon

بنابر گفته شبکه دولتی روسیه، Zircon موشکی است که در صورت بروز نزاع هسته‌ای، پوتین از آن برای نابود کردن شهرهای ساحلی امریکا استفاده خواهد کرد. پوتین این موشک ۷ ماخی را «در جهان بی‌مانند» خوانده و گفته که قوای دفاعی غرب در مقابل آن ناتوان است.

این اعلان‌های عمومی در حین تنش‌های گسترده بین روسیه و غرب صورت گرفته است. برگزاری مانور دریایی عظیم بلغارستان که تا تاریخ ۱۹ ژوئیه به طول انجامید باعث خشم پوتین شده است. ۱۴ کشور از متحدان ناتو در مانور دریای سیاه حضور داشتند: آلبانی، بلژیک، بلغارستان، گرجستان، یونان، ایتالیا، لتونی، لهستان، رومانی، اسپانیا، ترکیه، اوکراین، انگلستان و امریکا.

پیرس کازالت، معاون سخنگوی ناتو، اظهار داشت: «دریای سیاه برای ناتو اهمیت راهبردی دارد. این اتحاد در قبال امنیت دریای سیاه متعهد است.»

بیشتر بخوانید:

ولادیمیر پوتین دشمنان روسیه را به «حمله‌ای توقف ناپذیر» تهدید کرد

ولادیسلاو سورکوف کیست؟ راسپوتین پوتین، کاردینال خاکستری یا عروسک گردان کرملین؟

منبع: The Sun
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود