بازگشت خواننده مشهور ترک؛ ماجرای ترور ابراهیم تاتلیس چه بود؟

بازگشت خواننده مشهور ترک؛ ماجرای ترور ابراهیم تاتلیس چه بود؟

کمتر کسی از ترور ابراهیم تاتلیس بی خبر است اما کمتر کسی می داند که ابراهیم تاتلیس چرا ترور شد و ترور او چگونه صورت گرفت. حدود یک سال پیش بود که ابراهیم تاتلیس خواننده ی مشهور و محبوب کشور ترکیه پس از گذشت ۹ سال از ترور نافرجامش، با برنامه ی تلویزیونی معروف خود «ایبو شو» به عرصه ی موسیقی بازگشت.

ماجرای ترور ابراهیم تاتلیس

تاتلیس در این برنامه که شب گذشته از شبکه استار ترکیه پخش شد گفت: «پس از ۱۰ سال، دوباره برنامه‌ مان را آغاز کردیم. نمی‌ دانم مردم از این برنامه استقبال می‌ کنند یا نه، اما اطمینان دارم که برنامه خوبی ساخته شده. برای این برنامه خیلی زحمت کشیدیم و افراد زیادی انتظارش را کشیدند. مردم کوچه و خیابان به من می‌ گویند تو فقط برو و در آن برنامه حضور داشته باش، همین برای ما کافی است.»

ابراهیم تاتلیس چرا و چگونه ترور شد؟

ابراهیم تاتلیس چرا و چگونه ترور شد؟

تاتلیس که به دنبال حمله ی مسلحانه ای که حدود ۱۰ سال قبل در استانبول به او شد دچار مشکلات حرکتی شده، در ادامه ی اظهاراتش گفت: «ترانه می‌ خوانم اما تارهای صوتی‌ ام تنبل شده‌ اند و تحریرهایی که می‌ خواهم را نمی‌ توانم اجرا کنم.»

این خواننده ی مشهور در ادامه ی برنامه آهنگ «هایدی سویله» را اجرا کرد.

ابراهیم تاتلیس چرا و چگونه ترور شد؟

ابراهیم تاتلیسس که در ایران به «تاتلیس» مشهور است، متولد سال ۱۹۵۲ در ترکیه و مشهورترین خواننده ی این کشور است. وی اصالتاً از کُردهای ترکیه است. او در شانلی‌ اورفه ی ترکیه، شهری با جمعیتی متشکل از کُردها و عرب‌ ها، از پدری کُرد و مادری عرب زاده شد و علاوه بر زبان ترکی، به زبان‌ های عربی و کُردی نیز تسلط کامل دارد. مردم ترکیه او را با نام ایبو، شوی معروفش هم خطاب می‌ کنند.

ابراهیم تاتلیس گرچه با قطعات ترکی‌ اش مشهور شده ولی گهگاه به عربی و کُردی نیز خوانده‌ است. او تاجر، رستوران‌ دار، سازنده ی شوهای موسیقی تلویزیونی و فعال در زمینه ی گردشگری هم است و یک شبکه رادیویی خصوصی به نام تاتلیسس دارد. تاتلیس در پروژه‌ های ساخت‌ و ساز در کردستان عراق هم فعالیت داشته است. او در حال حاضر در شهر ازمیر ترکیه زندگی می‌ کند و رستوران تاتلیسس را در این شهر تأسیس کرده است. ابراهیم تاتلیس در سال ۲۰۱۱ به عنوان بهترین خواننده ی قرن ترکیه انتخاب شد.

اما ماجرای ترور ابراهیم تاتلیس چه بود؟

ابراهیم تاتلیس در سال ۲۰۱۱ با کسب اجازه از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه این کشور، در انتخابات پارلمانی ترکیه از شهر شانلی‌ اورفه کاندیدا شد. چند روز بعد، در ۱۴ مارس ۲۰۱۱ تاتلیس پس از خروج از استودیوی برنامه ی «ایبو شو» در منطقه ی شیشلی استانبول هدف گلوله ی افرادی ناشناس قرار گرفت. به گفته ی پزشکان ترکیه ۴ گلوله به بدن تاتلیس اصابت کرده بود که یکی از آن ها وارد جمجمه ی وی شده بود. تاتلیس در زمان این حمله ۵۹ سال داشت.

دادگاه ترکیه ترور این خواننده ی مشهور را بررسی و اعلام کرد که معتقد است دستور ترور وی توسط گروه تروریستی تجزیه طلب پ.ک.ک یا همان حزب کارگران کردستان صادر شده است، گروهی در کردستان ترکیه که به صورت مسلحانه علیه دولت ترکیه برای خودمختاری کردستان مبارزه می‌ کند.

ابراهیم تاتلیس چرا و چگونه ترور شد؟

تلویزیون دولتی ترکیه در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد دادگاه قضایی استانبول پس از ۷ ماه تحقیق، طراحان و عاملان ترور ابراهیم تاتلیس را کشف کرده و به این نتیجه رسیده تاتلیس با دستور گروه تروریستی پ.ک.ک که در واقع نسخه ی ترکیه‌ ای گروه تروریستی پژاک است، ترور شده بود.

برخی تحلیلگران سیاسی ترکیه، ترور تاتلیس را با تقلیل یافتن آرای حزب تجزیه طلب کرد ترکیه (حزب دموکراسی مستقل BDP) مرتبط می دانستند.

به علت محبوبیت تاتلیس در ترکیه خصوصاً میان کُردها، کاندیدا شدن وی و حمایتش از حزب اسلام‌ گرای عدالت و توسعه، گروه تروریستی تجزیه طلب پ.ک.ک را به خشم آورده بود.

حزب توسعه و عدالت را دولت ترکیه جهت پایان دادن به جدایی طلبی کُردها در ترکیه راه اندازی کرد و به همین خاطر پ.ک.ک آن را مخالف منافع خود می داند.

ابراهیم تاتلیس چرا و چگونه ترور شد؟

پس از ترور نافرجام ابراهیم تاتلیس، اردوغان نخست‌ وزیر ترکیه چندین بار به ملاقات وی در بیمارستان رفت.

تاتلیس که در این حمله ی مسلحانه از ناحیه ی سر و سینه به شدت زخمی شده بود، پس از چند عمل سنگین ۵ روز در کما بود اما نجات یافت، با این حال سمت چپ بدن وی فلج شد. این خواننده ی سرشناس ترک مدتی هم برای معالجه به آلمان رفت. تاتلیس با هواپیمای اختصاصی متعلق به وزارت بهداشت ترکیه به آلمان منتقل شد.

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

۴۱ نظر

ورود

  • سعید آبان ۲۷, ۱۳۹۹

    عالیه . گفته بود خیلی دوست دارم داخل ایران اجرا کنم . 🙂 اگه بگذارند !

    …..
    پ.ن : دوستان به نظر میرسه تاینی موویز دوباره با نام ” مای موویز ” برگشته .

    • محمد دی ۸, ۱۴۰۰

      دمشون گرم که زدن ناکارش کردن ولی اگه خلاصش میکردن بهتر میشد

      • . اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۱

        خداروشکر که لاقل تو الان سرویسی

    • Amin دی ۱۸, ۱۴۰۰

      فقط احمد کایا.واقعا ادم کیف میکنه بااهنگاش

    • تی بگ مرداد ۶, ۱۴۰۲

      هر چی بگن، بنده نظرم چیز دیگری است. سیاست عرصه وحشتناکی است. کسی زیادی گنده بشه بخواد بره اون بالاها میزنن خاکش میکنن، یا طوری میزنن سالهای باقیمانده عمرش رو از دست بده و زجر بکشه مگر اینکه از خودشون باشه. مطمعن باشین تروریستای تاتلیس از خود مقامات ترکیه دستور گرفته بودن وگرنه اداره اطلاعات ترکیه هر جور شده پیداشون میکرد. به خصوص که اسلحه جنگی کلاشینکف داشتن. چطور تا حالا پیدا نشده و حدس زدن که گروه فلانه یا گروه بیساره! همش حرفه. تاتلیس زیادی داشت محبوب و گنده میشد به خصوص که پولدارهم بود..

