فارغ التحصیلی ملاله یوسف زی از دانشگاه آکسفورد

فارغ التحصیلی ملاله یوسف زی از دانشگاه آکسفورد

ملاله یوسف زی فارغ التحصیلی خود از دانشگاه آکسفورد ِ انگلیس را جشن گرفت.

یک سال و نیم پس از دریافت مدرک خود از دانشگاه آکسفورد در رشته ی فلسفه، سیاست و اقتصاد، یوسف زی ۲۴ ساله حالا بالاخره توانست در مراسم فارغ التحصیلی خود که به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاده بود، شرکت کند.

او با انتشار عکس هایی از این مراسم در اینستاگرامش، از فارغ التحصیلی خود خبر داد.

این تصاویر او را لبخند به لب، با لباس فارغ التحصیلی در محوطه ی دانشگاه آکسفورد، در کنار خانواده و دوستان و همینطور همسرش، عاصر ملک، نشان می دهد که به تازگی با او ازدواج کرده است.

ملک هم با انتشار پستی در اینستاگرامش خوشحالی خود را از موفقیت جدید همسرش ابراز کرد.

او در این پست که با دو عکس، یکی از او و ملاله و دیگری از آن ها در کنار خانواده هایشان همراه بود، نوشت: «جایی که اولین بار هم آشنا شدیم، در روز فارغ التحصیلی ملاله کمی حس خاص تری داشت.»

مراسم فارغ التحصیلی یوسف زی ابتدا قرار بود در ماه مه ۲۰۲۰ برگزار شود اما به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد. بر اساس آنچه در وبسایت این دانشگاه مشهور آمده، آکسفورد برگزاری مراسم های فارغ التحصیلی خود را از ماه سپتامبر امسال از سر گرفت و طی دو ماه اخیر چندین بار این جشن را برگزار کرده است.

آخرین مراسم که یوسف زی در آن حضور داشت روز جمعه ی هفته ی گذشته برگزار شد.

یوسف زی تحصیل در دانشگاه آکسفورد را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد. او یک سال بعد در مصاحبه ای با نشریه ی پیپل گفته بود با توجه به اخباری که پیش از رفتنش به دانشگاه، سال ها از او منتشر شده بود، فکر ادامه ی تحصیل او را بسیار عصبی می کرد.

این فعال حقوق کودکان، علاوه بر دریافت جایزه نوبل در سال ۲۰۱۴، کتاب خاطرات خود به نام «من ملاله هستم» (I Am Malala) را هم منتشر کرد و مستندی نیز درباره ی او با عنوان «او نامم را ملاله گذاشت» (He Named Me Malala) ساخته شد.

یوسف زی هم در کتاب و هم در مستند به شرح مسیری پرداخت که پس از ترور نافرجامش به دست طالبان طی کرد. او در سال ۲۰۱۲ پس از سال ها دفاع از حقوق زنان و حق تحصیل دختران در کشور خود، پاکستان، توسط یک نیروی طالبان، از ناحیه ی سر مورد هدف گلوله قرار گرفت.

او در مصاحبه ی خود با نشریه ی پیپل گفت: «من نگران بودم که چطور باید با دیگران دوست شوم. دیگران مرا می شناختند و حضور در آنجا به عنوان یک دانشجو و کسی که نامش در رسانه ها مطرح شده و شناخته شده است، برایم چالش برانگیز بود. ولی وقتی به آنجا رفتم همه فقط به عنوان یک دوست به من خوشامد گفتند و من خیلی خوشحال شدم که جزئی از آکسفورد هستم. من حالا صرفاً یکی از دانشجوهای آکسفورد هستم و فکر می کنم این به خاطر رفتاری است که آن ها با من دارند.»

یوسف زی همچنین خاطرنشان کرد که یک دانشجوی معمولی بودن برای او ارزش بسیار زیادی دارد.

او در اینباره گفت: «خیلی تجربه ی خوبی است که مثل بقیه ی دانشجوها یاد بگیری. دوره ی فوق العاده ای است در زندگی من چون دارم همسن و سال های خودم را کمی بیشتر می شناسم. خیلی فوق العاده است که این همه جوان اینجا دارند کارهای شگفت انگیزی انجام می دهند. اینجا تک تک آدم ها داستان فوق العاده ای دارند و کارهای فوق العاده ای هم انجام داده اند.»

یوسف زی در ماه ژوئن ۲۰۲۰ با انتشار پستی در اینستاگرام خود اعلام کرد که تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد به پایان رسانده است.

او یک مدرک افتخاری هم در رشته ی هنر دارد که در سال ۲۰۱۳ از سوی دانشگاه ادینبورگ به او اهدا شد.

 

بیشتر بخوانید:

تصاویر مراسم ازدواج ملاله یوسف زی، جوان ترین برنده جایزه صلح نوبل

منبع: people
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • واله آذر ۸, ۱۴۰۰

    به درک حالا انگار شاخ غول رو شکونده عروسک انگلیسی.

  • ارژنگ آذر ۸, ۱۴۰۰

    کل این جنجال تحصیل دختران ، هدفش بالا بردن سن ازدواج تو کشور های درحال توسعه است تا رشد جمعیت این کشور ها مثل کشورهای غربی منفی بشه و ضعیف بشن . انگلستان الان رو با انگلستان صد سال که کل دنیا رو مستعمره خودش کرده بود مقایسه کنید تا بفهمید کاهش رشد جمعیت چه بلایی سر یک کشور میاره .