واکنش سزن آکسو به انتقادات رجب طیب اردوغان در ماجرای توهین به مقدسات

واکنش سزن آکسو به انتقادات رجب طیب اردوغان در ماجرای توهین به مقدسات

در ادامه جنجال های سزن آکسو و اعتراضات به توهینش به آدم و حوا در یکی از آهنگ های قدیمی اش، این خواننده مشهور ترکیه ای به تهدید رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه واکنش نشان داده و گفته است: «تو نمی توانی مرا بکشی. من صدایی دارم، یک ساز و شعرهایم. وقتی می گویم من، منظورم همه هستند. ۴۷ سال است که می نویسم و به نوشتن ادامه خواهم داد… همانطور که می دانید موضوع من نیستم، بحث همه کشور است… تو نمی توانی مرا غمگین کنی زیرا من از قبل خیلی غمگین هستم».

از نگاه بسیاری از مسلمانان ترکیه، آهنگ آدم و حوای سزن آکسو توهین به مقدسات شمرده می شود.

سزن آکسو ، خواننده زن معروف و محبوب ترکیه ، با متن ترانه « Şahane Bir Şey Yaşamak » رسوایی و جنجال بزرگی به پا کرد.

البته، این آهنگ در سال ۲۰۱۷ خوانده شده است و سرن آکسو با انتشار مجدد آن در ماه دسامبر گذشته در کانال یوتیوبی اش بار دیگر باعث شده انتقادها به آن از سر گرفته شود.

بازخوانی اخیر این آهنگ توسط خواننده زن ترکیه، سزن آکسو، که توهین به مقدسات است در شبکه های اجتماعی جنجالی کرده و واکنش ها و انتقادات زیادی را جلب کرده است؛ واکنش هایی که گویا تمام شدنی هم نیستند و روز به روز  داغ تر و بیشتر می شوند. اعتراض به آهنگ توهین آمیز سزن آکسو در ترکیه به حدی بالا بوده که هشتگی با عنوان «سزن آکسو اندازه‌ات را بشناس» در رسانه های اجتماعی این کشور راه اندازی شده است. مجمع دینی ترکیه نیز این ترانه را توهین به مقدسات دانسته و یکی از نمایندگان مجلس ترکیه نیز خواستار دستگیری، محاکمه و ضبط اموال این خواننده مشهور ترکیه ای شده است.

سزن آکسو آدم و حوا

واکنش اردوغان به آهنگ سزن آکسو

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه، در مورد آهنگ سزن آکسو گفت: «هیچ کس نمی تواند به حضرت آدم و حوا زبان درازی کند. این وظیفه ماست در مواقعی که لازم شد و فرصت پیش آمد، این زبان ها را از جایش کنده و قطع کنیم. کسی نمی‌تواند به مادرمان حوی، زبان‌درازی کند. وظیفه ماست که حد و اندازه تحقیرکننده‌ها را گوشزد کنیم».

سزن آکسو آدم و حوا

ناگفته نماند که برخی از سلبریتی های تندرو از سزن آکسو حمایت کردند و برخی دیگر مانند بیرجه آکالای ، بازیگر زن، در پست های اینستاگرامی خود گفت: «تلاش شما برای تغییر روش کار با متن ترانه ها دیگر جواب نمی دهد. شما می خواهید از وضعیت وخیم ما، بیکاری، فقر، کوهپیمایی ها، قتل ها و آزار و اذیت ها صحبت نشود.» این حمایت ها نیز بی انتقاد نماند و موج عظیمی از واکنش های کاربران را در پی داشت.

جالب است بدانید در ترکیه، سزن آکسو را با لقب گنجشک کوچولو دوست داشتنی خطاب می کنند. او از خوانندگان بسیار مشهور، محبوب و پرطرفدار مردم ترکیه است. اما خواندن این آهنگ قطعا جایگاه او را در نزد مردم سست کرده و از محبوبیتش خواهد کاست.

دولت باهچلی، رئیس حزب جنبش ملی‌گرا، نیز به اشعار سزن آکسو، واکنش تندی نشان داد: «خطاب به این هنرمند می‌گویم اگر گنجشک هستی، گنجشک بودنت را بشناس، هرگز وسوسه زاغ بودن نکن. مغز این گونه افراد معیوب، دلشان سنگی و خاردار است.»

واکنش سزن آکسو به تهدیدهای رجب طیب اردوغان

تجمع و اعتراضات مردمی

گروهی به آهنگ “Şahane Bir Şey Yaşamak” سزن آکسو معترض شدند و در مقابل دادگاه در آنکارا تجمع کردند. آنها به دلیل صحبت های سزن آکسو در مورد حضرت آدم و حوا علیه او شکایت کیفری کردند. میکائیل یلماز، سخنگوی این گروه، گفت: «این آهنگ توهین به تمام بشریت است.»

ماجرای سزن آکسو و توهین به مقدسات چیست؟

پس از اوج گرفتن اعتراضات، گروهی که نتوانستند جلوی خود را بگیرند، به خانه اکسو حمله ور شدند و جلوی درب منزل او دست به اعتراض زدند. اما این تجمع با دخالت فوری پلیس رو به رو شد و معترضان به میدان کانلیجا هدایت شدند. هم اکنون ، اطراف خانه سزن آکسو توسط پلیس تحت حفاظت قرار گرفته است.

واکنش سزن آکسو به تهدیدهای رجب طیب اردوغان

بیوگرافی سزن آکسو

سزن آکسو (به ترکی استانبولی: Sezen Aksu) با نام اصلی فاطمه سزن ییلدیریم (Fatma Sezen Yıldırım) یکی از خوانندگانِ موسیقی پاپ کشور ترکیه و متولد ۱۳ جولای ۱۹۵۴ است. او همچنین از آهنگ‌سازان بنام ترکیه است و تا کنون بیش از ۴۰ میلیون از آلبوم‌ های وی به فروش رفته‌ است. از وی به عنوان ملکه موسیقی ترکیه نیز یاد می‌ کنند. او خوانندگان زیادی را به کشور ترکیه تقدیم کرده‌ است.

سزن تحصیلات خود را در دبیرستان دخترانه ازمیر و دانشکده زراعت دانشگاه اژه، که به خواست پدرش وارد شد، به پایان رساند. او به همراه درس‌ های موسیقی سنتی که از روشدو شارداغ گرفت، در کلاس‌ هایی چون نقاشی و بازیگری نیز شرکت کرده است.

آکسو حیات هنری خود را در سال ۱۹۷۵ آغاز کرده و در کنار خوانندگی، بیش از ۴۰۰ ترانه ساخته‌ است. سزن آکسو که صاحب ۸ صفحه ۴۵ دور، ۳ آلبوم سینگل و ۲۷ آلبوم است، در نزدیک به ۱۵ آلبوم نیز به عنوان خواننده میهمان، جای گرفته‌ است.

در حالی که ترانه‌ های سزن توسط بیش از ۱۰۰ خواننده مختلف خوانده شده است، کار تهیه‌کنندگی برای هنرمندان جوان را، که برای وی مهیج است، برعهده گرفته‌ . در آثار او، از عشق گرفته تا زندگی روزمره هر آنچه که به طبیعت انسان مربوط است، به خصوص آثار امیدوار کننده، به چشم می‌ خورد.

مجموعه اشعار سزن آکسو

در سال ۲۰۰۶ ، شعرهای او در کتابی با نام “شعر اکسک ” جمع‌آوری شد. سزن که در بیش از ۲۰ کشور، نزدیک به ۱۵۰۰ کنسرت برپا کرده، فعالیت‌ های مختلفی با خواننده‌ های خارجی و ترک انجام داده‌ است. او از اطلاعات موسیقی‌دانانی که با آن‌ ها کار کرده‌ است، استفاده کرده، ولی اننو تونچ و آتیللا اوزدمیراوغلو، نقش بسیار مهمی در پیشرفت شغلی وی داشته‌ اند.

سزن آکسو سال ۲۰۰۲ طی سری کنسرت های آسپندوس، افس و بروکسل، تحت عنوان “ترانه‌ های ترکیه”، با گروه‌ هایی که در ترکیه، آثاری در زبان های دیگر اجرا می‌ کنند، در یک صحنه جای گرفت. با گوران برگوویچ از بوسنی هرز گوین، هریس آلکسیو از یونان و ارکستر سمفونی متروپل هلند، کنسرت های مشترکی برگزار کرد. از سوی دیگر آثار سزن آکسو از سوی خوانندگان مشهوری چون آلساندور سافییا تنور ایتالیایی و هاللی والانس خواننده مشهور استرالیایی، نیز خوانده شده‌ است.

واکنش سزن آکسو به تهدیدهای رجب طیب اردوغان

سزن آکسو و بازیگری

سزن آکسو ، که فعالیت‌ های مختلفی در رشته بازیگری نیز انجام داده است، در سال ۱۹۷۸ که آلبوم “سرچه” (گنجشک) را به بازار عرضه کرده و برای اولین بار در یک فیلم سینمایی، به ایفای نقش پرداخت. در فیلم “مینیک سرچه ” (گنجشک کوچولو) ساخته عاطف ییلماز، به همراه بولوت آراس، نقش اول را بر عهده گرفت. در سال ۱۹۸۱ ، به همراه عادیله ناشیت، شنر شن و آلتان اربولاک در موزیکال “سزن آکسو و کازینواش” و در سال ۱۹۸۶ در موزیکال ” هزار سال قبل، هزار سال بعد” ایفای نقش کرد.

سزن آکسو به تمرین های بازیگری خود، با انجام نمایشنامه های کوتاه در کنسرت های «ساز یا جاز»، «سزن آکسو می‌ سراید» و برنامه تلویزیونی «شوی سزن آکسو» ادامه داد. در سال ۱۹۹۰ ، سزن به همراه فرهان شنسوی در فیلم «تنهایی بزرگ» ساخته یاووز اوزکان در نقش اول بازی کرد.

واکنش سزن آکسو به تهدیدهای رجب طیب اردوغان

همسر سزن آکسو

سزن در سن جوانی با حسن یوسکتپه (Hasan Yüksektepe) ازدواج کرد و این دو پس از مدت کوتاهی طلاق گرفتند. او در ابتدای زندگی حرفه ای خود، با علی انجین اکسو (Ali Engin Aksu) ازدواج کرد، نام خانوادگی وی را ثبت و بعداً از آن استفاده کرد.

سزن،  در ۱۰ جولای ۱۹۸۱، در حالی که فرزندشان را باردار بود، با سینان آذر (Sinan Özer) ازدواج کرد. ازدواج این دو در سال ۱۹۸۳ به جدایی انجامید. ازدواج سزن با روزنامه‌نگار احمد اوتلو (Ahmet Utlu) در سال ۱۹۹۳ نیز کوتاه مدت بود و به طلاق منجر شد.

واکنش سزن آکسو به تهدیدهای رجب طیب اردوغان

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

دستگیری روزنامه نگار مشهور ترکیه به جرم توهین به اردوغان با روایت یک ضرب المثل!

بازگشت شکوهمند ماهسون پس از ۱۶ سال دوری از صحنه با آلبوم جدید «خوش اومدی»

واکنش منفی ماهسون خواننده مشهور ترک به خبر حضورش در یک سریال ایرانی

نقابدار تو کی هستی ؟ مسابقه جدید تلویزیون ترکیه که می‌گویند تبلیغ شیطان‌پرستی است!

کنسرت ابراهیم تاتلیس بعد از ۱۲ سال ؛ بازگشت به صحنه

ابراهیم تاتلیس در برنامه «ایبو شو» از ازدواج خود با گلچین کاراکایا خبر داد

بازگشت خواننده مشهور ترک؛ ماجرای ترور ابراهیم تاتلیس چه بود؟

ابراهیم تاتلیس: «من عاشق ایرانم» + ویدیو

میت لوف خواننده مشهور آمریکایی و خالق «خفاش جهنمی» در سن ۷۴ سالگی درگذشت

منبع: wikipedia
مطالب مرتبط
۱۳ نظر

ورود

  • صادق بهمن ۳, ۱۴۰۰

    این خواننده معرکه هست
    حرفشم اصلا بد نبوده

    • Moz بهمن ۳, ۱۴۰۰

      ???

    • دقیقا بهمن ۴, ۱۴۰۰

      هر چقدر انسان تر باشی درگیری و سرشاخ شدنت با جهل بیشتر میشه. یه مشت آدم روانی و بیمار و بی مغز

  • مسعود بهمن ۳, ۱۴۰۰

    ترکها اگر حواسشون رو جمع نکنند این اردوغان یک جمهوری اسلامی براشون راه می اندازه. من اصلا نمی دونم این خواننده چی گفته ولی هرچی گفته باشه به رئیس جمهور کشوری که طبق قانون اساسی اش سکولار هست ربطی نداره.

  • Moz بهمن ۳, ۱۴۰۰

    الان رفتم متن آهنگ رو خوندم
    فقط دوجا اسم آدم و حوا اومده که اونم باید گوز رو به شقیقه ربط داد تا بشه گفت واقعا توهین کرده!

  • حامد بهمن ۴, ۱۴۰۰

    تعصب و جهل ببین آدم رو به کجا میرسونه
    خدا کنه این اردوغاان ترکیه رو مثل ایران به فلاکت نکشونه

  • پوریا بهمن ۴, ۱۴۰۰

    ۲۰۲۳ یک فرصت واقعی برای بنای مجدد ترکیه آزاد و دمکراتیکه امیدوارم ترکها بخوبی استفاده کنن.

  • سیما بهمن ۵, ۱۴۰۰

    من که دوستش دارم. هر کی هر چی میخاد بگه

  • الی بهمن ۵, ۱۴۰۰

    سزن در واقع سرمایه معنوی و هنری و فرهنگی ترکیه س. اونو ازش بگیرن ، انگار هویتشون رو گرفتن. اینا هم زیادی پیاز داغشو زیاد کردن. باید ببینین ته جریان چی بوده. که بازخونی اهنگ سر و صدا کرده. نه خود اصلش که مال ۲۰۱۷ بوده .

    • خسرو بهمن ۵, ۱۴۰۰

      اربلی بلم الم بلی،ارنلی بلم نیلم بلی،پ بل بلم تابلم بلی

  • سلما بهمن ۵, ۱۴۰۰

    اردوغان میخاد ترکیه رو به لجن بکشه .

    • خسرو بهمن ۵, ۱۴۰۰

      کجایی، ترکیه خیلی وقته که به لجن کشیده شده..