  • امیر آبان ۲۷, ۱۳۹۹

    حداقل میگفتی پرفسور سمیعی عملش کرد

    • فرزاد دی ۲۶, ۱۳۹۹

      بله، دکترای ترکیه در عمل ناامید بودند که دکتر سمیعی در آلمان عملش کرد و زنده ماند،،،بعد از چند ماه خبرنگار ترکیه در یکی از سوال هاش مطرح کرد که شما یکبار جلوی دوربین در مورد ایرانی ها یک حرفی زدی که خیلی نژادپرستانه بود و … آیا فکر میکردی که بدست یک ایرانی عمل مغز بشی و زنده بمانی؟که ابراهیم گفت:من هیچ وقت منظور بدی در اون مصاحبه به ایرانی ها نداشتم و من عاشق اون خواننده مشهور ایران هستم که آواز اصیل میخونه (شجریان). در آخر مصاحبه هم گفت من ایرانی ها را دوست دارم و هر کسی ناراحت شده عذرخواهی میکنم.

      • چطوری شما میفهمید سمیعی اصلا کاره آیی نیست تو عمل تاتلیسس خرداد ۲۱, ۱۴۰۰

        ,آخه سمیعی رو از کجاتون در میارید

        • مهدی آذر ۲, ۱۴۰۰

          به اینا میگن متوهمین ایرانی از خودشون داستان میسازند خودشون میگن و فقط خودشون باور میکنند

        • مهدی بهمن ۲۵, ۱۴۰۰

          پرفسور سمیعی
          پزشک نامدار ایرانی و چهره ماندگار کشورمان ، ابراهیم تالیسس ، خواننده ترکیه را از خطر مرگ نجات داد.

          ابراهیم تاتلیسس در روز ۱۳ مارس ۲۰۱۱ میلادی، در محله شیشلی استانبول از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و ترور شد.

          تاتلیسس هنگامی که پس از ضبط برنامه تلویزیونی مشهور خود «ایبو شو» از کانال تلویزیونی «بیاض تی‌وی» خارج می‌شد هدف این حمله قرار گرفت. پلیس اعلام کرد که ضارب از یک خودروی مشکی رنگ اقدام به شلیک چند گلوله کرده و به سرعت متواری شد. بنا به اعلام پزشکان، گلوله از پشت وارد جمجمه ابراهیم تاتلیسس شده و از قسمت جلوی سر او خارج شد.

          برای نجات جان محبوب ترین هنرمند ترکیه نیاز به برجسته ترین جراح مغز جهان نیز بود. و او کسی نبود جز پروفسور مجید سمیعی رئیس فدراسیون جهانی انجمن جراحان اعصاب و رئیس انیستیتوی علوم عصبی و دانش نورولوژی (آی ان آی) در هانوفر آلمان که پیچیده ترین جراحیهای مغز جهان در آن صورت می گیرد.

        • جعفر یوسفی فروردین ۱۴, ۱۴۰۲

          دمتگرم آی گفتی آخه مشنگها خود پروفسور سمیعی اذعان داشتن که من اصلا تازه میشتون این شایعه هارو من نه تاتلیسسی دیدم و نه عملش کردم اینا از کجاشون درمیارن منم متعجبم

      • نمینی فروردین ۲, ۱۴۰۱

        همه حرفات بی اساس بوده…افسانه بود.جراح و نجات‌دهنده او، دکتر ایلهان ایلماجی بود.لطفا سواد و اطلاعاتمون متناسب با تعصبمون باشه.

    • sina دی ۲۲, ۱۴۰۰

      چرا بی دلیل بی خود پ کک رو بد نام میکنیم کار خو …بوده

  • محمد آذر ۲, ۱۳۹۹

    خدالعنت کنه تروریستهای پ ک ک رو

    • تاتلیسیس آذر ۱۴, ۱۳۹۹

      ترور ابراهیم تاتلسیس دروغ بزرگ.
      ترور ابراهیم تاتلیس هیچ ارتباطی به گروهک پ ک ک ندارد و دلیل آن رقابت تجاری سیاسی با یک تورک فاشیست است که مخالف سرسخت سرمایه گذاری ابراهیم در کردستان عراق بود،و قبلا بین انها مشاجراتی رخ داده بود.
      دولت ترکیه جهت سواستفاده از احساسات مردم این ترور را به گروهک پ ک ک نسبت داد و حتی از طرف این گروهک اتهام متقابلی نیز وجود دارد که اردوغان خود سناریوی ترور او را چیده است تا با نسبت دادنش به گروهک کورد از محبوبیت این گروهک بکاهد.آنچه کاملا مشهود تمامی افراد مرتبط با ترور ترک االصل بوده و در گذشته ارتباطی با پ ک ک نداشتند اما با این وجود رسانه های فاشیست ترکیه علی رغم مخالفت دادگاه مربوطه این ادعاها را مطرح میکنند.

    • امیر تیر ۱۸, ۱۴۰۰

      خدا تو و ترکیه رو لعنت کنه

  • حمید دی ۱۶, ۱۳۹۹

    ای کاش به جاش حسن روحانی ما رو ترور میکردن .همه راحت میشدن یه خورده خنده به لب مردم میومد.

  • میترا دی ۲۰, ۱۳۹۹

    این کردا ب خودشونم رحم نمیکنن

    • وحید اسفند ۱۹, ۱۳۹۹

      کور کورانه قضاوت کردن اشتباهه .ترور تاتلس ربطی به کردها نداره.ولی انگار تو از کردها متنفری.چی کارت کردن کسکم

    • مهراد میلانی فروردین ۲۵, ۱۴۰۰

      توهین نکن، همین ابراهیم تاتلیس جلو دوربین برگشت گفت اگه میدونستم یه ایرانی میخواد به آهنگ‌های من گوش کنه هیچوقت خواننده نمی‌شدم.

    • عملش ربطی ب سمیعی نداشت خرداد ۲۱, ۱۴۰۰

      ,آخه سمیعی رو از کجاتون در میارید

      • مهدی بهمن ۲۵, ۱۴۰۰

        بگو پرفسور سمیعی

        برای نجات جان محبوب ترین هنرمند ترکیه نیاز به برجسته ترین جراح مغز جهان نیز بود. و او کسی نبود جز پروفسور مجید سمیعی رئیس فدراسیون جهانی انجمن جراحان اعصاب و رئیس انیستیتوی علوم عصبی و دانش نورولوژی (آی ان آی) در هانوفر آلمان که پیچیده ترین جراحیهای مغز جهان در آن صورت می گیرد.

        رسانه های ترکیه این جراح مغز برجسته ایرانی که از آلمان به ترکیه برده شد و ریاست تیم عمل جراحی ۱۲ ساعته بر روی جمجمه و مغز ابراهیم تاتلیست را بر عهده داشت را بعنوان نجات دهنده جان محبوب ترین هنرمند کشورشان معرفی می کنند.

    • امیر تیر ۱۸, ۱۴۰۰

      کسی نگفته تو زر بزنی

    • Sanar آذر ۷, ۱۴۰۰

      اگه تورو هم‌جر‌میدادن‌الان‌اینجا زر‌نمیزدی

    • Sanar آذر ۷, ۱۴۰۰

      اگه‌تو‌رو‌هم‌جر‌میدادن‌اینجا‌زر نمیزدی‌خوشکله

      • Diar خرداد ۶, ۱۴۰۱

        آره دقیقا همین درسته?? اینا نمیدونم چرا همیشه میگن کردا ایرانیه ولی وقتی پای حقوق کردترکیه میاد وسط همیشه از ترکها جهت گیری ودفاع میکنند تمام دنیا میدونه ترهای ترکیه خیلی فاشیست ونژاد پرستن به طوری که نمیزاشتن کردا به زبان خودشون تو خاک ۱۲هزار سالشون حتی صحبت کنن ترکها درطول تاریخ تمدن ایران رو نابود کردن مردم ایرانو بدبخت کردن ولی اینا تاپای کرد وترک میاد وسط از ترکها حمایت میکنند بعدش میگن کردهاهم ایرانی هستن اونا هم‌رگ وریشه‌ی ما ایرانیی ها هستن

        • محمد مرداد ۵, ۱۴۰۱

          چیز خنده داری گفتی کدام سند تاریخی ۱۲هزار ساله وحود کرد هارو تایید کرده حتی تا سیصد سال قبل هم نامی از کرد و کردستان در هیچ تاریخی وجود خارجی هم ندارد.حداقل ترک ها نامشان بود کرد چی.کرد ها یک قوم پیش ساخته انگلیسی با هویت جعلی لباس ترک های قارامان و برخی سنت های هندو های بنگال شکل یافته اند

