از واتیکان تا موناکو؛ حقایقی خواندنی درباره کوچکترین کشورهای دنیا که نمی دانستید

از واتیکان تا موناکو؛ حقایقی خواندنی درباره کوچکترین کشورهای دنیا که نمی دانستید

افسانه های زیادی درباره ی کوچکترین کشورهای دنیا وجود دارد. مثلاً بسیاری تصور می کنند در موناکو فقط مولتی میلیونرها زندگی می کنند و یا اینکه همه ی ساکنان واتیکان کشیش هستند. اما معمولاً درباره ی چیزهایی افسانه شکل می گیرد که برای مردم جالب توجه هستند. به همین دلیل است که بیشتر ما نمی دانیم زندگی در کشوری که در عرض یک روز می توان با پای پیاده آن را طی کرد، چگونه است.

با حقایقی خواندنی درباره ی کوچکترین کشورهای دنیا همراه باشید.

واتیکان

۱- شهر واتیکان کوچک ترین کشور دنیا است. ساکنان آن دو نوع پاسپورت دارند: پاسپورت های معمولی که دولتشهر واتیکان آن ها را صادر می کند و پاسپورت های دیپلماتیک که توسط سریر مقدس (هیأت حاکمه اصلی کلیسای کاتولیک که قلمروی تحت اختیار آن یک قلمروی کلیسایی جهانی است و دولتشهر واتیکان هم زیرمجموعه ی آن محسوب می شود) صادر می شوند. با پاسپورت دیپلماتیک واتیکان تقریباً به همه جای دنیا می توان سفر کرد. اما تابعیت واتیکان موقت است. تنها کارکنان واتیکان و اعضای خانواده ی آن ها می توانند تابعیت این دولتشهر را دریافت کنند. با اتمام دوران خدمت در واتیکان، پاسپورت آن ها به پاسپورت ایتالیایی تغییر می یابد و شهروندان سابق واتیکان تا بیرون دیوارهای چند صد ساله ی این دولتشهر بدرقه می شوند.

۲- فرزندانی که از شهروندان واتیکان به دنیا می آیند هم تابعیت این دولتشهر را دریافت می کنند. اما با رسیدن به سن ۱۸ سالگی یا باطل شدن پاسپورت واتیکان والدین شان، تابعیت این دولتشهر را از دست می دهند.

۳- فروشگاه های واتیکان از پرداخت مالیات معاف هستند و قیمت ها در این شهر تا حدود ۲۵ درصد کمتر از آن چیزی است که در رم وجود دارد. این امر درباره ی مواد غذایی، داروها، محصولات زیبایی و عطریجات، محصولات فناوری، لباس های برند و کفش، صدق می کند.

۴- شهروندان واتیکان نه لباسی به تن میکنند که شانه هایشان پیدا باشد و نه می توانند دامن کوتاه یا شلوارک بپوشند. همچنین برگزاری مهمانی های پرسرو صدا همراه با رقص تا صبح، ممنوع است.

۵- هیچ بار یا کلابی در واتیکان جود ندارد و ساکنان آن برای خوش گذرانی به رم می روند. اما نباید دیروقت به واتیکان بازگردند، چرا که دروازه ی این دولتشهر رأس ساعت ۱:۱۵ صبح بسته می شوند. البته مسلماً خوش گذران ها را شب در خیابان رها نمی کنند اما نام آن ها در فهرست خاطیان ثبت می شود.

۶- ساکنان واتیکان می توانند دوستان خود را از کشورهای دیگر دنیا دعوت کنند تا برای دیدن آن ها به این دولتشهر بیایند. اما مسافران باید رأس نیمه شب واتیکان را ترک کنند و میزبان ها نیز باید آن ها را تا دروازه ی دولتشهر بدرقه کنند.

موناکو

۷- موناکو در میان کوچک ترین کشورهای اروپا، مقام دوم را بعد از واتیکان دارد. شما می توانید در عرض کمتر از یک ساعت با پای پیاده و البته با دوی پیوسته از یک سر این کشور به سر دیگرش بروید.

۸- شهروندان موناکو از مزایای خاصی مانند دریافت یارانه مسکن برخوردارند. اما دریافت پاسپورت این شاه نشین کار ساده ای نیست. در اغلب موارد، باید ساکن بومی این کشور باشید. یک حالت دیگر، ازدواج با یک فرد بومی موناکو است. اما تابعیت آن ۱۰ سال بعد از تاریخ ازدواج به شخص تعلق می گیرد.

۹- موناکو قوانین پوششی سختگیرانه ای دارد. مثلاً در آنجا نمی توانید پابرهنه راه بروید. از سویی دیگر پوشیدن کفش در قایق های تفریحی ممنوع است.

۱۰- موناکو هیچ ارتش یا نیروی دریایی ندارد اما به ازای هر شخص تعداد زیادی مأمور پلیس وجود دارد. به لطف همین موضوع، این کشور نرخ جرم بسیار پایینی دارد و افراد عمدتاً به دلیل دزدی یا کلاهبرداری های مالی به زندان می روند. با این حال، صرف اذیت کردن یک حیوان در ملأعام می تواند پایتان را به زندان باز کند. سلول های زندان های موناکو رو به دریا هستند و زندان ها حتی به باشگاه مجهزند.

سان مارینو

۱۱- کشور اروپایی سان مارینو توسط دو رئیس دولت اداره می شود که برای یک دوره ی ۶ ماهه به ریاست حکومت برگزیده می شوند. آن ها در دوره ی تصدی خود اجازه ی رانندگی ندارند.

۱۲- تا مدت های مدید تنها یک زندانی در سان مارینو وجود داشت. این زندانی که یک مرد بود در زندان به باشگاه، کتابخانه و اتاق تلویزیون دسترسی داشت.

۱۳- سان مارینو تنها کشور دنیا است که تعداد خودروهایش بیشتر از جمعیت آن است. در حقیقت در این کشور به ازای هر شخص ۱/۶ خودرو وجود دارد.

۱۴- در سال ۲۰۱۷ سان مارینو کم بازدیدترین کشور اروپا لقب گرفت.

مالت

۱۵- مجمع الجزایر مالت که در جنوب اروپا در مرکز دریای مدیترانه واقع شده، زمستان های گرمی دارد که دمای هوای آن به ندرت به زیر ۱۰ درجه سانتیگراد می رسد. اما از آنجایی که ساختمان ها نه به سیستم گرمایش مرکزی مجهزند نه عایق حرارتی، داخل و خارج ساختمان ها به یک اندازه سرد است.

۱۶- زبان مالتی تنها زبان سامی دنیا است که با حروف الفبای لاتین نوشته می شود. این زبان شبیه به عربی اما متأثر از ایتالیایی است. زبان رسمی دوم این کشور انگلیسی است که تقریباً همه به این زبان صحبت می کنند. اما مردم مالت کسی که زبان مالتی بلد نباشد را هیچوقت از خودشان نمی دانند.

۱۷- این کشور چند قانون نسبتاً عجیب دارد. مثلاً «دوی سریع» در مکان های عمومی ممنوع است چون حرکت دست ها و پاهای دونده می تواند به دیگران آسیب بزند. علاوه بر این، نردبان و دیگر ابزارهایی که می توانند به کار سارقان و دیگر خلافکاران بیایند را نباید در خیابان رها کرد. به همین دلیل ممکن است به خاطر نردبانی که کنار خانه تان جا مانده، دادگاهی شوید.

۱۸- مالت تراکم جمعیتی بسیار زیادی دارد. هر جای این کشور که بروید بالاخره کسی دور و برتان خواهد بود، در اغلب مواقع هم کسی که او را می شناسید.

آندورا

۱۹- آندورا یک شاه نشین کوچک است که بین فرانسه و اسپانیا قرار دارد. این کشور توسط دو حاکم اداره می شود که یکی از آن ها رئیس جمهور فرانسه است و دیگری اسقف شهرستان Urgell اسپانیا که نماینده ی اسپانیا است.

۲۰- در سال ۱۸۶۴، مقامات این شاه نشین حضور وکلا در دادگاه ها را ممنوع کردند، چون به گفته ی آن ها وکیل ها «می توانند کاغذ سیاه را سفید و سفیدش را سیاه کنند.»

۲۱- وکالت در مجموع پرمتقاضی ترین شغل در این کشور نیست. آندورا به خاطر نرم جرم پایینی که دارد، کشور بسیار امنی است.

لیختن اشتاین

۲۲- در کشور اروپایی لیختن اشتاین نرخ فقر صفر است. و بیش از نیمی از شاغلین آن از کشورهای همسایه یعنی اتریش، سوئیس و آلمان هستند که هر روز برای کار به این کشور می آیند.

۲۳- شاهزاده ی لیختن اشتانین، هانس-آدام دوم، بدون محافظ در ملأعام حضور می یابد. او به راحتی با رهگذران صحبت می کند و حتی مهمانی ای در قصر خود برگزار می کند که همه ی ساکنین لیختن اشتاین به آن دعوت می شوند.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود