برای اولین بار در تاریخ؛ پیوند کلیه خوک به انسان در آمریکا

برای اولین بار در تاریخ؛ پیوند کلیه خوک به انسان در آمریکا

جراحان موفق شدند برای اولین بار کلیه ی سالم یک خوک را به بدن یک انسان پیوند بزنند.

تیم جراحی مرکز پزشکی لانگون نیویورک این کلیه را به عروق خونی درون پای یک بیمار مرگ مغزی متصل کردند که با دستگاه نفس می کشد و متوجه شدند کلیه ی خوک تقریباً بلافاصله به کار افتاد. سپس به مدت بیش از دو روز کلیه ی پیوند زده شده را از پشت یک پرده ی محافظ تحت نظر قرار دادند و متوجه شدند کلیه بدون هیچ علامتی دال بر پس زدن عملکردی طبیعی داشت.

موفقیت آمیز بودن این جراحی، گامی به سوی استفاده از خوک های اصلاح ژنتیکی شده به عنوان منبعی برای تأمین اعضای بدن برای بیماران نیازمند پیوند خواهد بود. این شیوه در صورت موجود نبودن اهدا کننده ی انسانی می تواند نجات بخش جان افراد باشد.

جراحان کلیه ی خوک را به طور کامل به بدن پیوند نزدند. با این حال، به کار انداختن آن با اتصال درست به سیستم گردش خون بیمار، اولین مانع بزرگی بود که بر آن فائق آمدند.

اتصال موفقیت آمیز کلیه ی خوک به عروق خونی انسان از نتیجه بخش بودن پیوند حکایت دارد و به گفته ی تیم جراحان، آن ها نشانه ای فوری دال بر عدم سازگاری کلیه مشاهده نکردند.

این عمل جراحی در ماه سپتامبر انجام شد و نتایج آن هنوز در یک نشریه ی علمی منتشر نشده است.

خوکی که کلیه ی این پیوند از آن تأمین شد، تحت اصلاح ژنتیکی قرار گرفته بود تا احتمال پس زده شدن کلیه ی آن از سوی بدن انسان کاهش یابد.

از خوک ها می توان برای پر کردن خلأ موجود در نیازی استفاده کرد که در رابطه با اهدای اعضای بدن وجود دارد

بیش از ۵ سال است که دانشمندان مشغول تحقیق درباره ی اصلاح ژنتیکی خوک ها به عنوان اهدا کننده ی اعضای بدن هستند. هدف آن ها ایجاد منبعی از بافت زنده برای بیمارانی است که نیاز مبرمی به پیوند دارند.

در آینده می توان از خوک ها برای پر کردن خلأ موجود در نیاز به اهدا و تأمین اعضای بدن استفاده کرد و این حیوانات می توانند منبعی پایدار و تجدیدپذیر از اعضای بدن باشند.

با این حال، بعید است که خوک ها به این زودی به اهدا کننده ی ثابت اعضای بدن برای بیماران تبدیل شوند.

به آزمایشات بیشتری نیاز است تا معلوم شود عضو اهدایی با بدن بیماران سازگاری دارد و بدن در دراز مدت آن را پس نمی زند. دانشمندان همچنین باید چالش هایی که حتی در پیوند انسان به انسان وجود دارد را نیز در مورد این شیوه ی جدید بررسی کنند.

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود