غذاهایی که برای دوری از آلزایمر باید از رژیم غذایی خود حذف کنید

غذاهایی که برای دوری از آلزایمر باید از رژیم غذایی خود حذف کنید

داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و سلامت قلب کمک کند. به گزارش Express، جایگزین کردن غذاهای چرب با غلات سبوس‌دار و سبزیجات می‌تواند به تداوم حس سلامتی‌تان کمک کند. اما توجیه علمی پشت این قضیه چیست؟

در انگلستان از هر ۶ نفر یک نفر به زوال عقل مبتلاست. هم اکنون ۸۵۰ هزار نفر در انگلیس از زوال عقل رنج می‌برند. دلایل انواع زوال عقل می‌تواند پیچیده باشد. سن رایج‌ترین عامل خطر (risk factor) برای زوال عقل است و این یعنی خطر ابتلا به زوال عقل در افراد با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. انتخاب‌های مربوط به سبک زندگی نظری رژیم غذایی نیز بر روی احتمال ابتلا به زوال عقل تاثیر می‌گذارند.

آزایمر

آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است. آلزایمر توسط اَشکال غیرعادی پروتئین در مغز ایجاد می‌شود. برخی پروتئین‌ها که آمیلوئید نام دارند پیرامون سلول‌های مغز جرم ایجاد می‌کنند و برخی دیگر به نام تائو باعث در هم پیچیده شدن سلول‌های مغز می‌شوند.

با درگیر شدن بیشتر و بیشتر سلول‌های مغز، ناقلان عصبی ـ مواد شیمیایی که پیام‌ها را بین سلول‌های مغز حمل می‌کنند ـ کاهش می‌یابند و این به کارکرد کلی مغز آسیب می‌رساند.

یکی از اولین ناحیه‌هایی که تحت تاثیر قرار می‌گیرد، خاطرات فرد است، به همین خاطر افراد مبتلا به آلزایمر سردرگم و فراموشکار به نظر می‌رسند.

آلزایمر
هم اکنون ۸۵۰ هزار نفر در انگلیس به زوال عقل مبتلا هستند

چه غذاهایی می‌توانند در زوال عقل دخیل باشند؟

یافته‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم غذایی MIND شروع زوال عقل را به تاخیر می‌اندازد. رژیم غذایی MIND آموزه‌های دو رژیم غذایی محبوب را با هم ترکیب می‌کند: رژیم مدیترانه‌ای و رژیم رویکردهای تغذیه‌ای برای توقف فشار خون (DASH). این دو سعی در این دارند که فشار خون و خطر بیماری قلبی را کاهش داده و شروع زوال عقل را به تاخیر بیاندازند.

غذای سرخ کرده

سعی کنید غذای سرخ شده در روغن فراوان را با غذاهای سبوس‌دار و خانگی جایگزین کنید. در صورت نیاز به سرخ کردن چیزی، از روغنی مثل روغن زیتون استفاده کنید.

پنیر

پیشنهاد رژیم غذایی MIND استفاده از پنیر کمتر از یک بار در هفته است. همچنان می‌توانید از پنیر لذت ببرید ولی بهتر است فقط برای مناسبت‌های خاص از آن استفاده کنید.

آلزایمر
بر اساس رژیم غذایی MIND، تا حد ممکن نباید از پنیر استفاده کنید

کره حیوانی و گیاهی

سعی کنید کره دریافتی خود را به کمتر از یک قاشق در روز محدود کنید. بر طبق رژیم MIND، روغن زیتون گزینه‌ی بهتری است. محدود کردن گوشت قرمز و شیرینی‌جاتی نظیر کیک و بستنی نیز بخش مهمی از این رژیم غذایی است.

برای زوال عقل درمانی وجود ندارد و همچنین بعد از ظهور علائمش هیچ کاری برای بازگشت به عقب نمی‌توان انجام داد. با این وجود برخی رژیم‌های غذایی برای محافظت در برابر آسیب به سلول‌های مغزی که در اثر آلزایمر اتفاق می‌افتد، وجود دارد.

رژیم‌های غذایی که تعداد پروتئین‌های محافظ سلول‌های مغز را افزایش می‌دهند و همچنین رژیم‌هایی که التهاب ناشی از آلزایمر را کاهش می‌دهند باعث کارآیی مغز می‌شوند.

انجمن آلزایمر می‌گوید که رژیم غذایی مدیترانه‌ای (که مبنای رژیم MIND است) به تداوم عملکرد عالی مغز کمک می‌کند. ۸ غذای اصلی رژیم مدیترانه‌ای عبارتند از: سبزیجات، انواع توت، انواع مغز، روغن زیتون، غلات سبوس‌دار، ماهی، لوبیا و گوشت مرغ.

بیشتر بخوانید:

آیا آلزایمر با زوال عقل متفاوت است؟

منبع: Express
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود