مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۱ چقدر است؟ شاید این سوالی باشد که بسیاری از جوانان در شرف ازدواج به دنبال پاسخی برای آن هستند. در روزهایی که گرانی بیداد می کند و همین موضوع باعث شده برخی شرایط را برای ازدواج مناسب نبینند، برخی دیگر چشمشان به وام ازدواج است که می تواند بخشی کوچک از بار سنگین آغاز یک زندگی را به دوش بکشد. در طول سال های اخیر مبلغ وام ازدواج افزایش قابل توجهی یافته و هر ساله نیز با افزایش بیشتری مواجه شده است، به ویژه در شرایطی که تلاش برای افزایش جمعیت در دستگاه های دولتی روزافزون بوده است. اکنون سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس می گوید که بانک مرکزی مکلف شد مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از محل قرض الحسنه جاری برای اشتغال و وام ازدواج به میزان ۱۲۰ میلیون تومان برای زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها از اول فرودین ۹۷ به بعد باشد، در نظر بگیرد. همچنین برای مردان زیر ۲۵ سال و خانم‌ های زیر ۲۳ سال هر یک ۱۵۰ میلیون تومان وام ازدواج در نظر گرفته شد.

مبلغ وام ازدواج سال 1401 چقدر است؟ شاید این سوالی باشد که بسیاری از جوانان در شرف ازدواج به دنبال پاسخی برای آن هستند.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بند مربوط به میزان وام ازدواج به تبصره ۱۶ ماده واحده باز می گردد که در آن آمده است: «انک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلف به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از محل ۱۰۰ درصد مانده سپرده‌های قرض الحسنه و ۵۰ درصد سپرده‌های جاری شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله قانون برنامه ششم توسعه است».

این بدان معناست که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درخواست اختیار کلی برای تسهیلات تکلیفی کرده و مبلغ دقیق آن را مشخص نکرده است. در سال جاری مبلغ وام ازدواج برای هر یک از زوجین ۷۰ میلیون تومان و با بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده بود و بدین ترتیب زوجین می توانستند مجموعاَ ۱۴۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند. همچنین به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی مکلف شده بود که مبلغ وام ازدواج را برای زوجین ۲۵ سال را تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد. اما این سوال همچنان پابرجاست که مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

مبلغ وام ازدواج سال 1401 چقدر است؟ شاید این سوالی باشد که بسیاری از جوانان در شرف ازدواج به دنبال پاسخی برای آن هستند.

وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در توئیتی نوشته است: «رئیس محترم کمیسیون اجتماعی مجلس گفتند برای تشویق جوانان به ازدواج در حال بررسی وام ۵۰۰ میلیون تومانی هستیم. سیاست های تشویقی خوب است اما به موازات آن باید “مانع زدایی” از ازدواج به هنگام هم بشود». ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلام نیز در مورد بند الحاقی وام ازدواج در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفته است که بر اساس آن وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ برای هر یک از زوجین ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده و بدین ترتیب زوجین می توانند در مجموع ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند.

مبلغ وام ازدواج سال 1401 چقدر است؟ شاید این سوالی باشد که بسیاری از جوانان در شرف ازدواج به دنبال پاسخی برای آن هستند.

وی در این باره گفته است: «طبق پیشنهاد کمیسیون مبلغ یکصد میلیون تومان اضافه بر ۱۵۰ میلیون برای ازدواج پسران تا سن ۲۵ سالگی و دختران تا سن ۲۳ سالگی در نظر گرفته شد….بازپرداخت وام ازدواج را از ۷ سال به ۱۰ سال افزایش دادیم…ضامن کارمند را نیز حذف و سفته معتبر را جایگزین کردیم». اگر رویه افزایش هر ساله وام ازدواج را در نظر بگیریم می توان انتظار داشت که وام ازدواج سال ۱۴۰۱ بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بوده و مهلت بازپرداخت آن نیز ۱۰ تا ۱۲ ساله با اقساط مایهانه بین ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تومانی باشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • .. دی ۲۰, ۱۴۰۰

    این تصمیم قطعی شده یا هنوز فقط در حد یک پیشنهاده؟

  • پری دی ۲۰, ۱۴۰۰

    میگم ایده هارو از کی میگیرن؟ کی گفته ما دهه شصتیا نیاز زیادی ب وام نداریم و وام بچه هارو بیشتر میکنن؟؟؟! البته شاید حق دارن و به نسل اهل سگو گربه اطمینان بیشتری دارند!

    • افضل فروردین ۲, ۱۴۰۱

      اولا شما دهه شصتیا کلی وقته به درست یا غلط داریم پول جمع.میکنید ولی یه دهه هشتادی هنو اول راهه.دوما اونی که سگ و گربه داره دیگه دنبال ازدواج نیست سوما خود شما تا الان چکار میکردی که ازدواج نکردی؟

  • shishi دی ۲۶, ۱۴۰۰

    ت ک دهه شصتی هستی چ گلی ب سر ملت زدی؟

  • ارش اسفند ۲۵, ۱۴۰۰

    گل هم نزده باشن لااقل با سگ گربه ازدواج نکردن بعدشم ایران و ایرانی هر چی داره از دهه شصتی ها داره از بیمارستان بحث پزشکی کارخانجات تولید دستگاه قضایی اجرایی نخبگان و محققان دانشمندان کمی در دهه شصت نداریم و آبروی ایران ایرانی رو دهه شصتی ها تامین میکنن

    • افضل فروردین ۲, ۱۴۰۱

      من هرکی دهه‌هشتادیه با سگ‌بازه یا گربه نگه میداره.