آتش سوزی انبار پتروشیمی مارون چطور مهار شد

آتش سوزی انبار پتروشیمی مارون چطور مهار شد

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

روز یکشنبه هفدهم بهمن‌ ماه حدود ساعت ۱۳ و ۳۷ دقیقه انبار ضایعاتی پتروشیمی مارون دچار حریق شد. بر اساس اعلام سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، آتش سوزی انبار مواد شیمیایی پتروشیمی مارون  پس از یک ساعت با تلاش مداوم آتش نشانان این سازمان به طور کامل مهار شد و عملیات پاکسازی هم اکنون در حال انجام می باشد. خوشبختانه این حریق خسارت جانی به دنبال نداشته. اما آیا تمام آتش سوزی ها به این شکل تمام می شوند؟

روزانه ما خبرهای متعددی در رابطه با آتش سوزی می شنویم و این آتش ها معمولا خسارت هایی جبران ناپذیر را به افراد مختلف وارد می کنند.

اما همیشه راه های مختلفی برای جلوگیری از این آتش سوزی ها وجود دارد که در ادامه آن ها را برای شما شرح داده ایم.

راه های جلوگیری از ایجاد آتش سوزی

خاموش کردن  تمام وسایل برقی در انتهای روز

معمولا یکی از دلایل اصلی آتش سوزی داغ کردن و خراب شدن وسایل برقی می باشد. بنابراین بهتر است شب در اواخر ساعت کاری در محل کار از خاموش شدن تمامی دستگاه های برقی در آن مکان اطمینان حاصل فرمائید. با این کار از احتمال بروز حادثه ای ناگوار در طول شب جلوگیری خواهید کرد.

تعداد مواد اشتعال زای محیط را کاهش دهید

سعی کنید در خانه و یا محل کار خود، تا جایی که می توانید مواد اشتعال زا را کاهش دهید. در فضایی که پر از کاغذ و زباله های مختلف است، احتمال آتش سوزی نیز بیشتر می باشد.

نصب سنسور هشدار دود

براساس قوانین ساختمان سازی، برای ساختمان هایی که دارای بیش از ۵ طبقه می باشند، نصب سنسور هشدار دود اجباری می باشد. خوشبختانه قیمت این سنسور ها پایین است و استفاده از آن ها بسیار مفید می باشد. با صدای هشدار این سنسور ها شما زودتر متوجه خطر می شوید و می توانید از گسترش آتش سوزی و خسارت های مالی و جانی جلوگیری کنید.

میزان مونوکسید کربن در محیط را کنترل کنید

مونوکسید کربن گازی بیرنگ و بی بو است. هرچه مونوکسید کربن در فضا بیشتر باشد خطر آتش سوزی، مسمومیت وتنگی نفس بیشتر می شود. بنابراین بهتر است از سنسورهایی استفاده کنید که میزان مونوکسید کربن در محیط را کنترل می کنند.

از سیگار کشیدن در کنار مواد اشتعال زا خودداری کنید

سیگار کشیدن در کنار مواد اشتعال زا احتمال آتش سوزی را افزایش می دهد. زیرا لحظه ای غفلت ممکن است باعث شود که آتش سیگار شما با آن مواد برخورد کند. سعی کنید از سیگار کشیدن در محل کار، مخصوصا در کنار مواد شیمیایی خودداری کنید. بهتر است همیشه از خاموش شدن خاکسترسیگار مطمئن شوید و با فاصله از اماکن حساس سیگار بکشید.

بررسی سالیانه دستگاه های گرمایشی

بخاری ها و دودکش ها و تجهیزات گرمایشی سالانه قبل و بعد از استفاده به دقت بررسی کنید و خرابی‌های آن را برطرف نمایید تا از خطر آتش سوزی جلوگیری شود.

اینگونه اقدامات برای پیشگیری از آتش سوزی بسیار حائز اهمیت است. زیرا این وسایل نوعی منبع قوی سوخت و گرما برای ایجاد آتش‌سوزی هستند و کوچکترین خرابی در این تجهیزات می تواند باعث خسارت های جبران ناپذیری شود. بنابراین بررسی مرتب این تجهیزات توسط فراد متخصص و کارکنان، می تواند شما را از خرج های سنگینی که ممکن است شما را ورشکست کند نجات دهد و جان همکاران خود را نجات دهد.

استفاده از کپسول آتش نشانی

اساسی ترین و موثرترین چیزی که برای جلوگیری از گسترش آتش می توانید از آن استفاده کنید کپسول آتش نشانی می باشد. شکی نداشته باشید که در مهار کردن انبار پتروشیمی مارون نیز از این کپسول ها در مرحله ای استفاده شده.

حتما در خانه ی خود یک کپسول آتش نشانی داشته باشید و ترجیحا آن را در آشپزخانه خود قرار دهید.

بهتر است  که همه اعضای ساکن در آن محیط نحوه کار با کپسول آتش‌نشانی را آموزش دیده باشند.

با توجه به نوع محیط  کپسول آتش‌نشانی باید در وزن و سایز مناسب تهیه گردد. در محل کار بهتر است کپسول ابعاد بزرگتری داشته باشد. اما در منزل بهتر است ابعاد آن کوچکتر باشد تا همه ی اعضای خانواده مخصوصا کودکان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

همچنین کپسول‌ آتش‌نشانی باید در مکانی از خانه نصب گردد که امکان استفاده از آن به راحتی برای تمامی اعضای خانواده مقدور باشد.

زمان شارژ کپسول آتش نشانی

مسئله ی دیگری که در رابطه با کپسول های آتش نشانی باید در نظر بگیرید شارژ آن ها می باشد. شما باید کپسول های آتش نشانی را به موقع شارژ کنید تا پس از یک آتش سوزی آماده ی رخداد دوباره ی آن در آینده باشید.

زمان های شارژکپسول آتش نشانی باید نزدیک به هم باشند. بهترین زمان برای شارژ کپسول آتش نشانی به صورت سالانه می باشد. البته شارژ کپسول آتش نشانی در ابتدا بر اساس نوع کپسول آتش نشانی تعیین می شود و از طرفی هم در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی میبایست بلافاصله آن را شارژ نمایید.

برای شارژ کپسول نیاز به وسایل و دستگاه های خاصی مانند پمپ باد هست که به هزینه ی زیاد این دستگاه ها بهتر است کار شارژ کپسول را به دست افراد حرفه ای بسپارید. یکی از محل های مربوط به شارژ کپسول آتش نشانی ناجی است. که علاوه بر فروش کپسول آتش نشانی کار شارژ آن را نیز به بهترین نحو ممکن انجام می دهد.

خرید کپسول آتش نشانی از جای مطمئن

حال که با اهمیت استفاده از کپسول آتش نشانی آشنا شدید و فهمیدید که باید کپسول آتش نشانی را به صورت مرتب شارژ کنید، ممکن است بپرسید که چه جایی برای خرید کپسول آتش نشانی مطمئن و مناسب شما می باشد.

راه های جلوگیری از ایجاد آتش سوزی

سایت ناجی انواع  کپسول های آتش نشانی را با بهترین قیمت ها به فروش می رساند. کپسول های کربن دی اکسید، کپسول های پودر و گاز، کپسول های فوم و گاز، تجهیزات شارژ کپسول ها همگی از محصولات سایت ناجی می باشند و شما با توجه به نیازتان و بودجه ای که در اختیار دارید می توانید از این سایت کپسول آتش نشانی مناسب و خدمات مربوط به آن را خریداری کنید.

کپسول آتش نشانی می تواند امنیت جانی شما و خانواده تان را تضمین کند و ناجی بهترین تامین کننده ی آن است، پس نیازی نیست در خرید آن از ناجی تردیدی داشته باشید.

خرید کپسول آتش نشانی مناسب آتش سوزی لوازم الکتریکی

تا اینجای کار فهمیدید از کجا کپسول بخرید اما نگفتم که چه کپسول مناسب تر است تا آن را تهیه کنید. بنابراین لازم دانستم تا در رابطه با هر یک توضیح مختصری دهم. به عنوان مثال کپسول آتش نشانی Co2 برای آتش سوزی لوازم الکتریکی مناسب است. یعنی برای شرکت ها، منازل، خودرو ها و کارگاه های صنعتی بسیار مناسب است. بنابراین برای خرید کپسول آتش نشانی Co2 ناجی کافیست از سایت خود آن خریدتان را انجام دهید.

کپسول آتش نشانی مناسب مواد سوختنی

در بالا در رابطه با آتش سوزی پتروشیمی مارون صحبت کردیم. این نوع آتش سوزی مخصوص مواد سوختی و قابل اشتعال است. بنابراین بهترین نوع آن کپسول های فوم و گاز است. که موجب می شود فوم موجود در آن بر روی مواد مشتعل بشیند و مانع از رسیدن اکسیژن به آتش بشود. اکسیژن و مواد سوختی هر کدام یک ضلع از مثلث آتش هستند. و اگر آنها را قطع کنید یعنی که آتش سوزی هم مهار خواهد شد. اگر محل کارتان در نزدیکی مواد سوختنی قرار دارد بهترین کار خرید کپسول آتش نشانی فوم و گاز ناجی است.

بدون نظر

ورود