تصاویر جدید ماهواره‌ای افشا کننده زندگی مجلل رهبر و مقامات ارشد سیاسی کره شمالی

تصاویر جدید ماهواره‌ای افشا کننده زندگی مجلل رهبر و مقامات ارشد سیاسی کره شمالی

با انتشار تصاویر ماهواره ای زندگی اشرافی نزدیکان کیم جونگ اون و مقامات ارشد کره شمالی فاش شده است، نخبه های سیاسی که در خانه های لاکچری زندگی کرده و ثروتشان را در همین عمارت های مجلل نگهداری می کنند. دستمزد سالانه متوسط یک شهروند کره شمالی تنها ۱,۲۰۰ پوند در سال است که شاید برای ما ایرانی ها عدد خیلی کمی هم نباشد اما در مقیاس جهانی عددی کمتر از درآمد متوسط یک ماه است. در این میان ثروتمندان و نزدیکان به کیم جونگ اون ناوگانی از خودروهای لوکس اروپایی، لباس های برند و مشروبات الکلی گرانقیمت در اختیار دارند.

تصاویری از زندگی مجلل کیم جونگ اون و نزدیکانش در کره شمالی

تصاویر گوگل مپس از فضا، عمارت های بزرگ، مجموعه های ییلاقی با درهای بزرگ و حتی استراحتگاه های ساحلی را در این قلمرو منزوی نشان می دهند. کیم جونگ اون نیز عموماً در یک مجموعه اقامتی لوکس در نزدیکی شهر بندری وونسان در سواحل شرقی کشور سکونت دارد. در سال ۲۰۲۰ گزارش شد که کیم ویلایی جدید در منطقه ای ساحلی و دنج در دماغه جنوبی شبه جزیره هودو ساخته است، جایی که تصاویر ماهواره ای تصویر قایق تفریحی او موسوم به پرنسس را نشان می دهند، قایق تفریحی که بیش از ۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ قیمت گذاری شده است.

تصاویری از زندگی مجلل کیم جونگ اون و نزدیکانش در کره شمالی
بسیاری از نخبگان سیاسی و اقتصادی کره شمالی در پایتخت، پیونگ یانگ، زندگی می کنند.

مایکل مدن، کارشناس آمریکایی حوزه کره شمالی در مصاحبه با روزنامه سان در مورد اقامتگاه جدید رهبر کره شمالی می گوید: «این همان مجموعه اقامتگاهی است که دنیس رادمن در جریان اولین دیدارش از کشور با آن روبرو شد. برخی منابع مدعی هستند که مجموعه اقامتی وونسان اقامتگاه اصلی کیم جونگ اون است. این یعنی اینکه او اقامتگاهی رسمی در پیونگ یانگ دارد اما بخش اعظم وقتش را در اقامتگاه وونسان می گذراند».

تصاویری از زندگی مجلل کیم جونگ اون و نزدیکانش در کره شمالی
محله تائه بودونگ که حول هتل نیمه تمام ریوگیونگ ساخته شده است.

مایکل قبلاً این اقامتگاه را با اقامتگاه مار-ا-لاگو دونالد ترامپ در فلوریدا مقایسه کرده و آن را «یکی از محبوب ترین خانه های» دیکتاتور کره شمالی توصیف کرده بود. ویلای جدید کیم جوان درست روبروی وونسان و در خلیج یونگهونگ واقع شده که خانه کنونی کیم و تعدادی خانه دیگر متعلق به مقامات ارشد کره شمالی در آن واقع است. وونسان یکی از توریستی ترین مناطق کره شمالی در سال های اخیر بوده و حتی دارای یک پارک آبی نیز هست. رویترز پیش از این گزارش داده بود که این شهر دارای ویلاها و مهمانخانه هایی است که خدماتی مانند ساحل خصوصی، زمین بسکتبال و ایستگاه قطار خصوصی نیز در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. در همان حوالی شهر توریستی وونسان-کالما را داریم، یک اقامتگاه ساحلی کاملاً جدید شبیه دبی که کنار فرودگاهی ساحلی در امتداد یک ساحل ۴ کیلومتری واقع شده است. بسیاری از ثروتمندترین شهروندان کره شمالی در پایتخت، پیونگ یانگ، اقامت دارند، عموماً در طول خیابان چانگ کوانگ و در منطقه تائه بودونگ.

تصاویری از زندگی مجلل کیم جونگ اون و نزدیکانش در کره شمالی
کیم جونگ اون بیش از ۱۳ اقامتگاه اصلی در سراسر کره شمالی دارد.

مایکل مدن در ادامه صحبت هایش می گوید :«نخبه های سیاسی کره شمالی چندین مجموعه اقامتی در شهر پیونگ یانگ دارند، جایی که زندگی می کنند. کره شمالی های ثروتمند عموماً پولشان را در خانه هایشان مخفی می کنند». این ثروت اغلب به شکل ارزهای خارجی در خانه مخفی می شود در شرایطی که وون کره شمالی ارزش زیادی ندارد. بخش اعظم ثروتمندان کره شمالی نیز در خیابان چانگ کوانگ یا اطراف آن در نزدیکی منطقه «شهر ممنوعه» پیونگ یانگ زندگی می کنند، جایی که دفتر مرکزی کیم جونگ اون و اقامتگاه رسمی او قرار دارد. تائه بودونگ یکی دیگر از مناطق ثروتمند و مجلل پایتخت کره شمالی است که حول یک هتل بزرگ و ناتمام به نام هتل ریوگیونگ یا هتل نفرین شده (هتل شوم) شکل گرفته است. این هتل بلندترین سازه در کره شمالی است و ۳۳۰ متر طول دارد. برآوردها نشان می دهد که رهبر کره شمالی بیش از ۱۳ اقامتگاه بزرگ و مهم در سراسر کشور دارد اما تنها از تعداد محدودی از آن ها استفاده بیشتری دارد.