          • لعنت به فاشیست اسفند ۲, ۱۴۰۱

            حرف مفت نزن وقتی سوادش رو نداری الان قسمت های کوردنشین ترکیه در زمان صفوی در جنگ با تورک های عثمانی جدا شده وگرنه کوردها همیشه در طول تاریخ وزمان ماد قدمت وتاریخ داشتن حداقلش از شما مغول ها تاریخ بیشتری داریم

  • فری بهمن ۱۵, ۱۳۹۹

    ابراهیم تاتلیس محبوب خیلی از ما ایرانی هاست،انشالله که بتونن به خوانندگیشون ادامه بدن

  • امیر بهمن ۲۴, ۱۳۹۹

    کاملا دروغه
    ترور ابراهیم تاتلیس با چند تا از افرادی بود که با آنها قرار بود تو عراق آپارتمان بسازن که بحثشان شد
    چند نفر از فامیل های تاتلیس به آنها چند وقت بعد حمله کردند
    ده روز قبل از ترور ابراهیم تاتلیس اونها گفته بودند که این حمله ها تا زمانی که خون ابراهیم تاتلیس بریزه ادامه داره
    و ده روز بعد از طرف افراد آن مرد زده شد
    پس هیییییچ ربطی به پ.ک.ک نداره اطلاعات دروغ ندین

  • بهروز فروردین ۳۰, ۱۴۰۰

    لعنت به تروریست های پ ک ک

  • ۱۲۰۰ خرداد ۲۴, ۱۴۰۰

    شما که بلد نیستید جعل خبر کنید ببندید در این این سایتو
    مثل دروغی که در مورد سریال نون خ نوشتید
    مگه میشه یه خبر گذاری بین المللی دروغ بنویسه
    مگه احمدی نژاد نگفت که از ترغوزآباد مدارک هسته ای توسط اسرائیل ربوده شده
    حالا شما راست میگید و اسرائیل و آمریکا دروغ
    دیگه از بس دروغ نوشتید و گفتید ،شدید مثل چوپان دروغگو

  • حسن مهر ۱۷, ۱۴۰۰

    سلام بدرک که ترورشد مردک فاشست اصلا ایرانیا تو ادم نمیدونند توکه زرمیزنی اگه میدونستم ایرانیا۔۔۔
    ۔خواننده نمیشدم

  • ایرانی مهر ۲۵, ۱۴۰۰

    به توم رحم نمیکینم و جرت میدیم

    • مینو آبان ۲۱, ۱۴۰۰

      جووووون ت فق جیر بده?????

  • جواد مقدم دی ۱۱, ۱۴۰۰

    پرنده زیبا و بازیگوشی است احتمالا از خانواده طوطی هاست .

  • سعید دی ۲۲, ۱۴۰۰

    باوجود هنرمندی بزرگی مثله زنده یاد احمد کایا ahmet kaya که دغدغه اش مردم فرودست جامعه ترکیه و چه بسا دنیا بود ، باید برای دوم به بعد نظرسنجی بشه . تازه اونجام زنده یاد مسلم گورسس و فردی تایفور و اورهان گنجه بای هستن.

  • روزبه خرداد ۲۴, ۱۴۰۱

    کار هیچکس نیست جز رجب اردوغان میخواست کاندید بشه از محبوبیتش ترسید بعدشم رفت ملاقات و بش رسید که ذهنهای مردم رو منحرف کنه

  • حامی دی ۱۷, ۱۴۰۲

    اصلا چیزی به اسم ترکیه وجود نداره ،ما ایرانی های ندید بدید این ها رو آدم حسابشون می کنیم ،ترکیه فعلی یه مشت مغول زاده وحشی بودند که ارمنی ها رو نژاد به گور کردند ،یونانی ها رو نژاد به گور کردند ،همه کتابخانه های فارسی و به اتش کشیدند ، الانم دارند کوردها از بین می برند….اینا یه مشت مغول زاده نژادپرستند ،اگر این خواننده هم کورد اصیل باشه مثل ماهسون که کورد اصیله خودشو از ایران نباید جدا بدانه