اظهارنظر عجیب یکی از سران طالبان درباره حجاب زنان خبرساز شد + ویدیو

اظهارنظر عجیب یکی از سران طالبان درباره حجاب زنان خبرساز شد + ویدیو

یکی از سران طالبان با اظهارنظری عجیب درباره‌ی حجاب زنان خبرساز شد. این عضو طالبان با استفاده از یک استعاره‌ی میوه‌ای، زنان باحجاب را به خربزه‌ی سالم تشبیه کرد!

او طی مصاحبه‌ای گفت: «خربزه‌ای که چاک شده او را می‌خریم؟ یا خربزه‌ای که سالم مانده است؟ طبیعی است خربزه‌ی سالم را می‌گیریم. یعنی حجاب برای زن همین طور است.»

در حالی که برخی این اظهار نظر را عجیب و نامربوط دانسته‌اند، برخی دیگر اعتقاد دارند که این عضو طالبان مفهومی درست را با بیانی نه چندان مناسب همراه کرده است.

طالبان

در چند هفته‌ای که از سقوط کابل و به دست گرفتن قدرت توسط طالبان می‌گذرد، طالبان تلاش کرده که تصویری متفاوت با دهه‌ی ۹۰ از خودش نشان بدهد. آن‌ها سعی در این دارند که خود را منعطف‌تر از قبل نشان بدهند؛ به خصوص در مسائلی مانند حقوق زنان.

در دهه‌ی ۹۰ زنان هنگام بیرون رفتن از خانه مجبور به پوشیدن برقع بودند و نیاز بود که مردی محرم آن‌ها را همراهی کند. بعضاً با مدرسه رفتن دختران بزرگ هم به مدرسه مخالفت می‌شد.

ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان پیشتر گفته بود که نه تنها بانوان بلکه مردها نیز در چارچوب قوانین اسلامی به زندگی خواهند پرداخت. وی گفته بود: «ما به زنان اجازه خواهیم داد در چارچوب‌های ما کار و تحصیل کنند. زنان در جامعه ما خیلی فعال خواهند بود.»

طالبان

اما طی دو هفته گذشته اکثر زنان هرات به سر کار نرفته‌اند. طالبان گفته زنان فعلاً به دلایل امنیتی در خانه بمانند.

هدر بار، معاون بخش زنان در دیده‌بان حقوق بشر در این باره اظهار داشت: «ما همین توجیهات را در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ شنیدیم، وقتی که طالبان می‌گفت دختران فعلا به‌خاطر مسائل امنیتی نمی‌توانند به مدرسه بروند و زنان هم به همین دلیل نمی‌توانند کار کنند. آن‌ها می‌گفتند به محض اینکه شرایط مطلوب باشد، زنان و دختران مشکلی برای کار و تحصیل نخواهند داشت و البته که هرگز آن شرایط فراهم نشد. این نشان می‌دهد که آن‌ها در دهه ۱۹۹۰ هم تا حدودی می‌دانستند که باید افکارشان را به نوعی پنهان کنند و دلایل دیگری را مطرح کنند؛ بنابراین استرات‍ژی ارتباطی چیز جدیدی نیست و زنان افغان به خوبی آن را می‌شناسند.»

بیشتر بخوانید:

طالبان به زنان اجازه دانشگاه رفتن داد اما کلاس های مختلط را ممنوع کرد

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • کلر شهریور ۱۵, ۱۴۰۰

    اجبارکنندگان حجاب هیچ دلیل منطقی و اخلاقی برای حجاب اجباری ندارند.
    در ایران خودمان هم زنان را با شکلات و پسته و شیرینی مقایسه میکنند و به انسانیت و حق آزادی او ارزش قائل نمشوند.
    یک بار هم فکر نمیکنند که کاری که حتی مثلا به ظاهر هم خوب باشد ، اگر با اجبار و زور صورت بگیرید هیچ ارزش معنوی ندارد و نتیجه عکس میدهد. این اجبار به خودی خود عامل دین گریزیست.
    چهل و چند سال در کشورمان به زور خواستند حجاب را اجباری کنند و نتیجه این چیزهایی هست که در کوچه و خیابان میبینیم. اما در کشورهایی مثل لبنان و ترکیه و عراق که حجاب اجباری نیست، زنان محجبه با افتخار حجاب سنتی دارند ولی در ایران دختران از این اجبار متنفر هستند

    • Nila فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

      رسما کالا انگاری زنانه.
      شکلات بیسکوئیت😂😂😂