شناسایی سویه جدیدی از ویروس کرونا در فرانسه

شناسایی سویه جدیدی از ویروس کرونا در فرانسه

در حالی که دنیا با سویه ی بسیار مسری اُمیکرون دست و پنجه نرم می کند، دانشمندان سویه ی جدیدی از ویروس کرونا را در جنوب فرانسه شناسایی کرده اند.

این سویه که با نام IHU شناخته می شود، به گفته ی محققان یک مؤسسه ی مختص به بیماری های عفونی در فرانسه به نام IHU Mediterranee Infection، دست کم ۱۲ نفر را آلوده کرده است. احتمال می رود ظهور این سویه ی جدید با سفرهای صورت گرفته به کشور آفریقایی کامرون در ارتباط باشد.

با این حال، محققان خاطر نشان کردند هنوز برای گمانه زنی درباره ی رفتار این سویه ی جدید به لحاظ میزان بیماری زایی و مقاومت در برابر واکسن بسیار زود است.

پژوهش این دانشمندان که هنوز مورد آزمایش مجدد قرار نگرفته، روز ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱ منتشر شد. در این پژوهش آمده که سویه IHU دارای ۴۶ جهش و ۳۷ حذف ژنتیکی است.

این سویه هنوز در کشورهای دیگر شناسایی نشده و سازمان جهانی بهداشت هم هنوز آن را یک سویه ی در دست بررسی اعلام نکرده است.

به گفته ی محققان، اولین مورد شناسایی شده از ابتلا به این سویه فرد بزرگسالی بود که تست کرونایی که در اواسط نوامبر ۲۰۲۱ داده بود مثبت از آب درآمد.

به گفته ی اریک فایگل-دینگ، همه‌گیر شناس، ظهور سویه های جدید ویروس کرونا ادامه خواهد یافت اما این لزوماً به این معنای خطرناک تر شدن آن ها نیست.

او در اینباره می گوید: «چیزی که یک سویه را شناخته شده تر و خطرناک تر می کند توانایی تکثیر آن به دلیل تعداد جهش هایی است که از ویروس اصلی دارد. این است که سویه ای را نگران کننده می کند، مثل اُمیکرون که مسری تر و از ایمنی گریزی بیشتری برخوردار است. باید منتظر ماند و دید سویه ی جدید IHU در کدام دسته قرار می گیرد.»

بسیاری از کشورهای دنیا در حال حاضر با موج جدیدی از بیماری کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می کنند که سویه اُمیکرون عامل آن است، سویه ای که سال گذشته ی میلادی در جنوب آفریقا و کشور بتسوانا شناسایی شد.

این سویه ی نگران کننده از آن زمان به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا گسترش یافته است.

 

بیشتر بخوانید:

سازمان جهانی بهداشت: اُمیکرون تقصیر کشورهای ثروتمند است

تفاوت‌ علائم سویه اومیکرون با سرماخوردگی، آنفلوانزا و سایر سویه‌ها

۵ مورد از علائم اومیکرون که به علائم سرماخوردگی شباهت دارند

منبع: ndtv
بدون نظر

ورود