یاقوت ۳۱۰ کیلوگرمی سریلانکا به مزایده گذاشته می شود

یاقوت ۳۱۰ کیلوگرمی سریلانکا به مزایده گذاشته می شود

یک یاقوت آبی رنگ ۳۱۰ کیلوگرمی که آن را یکی از بزرگترین سنگ های قیمتی کشف شده می دانند، به زودی به مزایده گذاشته خواهد شد.

کارگران این سنگ قیمتی که «ملکه آسیا» لقب گرفته را در معدنی در جنوب شهر راتناپورا یافتند که به «شهر جواهرات» سریلانکا شهره است.

این سنگ این هفته در سریلانکا در خانه ی مالک یک معدن سنگ های قیمتی به نمایش درآمد.

تیلاک ویراسینگ، رئیس سازمان نظارت بر جواهرات و سنگ های قیمتی سریلانکا به رسانه های این کشور گفته این سنگ قیمتی احتمالاً بزرگ ترین تک سنگ یافت شده در سریلانکا است. این سنگ با «یاقوت سرندیپیتی»، یک دسته یاقوت ۵۱۰ کیلوگرمی که در ماه ژوئیه هنگام حفر چاه در حیاط خانه ی یک تاجر جواهرات سریلانکایی کشف شد، متفاوت است.

ویراسینگ گفت: «این سنگ دسته ای نیست. تکی است. تا جایی که می دانم احتمالاً بزرگ ترین کوراندوم ثبت شده در دنیا است.»

او درباره ی این سنگ که سطحی مات دارد و برخی قسمت های آن به رنگ آبی است، گفت: «اگر آن را بشکافیم شاید قسمت های شفاف تری داخلش باشد، مثل هسته های یک میوه. اما باید بیشتر بررسی شود.»

چامیلا سورانگا، نماینده ی مؤسسه جواهرشناسی راتناپورا که مالک فعلی این سنگ قیمتی است، به رسانه های سریلانکا گفته این سازمان، موزه ها و ابر ثروتمندان خاورمیانه ای را به عنوان خریداران احتمالی آن در نظر دارد.

شانکا رواندیتها، مدیر این سازمان گفته ارزش این سنگ قیمتی باید پیش از فروش آن مشخص شود.

فوربس تخمین زده، در صورت شکافتن «ملکه آسیا»، چیزی در حدود ۱،۵۴۹،۰۱۶ حلقه نامزدی یک قیراطی از آن به دست خواهد آمد. سورانگا نیز به فوربس گفته تخمین زده می شود این سنگ قیمتی ۱۰۰ میلیون دلار قیمت داشته باشد، گرچه هنوز از سوی نهادهای رسمی بین المللی  نه قیمت گذاری شده و نه گواهی ای برای آن صادر گشته است.

سریلانکا به سنگ های قیمتی اش مشهور است. یاقوت های بزرگ دیگری هم در این کشور کشف شده، از جمله یک یاقوت ۳۹۲ قیراطی به نام «دلربای آبی رنگ آسیا» که در سال ۲۰۱۴ در مزایده ای به قیمت ۱۷/۵ میلیون دلار به فروش رفت. دیگری یک یاقوت ستاره ای ۵۶۳ قیراطی به نام «ستاره هند» بود که در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک در معرض دید عموم قرار گرفته است.

سازمانی در سریلانکا در حوزه ی جواهرات، در سال ۲۰۱۱ به بی‌بی‌سی گفته بود که یاقوت ۱۲ قیراطی حلقه ی نامزدی کیت میدلتون، عروس خاندان سلطنتی انگلیس، احتمالاً از معدن های سریلانکا به دست آمده است.

 

بیشتر بخوانید:

الماس ماتروشکا؛ کشف یک الماس نادر که الماس دیگری نیز در دلش جای گرفته

منبع: insider
دیجیاتو
یک نظر

ورود