تسکین دردهای بیماران مبتلا به سرطان توسط فوق تخصص درد

تسکین دردهای بیماران مبتلا به سرطان توسط فوق تخصص درد

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بیماران مبتلا به سرطان به دلیل شرایط و بیماری که دارند با چالش‌های زیادی رو به رو هستند که می‌تواند فعالیت و زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار دهد. احساس درد یکی از مشکلات مهم و تاثیر گذار در زندگی این افراد است که باید جهت تسریع روند درمان، دردهایشان کنترل و درمان شود.

مطالب برگرفته از سایت: https://drdelshadfoundation.com/

فوق تخصص درد بیش از هر فرد دیگری تبحر و توانایی در تسکین دردهای مبتلایان بیماران سرطانی را دارد. کنترل درد در این بیماران امکان‌پذیر است. با وجود این که ممکن است دردهای ناشی از سرطان در همه افراد به طور کامل بهبود پیدا نکند؛ اما، تا حد زیادی کاهش می‌یابد و قابل کنترل است.

عامل ایجاد درد در بیماران سرطانی

گاهی درد ممکن است به دلیل خود بیماری سرطان باشد. اگر بیماری سرطان به بافت مجاور رشد کرده باشد یا بافت را از بین ببرد، می‌تواند منجر به درد شود. در واقع رشد تومور بر اعصاب، استخوان‌ها یا اندام‌ها فشار وارد می‌کند، در نهایت بیمار درد احساس خواهد کرد.

علاوه بر این، مواد شیمیایی که از تومور ترشح می‌شود، در ایجاد درد در بیماران نقش مهمی دارد. گاهی درمان‌هایی که برای درمان بیماران سرطانی انجام می‌گیرد، خود عامل ایجاد درد بیماران مبتلا به سرطان است.

در واقع اقدامات درمانی از جمله جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و گاهی روش‌های تشخیصی می‌تواند در ایجاد درد در بیماران موثر باشد. به همین منظور در اغلب مواقع پزشکان فوق تخصص درد برای پیشگیری از درد، قبل از هرگونه اقدامی، روش‌های تسکینی را برای بیماران در نظر خواهند گرفت.

تسکین دردهای ناشی از سرطان

روش‌های درمانی مختلفی برای درمان سرطان وجود دارد. راهکارهای درمانی بسته به نوع سرطان و شدت درد، متفاوت است. گاهی برخی از بیماران که به تسکین بیشتری نیاز دارند، ترکیبی از روش‌های درمانی متفاوتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. گزینه‌های درمانی برای تسیکن درد به شرح زیر است:

مسکن‌های بدون نسخه

برای افرادی که درد خفیف دارند ممکن است مسکن‌های بدون نسخه موثر عمل کند. به عنوان مثال داروهایی مانند آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن شامل این دسته از داروهاست.

بیماران به ویژه افرادی که شیمی درمانی می‌شوند، قبل از مصرف این داروها باید تحت نظر پزشک باشند و با مشورت او دارو مصرف کنند.

مسکن‌های مخدر

اگر درد بیماران بیش از یک درد خفیف باشد، پزشک مسکن‌های موثرتری را برای تسکین دردهای سرطانی در نظر می‌گیرد. مواردی از جمله کدئین، مورفین، هیدرومورفون، اکسی کدون و… جز این دسته از داروهاست. میزان و دوز مناسب داروها باید توسط پزشک تعیین شود.

داروهای ضد افسردگی

از داروهای ضد افسردگی گاهی برای تسکین درد استفاده می‌شود، حتی اگر بیمار دچار افسردگی نباشد. آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین جز این دسته از داروهاست.

داروهای ضد تشنج

داروهایی مانند گاباپنتین و کاربامازپین تنها برای درمان تشنج تجویز نمی‌شود، برخی اوقات برای کنترل مشکلاتی مانند سوزن سوزن شدن و سوزش که از علائم عصب آسیب دیده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروهای دیگر

از کورتیکو استروئیدها مانند پردنیزون برای کاهش تورم استفاده می‌شود. تورم و التهاب خود عامل ایجاد درد در بیماران است.

معمولا دردهای ناشی از سرطان با مصرف دارو بهبود پیدا می‌کند؛ اما، اگر درمان سرطان با کمک پرتو درمانی یا جراحی انجام گیرد، به تسریع روند بهبودی  و تسکین درد بیماران کمک خواهد کرد.

راهکارهای غیر دارویی

راهکارهای دیگری از جمله فیزیوتراپی، توانبخشی، مدیتیشن، بیوفیدبک و تکنیک‌های آرام سازی در کنترل دردها بیماران مبتلا به سرطان بی اثر نیست.

بلوک عصبی برای کنترل درد

جهت کنترل درد حاد و مزمن پس از درمان سرطان یا عمل جراحی، انسدادهای عصبی به طور موقت برای بیمار انجام می‌گیرد. در این روش پزشک فوق تخصص درد داروی بی حسی را به اطراف عصب که انتقال دهنده درد است، تزریق می‌کند.

داروی بی حسی سیگنال‌های درد به مغز را مسدود می‌کند. سپس برای انجام روش درمانی نورولیز اقدام می‌کند. برای انجام این نوع درمان تزریق انجام می‌دهند یا با استفاده از پروب حرارتی، عصبی که منجر به درد می‌شود را می‌سوزانند.

این روش کنترل درد تاثیر طولانی مدت و گاهی دائمی خواهد داشت.

تزریق اپیدورال

در مواقعی که بیمار در قسمت یا نواحی خاصی از بدن دچار درد شده باشد، تزریق اپیدورال می‌تواند تاثیر درمانی خوبی داشته باشد. در صورتی که درد به صورت گسترده احساس شود، پمپ در زیر پوست قرار می‌گیرد تا هر زمان که بیمار نیاز به دارو داشت، توسط پمپ آزاد شود.

تاثیر منفی درد بر کیفیت زندگی بیماران

اگر بیماران برای درمان و کنترل دردهای خود اقدامی نکنند، پس از مدتی متوجه مشکلات روانی از جمله افسردگی و اضطراب می‌شوند. با وجود چنین مشکلاتی روند درمان برای آنها دشوار خواهد شد و احتمال پیروزی در مقابل بیماری به حداقل می‌رسد.

در نهایت کنترل درد توسط فوق تخصص درد می‌تواند نقش بسیار مهمی در روند درمان بیماران داشته باشد. در صورتی که درد بیماران به حداقل برسد، می‌توانند همانند گذشته فعالیت‌های عادی و روزمره خود را داشته باشند و بدون هیچ مشکلی به درمان خود ادامه دهند.

بدون نظر

ورود