اقامتگاه وونسان مهم ترین و کارآمدترین اقامتگاه برای کیم است زیرا از آنجا می تواند به دیگر نقاط کشور در طول ساحل شرقی سفر کرده و به سرعت با هواپیمای خصوصی اش به پیونگ یانگ بازگردد یا با استفاده از بزرگراهی که تنها برای استفاده او ساخته شده است. نخبه های سیاسی کره شمالی را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: دسته ای که شامل کیم جونگ اون و خانواده اش می شوند و دسته ای که ثروتشان را از طریق فعالیت های تجاری و قراردادهای دولتی به دست می آورند. دسته دوم مدیریت و کنترل شرکت های تجاری بزرگی را بر عهده دارند که «در عمل به حزب حاکم کارگردان کره شمالی یا ارتش خلق کره» تعلق دارند.

تصاویری از زندگی مجلل کیم جونگ اون و نزدیکانش در کره شمالی
خیابان چانگ گوانگ در پیونگ یانگ خانه بسیاری از نخبگان سیاسی کره شمالی است.
تصاویری از زندگی مجلل کیم جونگ اون و نزدیکانش در کره شمالی
شبه جزیره هودو، جایی که کیم قایق تفریحی اش را آنجا نگه می دارد.
تصاویری از زندگی مجلل کیم جونگ اون و نزدیکانش در کره شمالی
یکی از خانه های اصلی کیم جونگ اون در سامسوک واقع شده است.

مایکل مدن در ادامه می گوید: «خانواده های نخبه هسته در کره شمالی، مانند خانواده کیم جونگ اون، میلیاردها دلار ثروت دارند. وقتی به گروه های تاجران، و مالکان کسب و کارهای کوچک برسیم این ثروت می تواند به صدها میلیون دلار آمریکا نیز برسد». مدن در مورد سبک زندگی اشرافی نخبه های سیاسی و ثروتمندان در کره شمالی نیز می گوید: «ما از خانه هایی صحبت می کنیم با سنگ های مرمر مطلا، فرش های نفیس و دیگر تزیینات ویژه، سیستم های الکترونیکی بسیار پیشرفته و مدرن، خودروهای لوکسی مانند مرسدس و میباخ، کفش ها و کیف های برند. یکی از مشهورترین داستان ها در مورد نخبگان کره شمالی این است که در اوایل دهه ۲۰۰۰، کره شمالی بزرگ ترین خریدار مشروبات الکلی برند هنسی بود. باور نادرست اما معمول این بود که این خریدار صرفاً کیم جونگ ایل بود. اما این خریدها برای نخبگان کره شمالی بود- چه به عنوان هدیه شخصی یا چیزی که در مهمانی های رهبر سرو می شد».

تصاویری از زندگی مجلل کیم جونگ اون و نزدیکانش در کره شمالی
قایق تفریحی کیم موسوم به «پرنسس» قبلاً در سواحل وونسان دیده شده بود.
تصاویری از زندگی مجلل کیم جونگ اون و نزدیکانش در کره شمالی
وونسان-کالما در واقع دبی کره شمالی محسوب می شود.

اگر چه کره شمالی توانسته هرگونه امیدی برای قیام عمومی در کره شمالی را خفه کند اما به گفته مدن در دل نخبگان سیاسی و اقتصادی این کشور تنش هایی وجود دارد: «ما قبلاً دیده ایم که رژیم برخی از اعضای طبقات تاجر را به زانو درآورده است».  در سال ۲۰۲۰ بود که preview.ph توانست تصویری از زندگی کودکان خانواده های ثروتمند در کره شمالی فراهم کند. تعداد باورنکردنی از برندهای غربی را می تواند در پیونگ یانگ و از طریق کسانی که منابع لازم را در اختیار دارند خریداری کرد، از برندهای شانل و پرادا گرفته تا زارا، اچ اند ام، آدیداس و نایکی. آن ها با پوشیدن لباس ها برای رفتن به باشگاه های ورزشی، قوانین سختگیرانه کشور در مورد ممنوعیت پوشیدن دامن های کوتاه و پیراهن های بدون آستین را دور می زنند. جراحی پلاستیک نیز برای این یک درصد نخبه در کره شمالی بیش از پیش در دسترس است در شرایطی که این طبقه تلاش دارند از ترندهای زیبایی موجود در کره جنوبی تقلید کنند، مانند جراحی پلک یا جراحی بینی.

بیشتر بخوانید:

تصاویر تماشایی و دیده نشده از هتل های مجلل کره شمالی

رهبر کره شمالی برای مردمش سهمیه ۱۰۰ کیلوگرمی مدفوع و کود انسانی تعیین کرد

چرا تحمل دوری از دیکتاتوری «کیم جونگ اون» برای برخی فراری‌های کره شمالی دشوار است؟

خاطرات جالب و روشنگرانه یک زن دیپلمات بریتانیایی از دو سال زندگی در کره شمالی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود