یک ایرانی رئیس پارلمان نروژ شد

یک ایرانی رئیس پارلمان نروژ شد

با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان نروژ یک سیاستمدار ۳۹ ساله ی ایرانی به نام مسعود قره خانی به عنوان رئیس جدید مجلس این کشور انتخاب شد.

مسعود قره‌ خانی در کودکی به همراه با خانواده ی خود از ایران به نروژ مهاجرت کرد و چند سالی است نماینده ی پارلمان این کشور است.

پارلمان نروژ که اکثریت کرسی‌ های آن در اختیار نمایندگان حزب سوسیال دموکرات کارگر است، در نشست پنجشنبه ۲۵ نوامبر (پنجم آذر) مسعود قره‌ خانی را به عنوان رئیس جدید این نهاد انتخاب کرد.

این سیاستمدار ۳۹ ساله در سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۲) در تهران متولد شد و در سال ۱۹۸۷ (۱۳۶۶) در حالی که تنها پنج سال داشت، به همراه خانواده‌ اش به این کشور حوزه ی اسکاندیناوی مهاجرت کرد. قره خانی در نروژ در رشته ی رادیوگرافی تحصیل کرد.

او پس از اینکه به ریاست پارلمان نروژ رسید، در حساب کاربری خود در فیسبوک با انتشار عکسی از پدر و مادرش، نوشت: «از اعتمادتان متشکرم. امروز من به‌ عنوان رئیس پارلمان نروژ در کشور زیبای خودم نروژ انتخاب شدم.»

قره خانی در این یادداشت نوشت که او و خانواده‌ اش پس از یک سفر طولانی در حالی وارد نروژ شدند که یک دلار بیشتر پول نداشتند. او همچنین گفت: «به پدر و مادرم افتخار می‌ کنم.»

وی تاکید کرد که دموکراسی نروژ و دولت رفاه این کشور منحصر به فرد است. قره‌ خانی از سال ۲۰۱۷ عضو پارلمان نروژ است.

مسعود قره‌ خانی با تکیه زدن بر مسند ریاست پارلمان نروژ در جایگاه دومین مقام ارشد این کشور پس از پادشاه نروژ، هارالد پنجم، قرار گرفته است.

قره‌ خانی جانشین اوا کریستین هانسن، رئیس پیشین پارلمان شده که چند روز پیش کناره‌ گیری کرد.

هانسن به ظن استفاده ی ناموجه از یک آپارتمان مخصوص نمایندگان پارلمان در اسلو به شدت تحت فشار قرار گرفته بود و سرانجام مجبور به استعفا شد.

قره‌ خانی در یادداشتی که در صفحه ی شخصی خود در فیسبوک منتشر کرد نوشت که وظیفه ی خود به عنوان رئیس پارلمان را همکاری با نمایندگان آن و اعضای دولت برای بازسازی اعتماد عمومی می‌ داند که کاری دشوار خواهد بود اما لازمه ی حفظ دموکراسی نروژ است.

مسعود قره‌ خانی پس از نامزدی و انتخابش برای مسند ریاست پارلمان نروژ از سوی برخی کاربران فضای مجازی مورد حملات نژادپرستانه قرار گرفت. به‌ طوری که کاربری در فیسبوک نوشت: «آن‌ ها مخفیانه به همه‌ جا وارد می‌ شوند. دیگر بس است. آن‌ ها به زودی کل کشور را در اختیار خواهند گرفت.»

کاربر دیگری نوشت که برای قرار گرفتن در چنین منصبی دست کم باید در نروژ به‌ دنیا آمده باشید.

کاربری نیز گفت: «رئیس پارلمان نروژ از ایران. سوال من این است که چرا؟»

با این حال قره‌ خانی معتقد است که اکثریت اینگونه فکر نمی‌ کنند: «من فوق‌ العاده خوشحالم که نروژ کشور من است. نروژ فرصت‌ های فوق‌ العاده‌ ای به من داده است. به همین دلیل است که من حالا جزئی از پارلمان و دموکراسی آن هستم.»

یک نظر

ورود