افتتاح استادیوم البیت قطر؛ ورزشگاهی شبیه چادر عشایر

افتتاح استادیوم البیت قطر؛ ورزشگاهی شبیه چادر عشایر

استودیوی دارالهندسه که در زمینه های مختلف به فعالیت می پردازد استادیوم البیت را با ظرفیت ۶۰ هزار نفر در شهر الخور قطر تکمیل کرده است. این استادیوم که قرار است نوامبر سال آینده میزبان بازی افتتاحیه باشد، سازه های خیمه‌مانند دارد.

نام استادیوم البیت که در شمال شهر بندری الخور ساخته شده، اشاره ای به خیمه های تاریخی «بیت الشعار» است که توسط مردم چادرنشین در این کشور و سرتاسر منطقه استفاده می شده است. طرح دارالهندسه به طور مستقیم از این خیمه ها الهام گرفته است.

استادیوم البیت

فایبرگلاس PTEF، دیوارهای بیرونی و سقف های برآمده ی هر کدام از چهار استندی که زمین را فرا گرفته اند پوشانده است تا بدین ترتیب شکل خیمه گونه آن به دست بیاید. یک سقف جمع شو، چهار استند را به هم متصل و استادیوم را احاطه می کند.

استادیوم البیت

کمیته عالی تحویل و میراث یا همان کمیته سازماندهی جام جهانی ۲۰۲۲ درباره استادیوم البیت می گوید: «طرح خیمه مانند این استادیوم نه تنها به غایت چشم نواز است بلکه کاملاً کاربردی است. سایه ای که توسط چادر و سقف جمع شو آن ایجاد می شود، مکمل فناوری سرمایشی استادیوم است و کمک می کند تا بدون صرف انرژی اضافی، دمای مناسب درون آن حفظ شود.»

استادیوم البیت

برای بخش بیرونی رنگ های سفید، سیاه و قرمز در نظر گرفته شد تا ارجاعی باشد به خیمه های مردم چادرنشین. الگوهای بافت مورد استفاده قبیله های چادرنشین نیز در این بنا درآمیخته است.

پس از بازی های جام جهانی ردیف بالایی صندلی ها برداشته خواهد شد و در نتیجه ظرفیت ورزشگاه به ۳۲ هزار کاهش پیدا خواهد کرد. طبق گفته ی برگزارکنندگان، این استندها برای کمک به ساخت زیربناهای ورزشی به کشورهای دیگر اهدا خواهند شد.

استادیوم البیت

کمیته عالی تحویل و میراث می گوید: «بعد از پایان این تورنمنت، ورزشگاه به دست مردم بیشتری در سراسر جهان خواهد رسید. درست مثل خیمه ی یک فرد چادرنشین، این استادیوم نیز قابل حمل است.»

پس از برداشتن ردیف بالایی، در جای آن یک هتل لوکس ساخته خواهد شد. همچنین پس از جام جهانی، یک مرکز خرید، باشگاه بدنسازی، بیمارستان ورزشی و مرکز اجتماعات نیز داخل استادیوم ساخته خواهد شد. استادیوم البیت ششمین استادیومی است که پیش از شروع جام جهانی افتتاح می شود.

بیشتر بخوانید:

استادیوم راس ابو عبود قطر، ورزشگاه لگویی!

الماس صحرا ؛ سومین استادیوم قطر برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ افتتاح شد

۸ استادیوم زیبا و مدرن قطر که برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۰ طراحی و ساخته شده اند

دیوید بکهام با قراردادی نجومی سفیر جام جهانی قطر شد

منبع: Dezeen
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود