واکسن اچ آی وی مدرنا برای ورود به مرحله آزمایشات انسانی آماده می‌شود

واکسن اچ آی وی مدرنا برای ورود به مرحله آزمایشات انسانی آماده می‌شود

تقریباً یکسال و نیم پس از این‌ که اولین نسخه‌ی واکسن کووید ۱۹ به داوطلب انسانی زده شد، مدرنا دست به عملیاتی جدید زده است؛ این بار برای واکسن اچ آی وی.

مطلبی که در بخش ثبت تست‌های بالینی امریکا منتشر شده چنین می‌گوید که این شرکت بیوتک امریکایی که با شرکای متعددی ـ از جمله ابتکار بین‌المللی واکسن ایدز ـ همکاری دارد، آماده‌ی آزمایش دو واکسن است که بر مبنای فناوری mRNA هستند. این فناوری مبنای واکسن‌های کووید نیز هست.

مدرنا

ورود این شرکت ـ که به واسطه‌ی واکسن کرونایش حالا نامی آشنا در سرتاسر جهان است ـ به عرصه‌ی تلاش برای دستیابی به واکسن اچ آی وی به مثابه کورسوی امیدی است در مبارزه علیه یکی از مخرب‌ترین ویروس‌های جهان. با این وجود، به اعتقاد کارشناسان، وقتی پای واکسن به میان بیاید، موفقیت قطعی نیست.

دکتر ایزاک بگچ، محقق برجسته‌ی در حوزه‌ی ویروس اچ آی وی که عضو گروه ضربت واکسن کووید انتاریو نیز هست، می‌گوید: «من هیجان‌زده هستم ولی زمان می‌برد. ممکن است یک سال زمان ببرد یا بیست سال، اما حالا ابزار لازم برای جلوگیری از اچ آی وی را داریم.»

مدرنا

مدرنا به همراه فایزر و استارت‌آپ آلمانی بیواِن‌تک اوایل امسال وقتی واکسن‌های مبتنی بر mRNA آن‌ها در پیشگیری از کووید ۱۹ موثر عمل کردند، توجهات بین‌المللی را به خود جلب کردند و به عرضه محصول‌شان در سرتاسر جهان پرداختند.

اگرچه فناوری mRNA ـ که به بدن یاد می‌دهد تا پروتئین‌هایی بسازد که باعث برانگیختن واکنش ایمنی شود ـ برای مدت زمانی دراز خوش‌آتیه تصور می‌شده است، این واکسن‌ها برای نخستین بار برای استفاده گسترده مهیا و به بوته‌ی آزمایش گذاشته خواهند شد.

مدرنا

استفان بانسل، مامور ارشد اجرایی مدرنا می‌گوید: «این قضیه ما را تشویق کرده تا برنامه‌های توسعه‌ی جاه‌طلبانه‌تری را در بخش واکسن‌های پیشگیرانه پیگیری کنیم.»

اما دکتر جاناتان انجل، سرپرست بیماری‌های عفونی در بیمارستان و دانشگاه اتاوا، می‌گوید که احتمال این که واکسن اچ آی وی مدرنا به اندازه‌ی واکسن کووید آن اثربخش باشد خیلی کم است، به‌خصوص در ابتدای کار. ولی ممکن است این آزمایشات به محققان امکان دست یافتن به دانش لازم برای دفاع در برابر این ویروس را بدهد.

بیشتر بخوانید:

بیل گیتس مخالف اشتراک گذاری فرمول واکسن کرونا با کشورهای در حال توسعه

تاثیرگذاری واکسن های فایزر و مدرنا روی کروناویروس های دیگر غیر از کووید-۱۹

منبع: Toronto Star
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود