پای آزار جنسی به دنیای متاورس هم باز شد؛ تمهیدات متا برای ایجاد «مرز شخصی»

پای آزار جنسی به دنیای متاورس هم باز شد؛ تمهیدات متا برای ایجاد «مرز شخصی»

شرکت متا مجبور شده که قابلیت «مرز شخصی» را در پلتفرم های دنیای مجازی Horizon Worlds و Horizon Venues اضافه کند و بدین ترتیب از نزدیک شدن بیش از حد و تماس آواتارها با هم جلوگیری کند. به گزارش ایندیپندنت، اعلام این خبر پس از آن صورت گرفته که چندین مورد از آزار جنسی زنان در حین استفاده از این پلتفرم ها گزارش شده است.

Horizon Worlds یک بازی ویدیویی رایگان است که در آن کاربران می توانند از دنیاهای خلق شده توسط سایر بازیکنان بازدید کنند. Horizon Venues نیز به افراد اجازه می دهد از طریق یک هدست رویدادهای آنلاین را با استفاده از آواتار تماشا کنند.

دسامبر سال گذشته، نینا جین پاتل، روان درمانگری که در خصوص متاورس تحقیق می کند، در مطلبی درباره ی «تجربه ی کابوس وار مورد تجاوز گروهی قرار گرفتن» در Horizon Venues نوشته بود: «۶۰ ثانیه از ورودم نمی گذشت که به صورت کلامی و جنسی مورد آزار و اذیت قرار گفتم. سه، چهار آواتار با صدای مردانه آواتار من را مورد تجاوز قرار دادند و از آن عکس گرفتند.»

آزار جنسی و کلامی در متاورس

در آن زمان فیسبوک گفته بود که خود را متعهد به ساخت تجربه ای بی خطر می بیند و «با پی بردن به نحوه ی تعامل افراد در این فضاها، سعی خواهد کرد فضاها را بهبود ببخشد و به افراد کمک کند به راحتی چنین چیزهایی را گزارش کنند.»

و حالا متا از قابلیت «مرز شخصی» که از روز جمعه به این پلتفرم ها اضافه شده رونمایی کرده است. این قابلیت به آواتارها اجازه نمی دهد بیش از ۱۲۰ سانتی متر به هم نزدیک شوند.

ویوک شارما، معاون Horizon می گوید که شاید متا به مرور «امکان اضافه کردن کنترل های جدید و تغییراتی در رابط های کاربری نظیر قابلیت تنظیم فاصله ی “مرز شخصی” را به وجود بیاورد.»

آزار جنسی و کلامی در متاورس

پیش از اضافه شدن این قابلیت به متا، یکی از آزمایش کنندگان نسخه ی بتای متا گزارش کرده بود که حین استفاده از پلتفرم ها توسط یک غریبه مورد آزار قرار گرفته.

شارما در آن زمان گفته بود که این اتفاق «مایه تاسف است» و این آزمایش کننده ی بتا از قابلیت های ایمنی موجود در Horizon Worlds نظیر بلاک کردن کاربر مقابل استفاده نکرده بود. او در ادامه نوشته بود: «این بازخورد بسیار خوبی است و ما این قابلیت را سهل و آسان می کنیم و آن را جلوی چشم قرار خواهیم داد.»

آزار جنسی و کلامی در متاورس

متا در بیانیه اخیر خود آورده: «اگر کسی بخواهد وارد مرز شخصی شما بشود، سیستم، حرکت رو به جلوی او را با رسیدن به مرز متوقف می ‌کند. ما معتقدیم که مرز شخصی نمونه ‌ای قدرتمند از این است که واقعیت مجازی چطور می ‌تواند به افراد در تعامل راحت کمک نماید.» این قابلیت به صورت پیش فرض فعال خواهد بود.

گفتنی است یک نهاد نظارتی بریتانیا خواستار شفاف سازی کنترل های والدین بر عینک واقعیت مجازی اکیولس کوئست شده است. منتقدان بر این باورند که این دستگاه می تواند ایمنی کودکان را در فضای مجازی به خطر بیندازد.

بیشتر بخوانید:

تیزر تبلیغاتی متاورس با حضور خابی لیم و مارک زاکربرگ + ویدیو

منبع: Independent
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود