جزئیات سهمیه بندی بنزین بر اساس کد ملی اعلام شد

جزئیات سهمیه بندی بنزین بر اساس کد ملی اعلام شد

قرار است به تمام افراد چه آن هایی که ماشین دارند و چه آن هایی ندارند، بر حسب کارت ملی، ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق بگیرد. این طرح ابتدا در کیش و قشم به صورت آزمایشی و سپس در کل کشور اجرا خواهد شد. این طرح که «بنزین برای همه» نام دارد به گفته ی جواد اوجی، وزیر نفت، در حال حاضر جدی ترین طرح روی میز دولت است.

وزیر نفت دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «۲۷میلیون کارت سوخت داریم. دولت مصمم است یارانه ‌ای که امروز فقط به مالکان خودروها تخصیص داده می ‌شود، به تمام شهروندان، اعم از آن هایی که خودرو ندارند نیز تعلق بگیرد و بتوانند از یارانه بنزین بهره ‌مند شوند.»

وی همچنین افزود: «کسانی که یک سال اقامت در ایران داشته باشند می ‌توانند از این یارانه برخوردار شوند به این ترتیب که در ابتدا ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به همه تعلق می ‌گیرد و دریافت کنندگان می توانند آن را استفاده کرده و یا به صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.»

این طرح قرار است در راستای تحقق عدالت اجتماعی باشد. جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیح می دهد: «پیش از این، سهمیه به خودرو تعلق می‌گرفت و حالا به فرد بنزین تعلق می‌گیرد؛ یعنی اگر من خانواده ۵ نفره داشته باشم ١٠٠ لیتر بنزین در ماه به خانواده من تعلق می‌گیرد و کسی اگر دو، سه یا ده تا خودرو هم داشته باشد یا خودرو نداشته باشد باز به ازای اعضای خانواده‌اش به او بنزین تعلق می‌گیرد. اگر هم بخواهند بنزین آزاد خریداری کنند همان قیمت ۳۰۰۰ تومان است.» وی همچنین تاکید می کند که در این طرح سهمیه حمل و نقل عمومی و تاکسی ها مثل قبل است و تغییر نمی کند و نیز افزایش قیمت بنزین کذب است.

اما طرح «بنزین برای همه» چه زمانی قرار است فراگیر شود؟ وزیر نفت می‌گوید: «بر حسب صلاح تیم اقتصادی دولت با رفع ابهامات کارشناسی این برنامه در سراسر کشور اجرا خواهد شد.»

سهمیه بنزین

یکی از موارد مطرح شده در روزهای اخیر این بود که در ابتدا سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، میزان بنزین دریافتی هر فرد در ماه را ۲۰ لیتر عنوان کرده بود که وزیر نفت چند روز بعد تصریح کرد که سهم هر نفر ۱۵ لیتر خواهد بود. اختصاص ماهانه ۱۵ لیتر به هر نفر یعنی یک خانواده ۳ نفره که ماشین دارد و در حال حاضر ۶۰ لیتر بنزین سهمیه ای دریافت می کند، با تغییر الگوی اختصاص سهمیه، در هر ماه ۴۵ لیتر یا معادل ریالی آن، یارانه بنزین دریافت می کند.

سالاری، مدیر کل شرکت ملی فرآورده های نفتی، در رابطه با آخرین جزئیات طرح «بنزین برای همه» می گوید: «ما در این طرح به هر نفر از خانواده ۱۵ لیتر سهمیه ۱۵۰۰ تومانی اختصاص می‌دهیم و مبلغ آن به حساب بانکی سرپرست خانوار واریز خواهد شد. سهمیه بنزین خودروهای عمومی به حساب افراد واریز می‌شود. امکان مبادله از همه طریق وجود دارد.»

بیشتر بخوانید:

۸ ترفند کاربردی که به کاهش مصرف بنزین کمک می کنند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۹ نظر

ورود

  • محمد دی ۷, ۱۴۰۰

    اگر اجرا شود خوب است و عدالت اجتماعی است .

  • علی دی ۷, ۱۴۰۰

    خاک توسرشون که هروقت پول کم میارن دست میکنن توجب مردم

    • مهرداد دی ۷, ۱۴۰۰

      دولت غلط میکندبدونه اجازه ونظرسنجی همگانی از مردم خودش تصمیم میگیره نماینده گان مردم تو مجلس هم مثل دولت به فکردرامدوپول در اوردن خودشون هستن نه به فکر مردم

  • یاسر دی ۷, ۱۴۰۰

    شما جیب ما رو نزن اعدالت اجتمایی پیشکش شما هیچ طرح و برنامه ای ندید ما خوشحال میشیم

  • ایرج دی ۸, ۱۴۰۰

    یعنی هر کسی که کارت ملی نگرفته بهش سهمیه بنزین نمیدن ؟!

  • Mehrdad دی ۸, ۱۴۰۰

    چقدر امثال شماها نادان هستن. این فقط به سود دولت هست

    • علی دی ۸, ۱۴۰۰

      ۲۷میلیون کارت سوخت داریم ضربدر ۶۰ لیتر در ماه میشه ۱۶۲۰۰۰۰۰۰۰ لیتر در ماه

      حالا اگر به هر نفر ماهانه ۱۵ لیتر بدن ۸۵میلیون نفر ضربدر ۱۵ لیتر میشه
      ۱۲۷۵۰۰۰۰۰۰

      حالا عدد پایینی از بالایی کم کنی میشه
      ۳۴۵ میلیون لیتر

      حالا ۳۴۵میلیون ضربدر ۱۵۰۰ تومن میشه
      ۵۱۷۵۰۰۰۰۰۰۰۰

      نزدیک ۵۲۰میلیارد تومن به نفع دولت میشه و عدالت هم برقرار کرده

      ?

  • کسی پاسوز حماقت نسل قبل شد دی ۸, ۱۴۰۰

    لعنت به همتون… از اون بالا تا اون پایینتون….
    امیدوارم با زجر و درد نابودی خانوادتون رو جلوی چشمتون ببینید

  • حسینی دی ۹, ۱۴۰۰

    مردم عزیز ایران دقت کنید این روش تخصیص بنزین دمار از روزگار ما در میاره و نفعش به دولت میرسه و نصف این بنزین۱۵۰۰ رو به مردم میده و به اسم مردم بنزین رو۳۰۰۰هزارتومن میفروشه تازه باید۱۵سال به بالا باشه تا۱۵لیتر بنزینو بده مگه ما چقدر ماشین داریم حدود۲۷میلیون حالا چند نفر بالای۱۵ سال هستن؟مردم عزیز این دیگه رسما دست در جیب مردم کردنه و شاید اسم قشنگی داشته باشه که به همه بنزین میدن ولی ظلم در حق مردمه دلخوش نباشین که۱۵لیتر بنزین میدن مطمعن باشین پشت همچین کاری تفکری قرار گرفته که به نفع دولت و به ضرر مردم هست مگه قراره هگه بتونن با این مخارج سنگین تعمییر و نگهداری انواع جریمه و بیمه و خرابی جاده ها همه بتونن ماشین سوار بشن به مردم رحم کنین دیگه بسه اینقدر تاوان عدم مدیریت شما رو با خوندل پرداخت کنن