مرجان شیخ الاسلامی، یکی از متهمان اصلی اختلاس در پتروشیمی را بهتر بشناسید

مرجان شیخ الاسلامی، یکی از متهمان اصلی اختلاس در پتروشیمی را بهتر بشناسید

ذبیح‌الله خدائیان سخنگوی دستگاه قضا در مصاحبه‌ی اخیرش به پرونده‌ای ۷۲ هزار برگی اشاره کرد که مردم منتظر اتخاذ تصمیم درباره‌ی آن بوده‌اند. در پرونده‌ی مذکور افراد به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به مجازات‌های سنگینی محکوم شده‌اند. پرونده‌ی مورد بحث، پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی است.

یکی از متهمان اصلی این پرونده، مرجان شیخ الاسلامی است که به «بیست سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق تعزیری، محرومیت دائمی از هرگونه خدمات دولتی و جزای مالی به میزان مبالغی که از طریق اعمال مجرمانه کسب کرده» محکوم شده است.

مرجان شیخ الاسلامی

اما این زن کیست؟ مرجان شیخ ‌الاسلامی آل‌آقا متولد ۱۳۴۵ در کرمانشاه، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی است. وی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله «صبح امروز» و «همبستگی» فعالیت داشت. مسیح علی‌نژاد در کتابش با نام «باد در موهایم» می‌نویسد: «مرجان شیخ الاسلامی، دبیر سیاسی روزنامه همبستگی، مرا زیر بال‌وپر گرفت.»

شیخ الاسلامی با روی کار آمدن احمدی‌نژاد به سمت اصولگرایان چرخش پیدا کرد و در انتخابات مجلس هشتم در فهرست «ائتلاف اصولگرایان مستقل تهران» قرار گرفت.

مرجان شیخ الاسلامی

شیخ الاسلامی آفتاب‌پرست‌وار هرجا که نیاز بود اصلاح طالب می‌شد و در جای دیگر اصولگرا. او در دوران احمدی نژاد توانست در شرکت‌های نفتی هم ورود کرده و طرف عقد قرارداد باشد.

برخی از افراد فعال در شرکت نفت و گاز سپانیر ناآگاهانه به عقد قرارداد با وی مبادرت کردند. شیخ الاسلامی مرداد ۹۶ به ترکیه گریخت و آنجا شرکت‌هایی خریداری کرد. و پس از آن تمام سرمایه و زندگی‌اش را به کانادا منتقل نمود.

مرجان شیخ الاسلامی

از طرف دیگر کسی که از وی به عنوان همسر شیخ الاسلامی نام برده می‌شد، مهدی خلجی بود؛ کارمند موسسه مطالعاتی انستیتو واشینگتن و از حامیان تحریم سپاه. برخی معتقدند که در حالی که خلجی از تحریم ایران حمایت می‌کرده، همسرش از این تحریم‌ها بهره می‌برده است.

در هر حال، خلجی و شیخ الاسلامی از هم جدا شده‌اند و شیخ الاسلامی هم اکنون در کانادا به سر می‌برد.

بیشتر بخوانید:

با بزرگترین اختلاس های تاریخ ایران آشنا شوید

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود