شکایت سریال «آهوی من مارال» از سریال «جیران»

شکایت سریال «آهوی من مارال» از سریال «جیران»

سال گذشته بود که معلوم شد همزمان سه سریال با موضوع ناصرالدین شاه قاجار در شبکه نمایش خانگی در دست تولید قرار گرفته است.

با همه ی جذابیت های دوران قاجار، به ویژه دوره ی سلطنت ناصرالدین شاه به لحاظ اتفاقات سیاسی، اجتماعی و هنری و پتانسیل های آن برای تولید آثار نمایشی، اما ساخت همزمان سه سریال با موضوع چهارمین شاه دودمان قاجار، اتفاقی عجیب بود که بحث هایی را نیز به دنبال داشت.

با این حال گفته می شد در هر یک از این مجموعه ها به مقاطع و ابعاد مختلفی از زندگی ناصرالدین شاه قاجار پرداخته شده است.

این سه سریال «قبله عالم» به کارگردانی حامد محمدی، «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و «آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده بودند.

سریال قبله عالم یک کمدی تاریخی بود که از مرداد تا مهر ۱۴۰۰ پخش شد.

درگیری حقوقی سازندگان سریال های جیران و آهوی من مارال بر سر شباهت های زیاد این دو روایت از عشق ناصرالدین شاه
حامد کمیلی در نقش ناصرالدین شاه قاجار در سریال قبله عالم

اما از قرار معلوم میان دو سریال دیگر شباهت هایی وجود دارد که دردسرساز شده است.

پخش سریال جیران قرار است از جمعه ی این هفته، ۲۴ دی ماه آغاز شود و در حالی که دیروز عوامل آن به همراه جمعی از سینماگران در مراسم اکران خصوصی قسمت ویژه ی این سریال به دور هم جمع شده بودند، خبری مبنی بر شکایت از سریال جیران منتشر شد.

ماجرا از این قرار است که مهرداد غفارزاده، نویسنده و کارگردان سریال آهوی من مارال، در ماه‌ های گذشته از سازندگان سریال جیران به مراجع سینمایی و فرهنگی شکایت کرده بود که علت این شکایت نیز وجود شباهت‌ هایی میان فیلمنامه ی سریال جیران با طرح سریال آهوی من مارال» بوده است.

این اختلاف اولین بار در اوایل سال ۹۹ مطرح شده بود و طرفین دعوا شکایت خود را از طریق آیفیک (انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران) پیگیری کرده بودند. طبق نظر اعضای تیم داوری، اسماعیل عفیفه، تهیه‌ کننده ی سریال جیران موظف شد تا یک سال، این مجموعه نمایشی را به انتشار نرساند و تمامی بخش‌ های مشابه با طرح سریال آهوی من مارال را نیز از سریال جیران حذف کند.

درگیری حقوقی سازندگان سریال های جیران و آهوی من مارال بر سر شباهت های زیاد این دو روایت از عشق ناصرالدین شاه
بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه در سریال جیران

با این حال طی هفته‌ های گذشته، مهرداد غفارزاده شکایتی با موضوع نقض حقوق مالکانه توسط گروه تولید سریال جیران به ساترا ارائه کرد. هفته ی گذشته در جلسه‌ ای مشترک در ساترا که با حضور مسئولان این سازمان برگزار شد، طرفین دعوا توافق کردند طی جلساتی در روزهای ۱۶ و ۱۷ دی ماه به تماشای سریال جیران و تطبیق آن با طرح سریال آهوی من مارال بپردازند تا درباره ی وجود یا نبود مشابهت میان آن‌ ها به صورت مشترک توافق کنند. اما علیرغم موافقت اولیه، با امتناع اسماعیل عفیفه، تهیه‌ کننده ی سریال جیران، این جلسات برگزار نشد.

درگیری حقوقی سازندگان سریال های جیران و آهوی من مارال بر سر شباهت های زیاد این دو روایت از عشق ناصرالدین شاه
حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه در سریال آهوی من مارال

علاوه بر این، در جلسه ی مشترک هفته ی گذشته در ساترا، غفارزاده درخواست کرده بود که در صورت حاصل نشدن توافق در جلسات ۱۶ و ۱۷ دی ماه، ساترا صرفاً در صورت درخواست مجدد او، به این مسأله ورود کند.

در نهایت روز دوشنبه ۲۰ دی ماه غفارزاده تصمیم گرفت تا این پرونده را در مراجع قضایی دنبال کند و انصراف رسمی خود را از درخواست اعلام نظر ساترا در این پرونده اعلام کرد، بنابراین می‌ توان انتظار داشت غفارزاده در دادسرای فرهنگ و رسانه یا سایر محاکم قضایی مرتبط، برای شکایت از سازندگان سریال جیران اقدام کند.

سریال حسن فتحی درباره ی جیران، سوگلی ناصر الدین شاه است که در حقیقت یکی از ندیمه های او بود و شاه قاجار طی دیداری اتفاقی به او علاقه‌ مند می‌ شود و با او ازدواج می‌ کند.

سریال غفارزاده، آهوی من مارال، که هنوز آماده ی پخش نشده نیز ماجرای دلدادگی ناصرالدین شاه به دختری روستازاده به نام مارال را به تصویر می‌ کشد.

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره سریال «جیران» اثر پر ستاره جدید حسن فتحی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • علی مرداد ۳۱, ۱۴۰۱

    سریال جیران زودتر پخش شدهه و مردم دیدن و مخاطب زیادی دارهه ولی اهوی مارال تازه میخواد پخش بشه …با این کارش هم مخاطبی جمع نمیکنه و مردمم استقبالی نمیکنن….از اولم نباید به یکی از دوتا مجوز میدادن که هردو سریال ی مضمون را دارهه….ولی الان که جیران مجوز داره بزارند پخشش ادامه داشته باشه….حالا آهوی مارال ک پخش نشده فیلمنامه اش رو تغییر بده…ی بار از خودگذشتگی کنند و فکر پول نکنند