انواع وکیل در قانون ایران

انواع وکیل در قانون ایران

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

ما در این مقاله سعی داریم به طور جامع و کامل در مورد وکیل دادگستری، وظیفه و ویژگی های یک وکیل عالی و خیلی از موضوعات خاص در این به خاص صحبت کنیم ؛ با ما همراه باشید.

نمایندگی به چه معناست؟

نمایندگی درمعنای لغوی به معنی واگذار کردن می‌باشد و در اصطلاح حقوقی، نمایندگی عقدی است که به طبق آن یکی از دوجانب، طرف دیگر را برای اجرا کاری نایب یا وکیل خود می‌نماید. ضابطه مدنی نمایندگی را در ماده ۶۵۶ اینگونه تعریف کرده است:

«نمایندگی عقدی است که به طبق آن یکی از دوجانب طرف دیگر را بر اجرا امری نایب خود قرار می‌دهد.

با انعقاد پیوند نمایندگی، وکیل و موکل در برابر یکدیگر توانایی حقوق و تکالیف متقابلی می شوند».

به چه کسی وکیل گویند؟

وکیل مترادف کلمه نماینده است. وکیل یا نماینده یا جانشین کسی است که از طرف شخص دیگری – حقوقی یا حقیقی – که موکل نامیده می شود ، به طبق پیوند نمایندگی برای اجرا کاری مأمور و اختیارات و تعهداتی پیدا می کند.

در چه اموری می توان به وکیل، نمایندگی داد؟

بعضی کار به دستور ضابطه و بعضی کار ذاتاً و طبیعتا، قابلیت واگذار نمودن به وکیل ندارند، اینگونه محتمل است شخص به طبق قرارداد حق انتخاب وکیل در امری را از خود سلب کرده باشد.

پس هر شخص می تواند به جز موارد فوق اجرا کار مورد عقیده خود را به وکیل واگذار کند و وکیل می تواند در محدوده اختیاراتی که موکل به وی داده عمل نماید.

انواع وکیل دادگستری:

وکیل دادگستری خود به چندین نوع تقسیم می شود که در ادامه به انواع وکیل دادگستری و بیان آن ها خواهیم پرداخت.

وکیل انتخابی کیست؟

متداول ترین نوع نمایندگی دادگستری وجود دارد و در زمانی به کار برده می شود که فردی، وکیل خود را انتخاب و پس از توافق و انعقاد قرارداد، وکیل نمایندگی او را جهت دفاع از حقوق وی در ماخذها قضایی (دادسرا، دادسرا و…) برعهده خواهد گرفت.

وکیل اتفاقی کیست؟

اگر فردی که تحصیل کرده رشته حقوق باشد اما مشغول به شغل نمایندگی نباشد و بخواهد برای مشکلات حقوقی که برای بستگان نزدیک وی در ماخذها قضایی پیش آمده است نمایندگی کار قضایی آن ها را به عهده بگیرد، می تواند خارج از آزمون های سخت کانون وکلای دادگستری که جهت کسب پروانه نمایندگی دادگستری وجود دارد.

وکیل اداری کیست؟

وکیل اداری فردی است که به طبق یک قرارداد، وکیل کاری فردی شده است تا در ادارات گوناگون، کارهای اداری شخص دیگری را اجرا دهد. نکته با اهمیت این است که برای اینکه کسی بتواند وکیل اداری فردی بشود، نیازی به داشتن سواد حرفه ای حقوقی ندارد و به عبارتی هر کس می تواند وکیل اداری شخص دیگری بشود.

وکیل معاضدتی کیست؟

از جمله حقوق اولیه و اساسی هر شخص حق داشتن وکیل است. همان طور که در اصل ۳۵ ضابطه اساسی آمده:

ملاحظه می‌شود. این دسته از اشخاص می‌توانند از مقامات قضایی برای احیای حقوق از دست رفته خود و یا برای دفاع در مقابل ادعاهای طرف مقابل خود تقاضای وکیل معاضدتی نمایند.

وکیل جرایم سایبری

پلیس فتا نام آشنایی است که بی شک به گوش همه ی ما خورده است پلیس متخصص در زمینه ی مبارزه با جرایم رایانه ای و سایبری که نقش بسیار مهمی در مقابله با جرایم رایانه ای و وکیل جرایم سایبری ایفا می کند.

در تمامی جرایم استفاده از وکیل خبره بسیار مهم می باشد در جرایم رایانه ای و سایبری هم این موضوع صدق می کند و با توجه به تازگی و جدید بودن این جرایم استفاده از وکیل جرایم سایبری اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است. زمانی که در جرایم سایبری به وکیل مراجعه می کنید وکیل باید مهارت و هوش و تجربه ی کافی را برای انطباق و تشخیص درست آن جرم و مشاوره ی مفید به شما را داشته باشد.

جهت مطالعه کامل مقاله روی لینک وکیل جرایم رایانه ای + سایبری + شماره وکیل کلیک کنید.

وکیل تسخیری کیست؟

نمایندگی تسخیری وکالتی است که از طرف دادسرا در کار کیفری برای دفاع از متهم به وکلای دادگستری واگذار می‌شود.

در دعاوی کیفری شاکی و متهم حق دارند که از وکیل استفاده کنند. حال اگر متهم توانایی مالی برای انتخاب و معارفه وکیل عالی نداشته باشد، می‌تواند از دادسرا درخواست کند تا برای او وکیلی تعیین کند؛ اگر دادسرا تشخیص دهد که متهم توان به انتخاب وکیل نیست با استفاده از بودجه دادگستری برای متهم وکیل تسخیری تعیین می‌کند.

فرق وکیل مدنی و وکیل دادگستری:

وکیل دادگستری فردی است که پروانه نمایندگی دادگستری به وی اعطاء شده است و با توجه به پروانه نمایندگی می تواند از طرف موکل خود در تمام ماخذها قضایی حاضر شده و در چهارچوب ضابطه از موکل خود دفاع نماید.

– به طبق ضابطه وکلای مدنی نمی توانند در دادسرا ها و ماخذها قضایی دخالت نمایند و در دادسرا ها، نمایندگی تنها از وکلای دادگستری پذیرفته می شود.

خصوصیات وکیل عالی چه هست؟

۱. از ویژگی های شخصیتی یک وکیل ، امانت‌داری است. در واقع وکیل محرم اسرار موکل و امین وی است. یک وکیل محتمل است به سبب ماهیت شغلی خود با واقعیت‌ها و اسرار زیادی از سوی موکلین خود روبه رو شود که اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌نماید که اسرار را به اصلا وجه و تحت اصلا شروطی فاش نکند.

۲. وکیل این تعهد اخلاقی حرفه‌ای را بر عهده دارد که از گفتن مطالب دور از حقیقت و غیرممکن اجتناب نماید. اصولاً دادن وعده‌های دروغین به موکلین و بی جهت امیدوار نمودن آن‌ها خارج از اخلاق حرفه ای می‌باشد. تعهد وکیل دادگستری، تعهد به نتیجه نبوده و تعهد وی تعهد به وسیله می‌باشد، و هیچگاه به موکل اعلام نکند که وی صددرصد برنده می‌باشد.

۳. وکیل بایست موکل را از انتخاب بیراهه باز دارد از دیگر وظیفه وکیل در برابر موکل آن است که موکل را از انتخاب بیراهه باز دارد نه آنکه به طمع حق الوکاله، موکل را وارد پروسه‌های بررسی غیر لازم نماید. به عبارت دیگر مهم‌ترین ویژگی یک وکیل صداقت و راستگویی او در برخورد با موضوعاتی است که موکل به آنها دچار شده و چاره کار را از وکیل خود می‌خواهد. توضیح اکثر آنکه یک وکیل مجرب به جهت احاطه اکثر روی سوال ها حقوقی طبیعتاً عالی از موکل خود توان است مسیر درست را انتخاب کند لذا به اصلا وجه به جهت دریافت حق الوکاله نباید راهی را که نتیجه‌ای در بر ندارد به موکل خود پیشنهاد دهد. در این فرم اعتبار خود را خدشه دار خواهد کرد.

۴. از وظیفه وکیل در برابر موکل، ساده سازی سوال ها حقوقی برای موکل خود می‌باشد یک وکیل عالی بایست تا حد کوشش از پیچیده کردن دادرسی اجتناب نماید. لذا تا اینکه وکیل وظیفه است از فنون و مهارت هایی که آموخته است برای راهنمایی قاضی اینگونه استفاده کند.

۵. یک وکیل عالی بایست از دادهها و معلومات و بینش حقوقی لازم برخوردار باشد از ویژگی های یک وکیل عالی بینش حقوقی بالا در کار تخصصی نمایندگی است تا بتواند بهترین راهکار را در بهترین فرصت محتمل شناخته و درانتخاب نوع دادخواست، شکوائیه و اقدامات قانونی لازم نهایت هوش و دقت را به کار برد. در انتخاب هر متخصصی نکته با اهمیت در عقیده گرفتن قدرت مهارت و فن وی در ادای وظیفه می‌باشد.

منبع : گروه تخصصی نمایندگی و مشاوره – گروه وکلای آریا دادیار

دیجیاتو
بدون نظر

ورود