علت صداهای مهیب انفجار در غرب کشور چه بود؟

علت صداهای مهیب انفجار در غرب کشور چه بود؟

در ساعات اولیه امروز صداهای مهیبی شبیه انفجار در استان های غربی کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام و حتی منطقه اقلیم کردستان عراق به گوش رسیده و هنوز منشأ این صداها به شکل دقیق و موثق اعلام نشده است. در حالی که بسیاری از شهروندان این مناطق در شبکه های اجتماعی از شنیدن انفجارهای مهیب و لرزیدن درها و پنجره های خانه هایشان خبر دادند، معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان مدعی شد که این انفجارها مربوط به اقدامات آموزشی بوده است.

در ساعات اولیه امروز صداهای مهیبی شبیه انفجار در استان های غربی کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام و حتی منطقه اقلیم کردستان عراق به گوش رسید

وی در این باره تصریح کرد: «در پی شنیده شدن صدای مهیب انفجار در یکی از شهرستانهای استان همدان در شب گذشته، همه دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی به دستور استاندار بسیج شدند تا منشاء این صدای انفجار را بیابند. پیگیری‌ها نشان داد در استان همدان انفجاری رخ نداده و صدای شنیده شده مربوط به استانهای همجوار بوده است، در این راستا استاندار همدان با استانداران استانهای همجوار تماس گرفته تا اگر انفجاری در این استانها رخ داده و نیاز به کمک همدان است نیروهای استان وارد عمل شوند که خوشبختانه این استانداران نیز اعلام کردند استانهای آنها  در امنیت کامل به سر می‌برد».

مهدی باب الحوائجی در ادامه خاطرنشان کرد: «احتمال ما تا کنون این است که این صدا مربوط به برخی از اقدامات آموزشی بوده که احتمال قریب به یقین این موضوع درست است و وزرات کشور در حال پیگیری و رصد بوده تا منطقه آموزشی به سمع و نظر مردم برسد».

پیش از وی نیز سعید کتابی فرماندار شهرستان اسد آباد در استان همدان در واکنش به این صداهای مهیب گفته بود :«هیچ گونه انفجاری در سطح شهرستان نداشتیم، با دستگاه‌های خدمات‌رسان در تماس هستیم و اتفاقی در حوزه گاز، اورژانس و آتش‌نشانی رخ نداده است و در شهرستان گزارشی نداشتیم. دقایقی قبل با بیان اینکه صدای مهیبی حول و حوش ساعت ۲۴ دیروز (شنبه) شنیده شد افزود: ابتدا گمان رفت که صدای رعد و برق با توجه به شرایط جوی است اما این امکان رد شد».

این گمانه زنی ها در حالی است که برخی رسانه ها به نقل از پایگاه خبری صابرین نیوز نوشته بودند که صدای انفجار در کرمانشاه، سنندج و همدان مربوط به رزمایش پدافند هوایی ایران برای آزمایش سامانه های پدافند هوایی جدید بوده که به تازگی به زرادخانه نیروهای مسلح ایران پیوسته اند. خبرگزاری تسنیم اما این شایعات را رد کرده و به نقل از منابع آگاه در نیروهای مسلح نوشته است: «در پی شنیده شدن صداهای مهیب در شب گذشته در برخی استان های غربی کشور و انتساب آن به آزمایش سامانه‌های پدافندی هوایی و فعالیت آموزشی و نظامی، یک منبع آگاه نیروهای مسلح این گمانه زنی‌ها را رد کرد و گفت: صداهای شنیده شده ارتباطی با فعالیت‌های نیروهای مسلح و تست سامانه‌های پدافندی ندارد».

در ساعات اولیه امروز صداهای مهیبی شبیه انفجار در استان های غربی کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام و حتی منطقه اقلیم کردستان عراق به گوش رسید

این خبرگزاری همچنین از قول مقام آگاه خود گفته است که گمانه زنی های صورت گرفته در فضای مجازی که علت صدای انفجارها در غرب کشور را به عملیات خرابکارانه و حمله خارجی نسبت داده بودند نیز صحت نداشته و علت این صداها وقوع رعد و برق در غرب کشور بوده است. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نیز مدعی شد که بررسی ها نشان داده این صداها مربوط به صدای رعد و برق بوده و حادثه ای رخ نداده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • mehdi دی ۲۶, ۱۴۰۰

    همدان زندگی میکنیم. چندبار صدا شنیدیم. صدا شبیه بوم بوم بود.
    همه میگن رعد و برق بود. اما رعد و برق نبود. صداش کاملا فرق میکرد. رعد و برق صدا شبیه به به بهههههه به هست. رعد و برق صداش شبیه شلاقه. یا شلینک رو که محکم میتکونی تو هوا.
    اما اینی که ما شینیدم و ۲ بار بود شبیه بوووم بووووم بود. صداش نقطه ایی بود. نمیدونم چطور توضیح بدم. شبیه صدای خوردن دوتا اهن محکم بهمدیگه بود.