طالبان به زنان اجازه دانشگاه رفتن داد اما کلاس های مختلط را ممنوع کرد

طالبان به زنان اجازه دانشگاه رفتن داد اما کلاس های مختلط را ممنوع کرد

وزیر موقت آموزش عالی طالبان، عبد الباقی حقانی می گوید تا زمانی که دروس دانشگاهی با تعبیر این گروه از قوانین اسلامی مغایر نباشد، زنان در افغانستان می توانند در امنیت به دانشگاه بروند.

با این حال، حقانی از ممنوعیت برگزاری کلاس های مختلط در دانشگاه ها خبر داد. او این خبرها را این هفته در نشستی با حضور رهبران طوایف و جناح های افغانستان اعلام کرد.

او گفت: «مردم افغانستان بر اساس قوانین اسلامی در امنیت تحصیلات عالیه ی خود را ادامه خواهند داد اما محیط های آموزشی مختلط نخواهد بود.»

او افزود طالبان به دنبال ایجاد یک برنامه ی آموزشی معقول و اسلامی مطابق ارزش های دینی، ملی و تاریخی افغانستان و از سویی دیگر، قابل رقابت با سایر کشورها است.

تا پیش از تسلط یافتن طالبان بر افغانستان در این ماه، بیشتر مدارس این کشور تک جنسیتی بودند. طالبان ادعا کرده بر اساس قوانین اسلامی به حقوق زنان احترام خواهد گذاشت و به دنبال انتقام از افغان هایی نیست که با دشمنان آن ها همکاری داشتند.

اما بسیاری از این تغییر موضع یکباره ی طالبان مطمئن نیستند. روایات متعددی از سوی زنان افغان مطرح شده که می گوید این گروه به وعده های خود در خصوص ادامه یافتن تحصیل دختران در مدارس پایبند نبوده است. مثلاً گفته می شود نیروهای طالبان یک راننده را به خاطر سوار کردن یک معلم زن که بدون همراه مرد بیرون آمده بود، مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در برخی مناطق تحت تصرف طالبان، زنان و دختران از رفتن به مدرسه یا ترک خانه بدون همراه مرد منع شده اند.

طی هفته های اخیر هزاران نفر از مردم افغانستان که از ترس برپایی دوباره ی حکومت سرکوب گرایانه ی طالبان سعی بر فرار از کشور داشته اند، در فرودگاه کابل تجمع کرده و تلاش کرده اند خود را به داخل هواپیماهایی برسانند که افغانستان را ترک می کنند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود